La portada de mañana
Acceder
El Gobierno carga contra el PP por el recibimiento de Ayuso a Milei
Un juez conservador, seis folios y una “hipótesis” para resucitar la causa contra Oltra
Opinión - Una medalla fake para Milei. Por Esther Palomera

El tramvia de València compleix 30 anys: 37 milions de quilòmetres recorreguts i 200 milions de viatgers

El tramvia de València va complir el 21 de maig trenta anys de servei com a part de la xarxa de Metrovalència, temps en què ha desplaçat gairebé 200 milions d’usuaris en les seues quatre línies, en concret 197.809.470 viatgers.

El 21 de maig de 1994, amb l’obertura de la que hui dia és la Línia 4 del tramvia, es va recuperar un sistema de transport públic que des del final del segle XIX fins al 1970, havia vertebrat la ciutat i havia articulat la vida quotidiana dels seus ciutadans.

Amb la recuperació d’aquest mitjà de transport per part de la Generalitat, València es convertia en la primera ciutat espanyola a recuperar un sistema de tramvia, però modernitzat, una aposta que de seguida va tindre continuació en grans capitals com Madrid, Barcelona, Sevilla o Bilbao.

La primera línia del tramvia modern es va inaugurar el 1994 amb 21 parades i 9,8 quilòmetres de xarxa integrats en l’entorn urbà de la ciutat, circumstància que continua conservant, però ja amb 25 quilòmetres de longitud en l’actualitat.

En aquests 30 anys la xarxa tramviària ha evolucionat fins a tindre quatre línies en servei: la Línia 4 (Mas del Rosari/Doctor Lluch), la Línia 6 (Tossal del Rei/Marítim), la Línia 8 (Marítim/Neptú) i la Línia 10 (Alacant-Natzaret).

L’explotació actual suma 25 quilòmetres i 51 parades, repartides pels municipis de València (40), Burjassot (6) i Paterna (5), que els recorren 46 unitats de Siemens i Bombardier.

Quant al nombre de quilòmetres recorreguts en aquests 30 anys per les diferents unitats de tramvia, la xifra total ascendeix a 37 milions, que equival a 925 voltes al món o 96,3 viatges des de la Terra fins a la Lluna.

Registre per anys, línies i parades

L’any amb més moviments en aquestes tres dècades ha sigut, precisament, l’últim, el 2023, en què aquest mitjà de transport va arribar a 13,8 milions de passatgers. Lluny queden el 2019, amb 9.189.764, l’anterior rècord abans d’arribar la pandèmia de la Covid-19, i el 2016, amb 8.996.795 viatgers.

Per línies, l’L4, la més antiga, ha registrat 154.880.421 desplaçaments des del 1994. L’L6, des que es va inaugurar el 2007, ha obtingut 31.931.986 viatges. L’L8, que del 2007 al 2014 es va denominar L5T i des del 2015 va adoptar el nom actual, ha arribat a 6.520.999 moviments. La més nova, l’L10 en funcionament des del 2022, ha arribat a 4.476.064 trànsits.

El desglossament de trànsit per parades situa a la Carrasca en primer lloc, amb 16.853.388 passatgers, seguida molt de prop per la històrica de Pont de Fusta, amb 16.177.441. Després estan Benimaclet, amb 11.662.167; Vicent Andrés Estellés, amb 10.300.932; i Vicente Zaragozá, amb 10.216.660 usuaris.

Fins a completar la llista de les deu instal·lacions de tramvia amb més volum de clients es posicionen La Cadena, amb 9.231.630; Trinitat, amb 7.320.780; Sagunt, amb 7.031.795; Tarongers, amb 6.713.003; i Benicalap, amb 6.008.031 usuaris.

Celebració del 30 aniversari

Amb motiu d’aquest 30 aniversari, la Conselleria de Medi ambient, Aigua, Infraestructures i Territori, en col·laboració amb Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), ha programat diverses activitats per a commemorar aquesta data que va suposar la recuperació del tramvia modern a València i, al seu torn, a Espanya.

L’aniversari ja té un logo commemoratiu que, juntament amb altres iniciatives, com un documental i exposicions, es presentaran les pròximes setmanes.