LLEGIR EN CASTELLÀ
El Consell de Menorca ha establert un sostre recomanat de 120.000 vehicles per a l'illa durant els mesos d'estiu, amb l'objectiu de regular la circulació i preservar l'equilibri entre el desenvolupament econòmic i la protecció del seu medi ambient. D'aquest total, 86.023 vehicles correspondrien a residents, deixant un marge de 33.977 per a visitants i empreses, segons l'explicat pel president de la institució, Adolfo Vilafranca, i el conseller insular de Mobilitat, Juan Manuel Delgado.
“Hem assumit la responsabilitat de posar límits per primera vegada”, va destacar Vilafranca. “Som conscients que Menorca és Reserva de la Biosfera i hem de procurar un equilibri entre el desenvolupament econòmic i el benestar dels menorquins”. L'estudi, elaborat per l'empresa Cinesi, analitza l'evolució del trànsit des de 2010, i subratlla un creixent ús del vehicle privat, especialment des de 2017, amb pics de fins a 15.000 vehicles diaris en alguns punts de l'illa durant els mesos d'estiu.
L'estudi proposa que el sistema de control s'implementi entre l'1 de juny i el 30 de setembre, encara que el Consell podrà ajustar aquestes dates depenent de les necessitats de gestió. La distribució de les quotes de vehicles es farà entre vehicles d'ús particular (60%) i vehicles de lloguer sense conductor (40%). Els turismes (80%) seran la prioritat i es deixarà una reserva limitada per a autocaravanes, sempre condicionada a la disponibilitat en els càmpings.
Exempcions i mesures de control
L'estudi també estableix una sèrie d'excepcions, com ara vehicles de residents, persones amb mobilitat reduïda, empreses locals i vehicles amb reserves en càmpings, que no estaran subjectes a la regulació. A més, s'instal·laran cambres de lectura de matrícules en punts clau de l'illa, com els ports de Maó i Ciutadella, i en la xarxa viària principal, per a controlar l'accés i sancionar automàticament als vehicles no autoritzats. Les empreses de lloguer hauran de notificar l'entrada i sortida dels seus vehicles, i es proposa implementar un sistema informàtic per a gestionar aquesta informació.
El president del Consell va destacar que aquest estudi suposa “un pas endavant significatiu” respecte a l'anterior realitzat en 2023, que no va ser validat pels tècnics del Consell. A diferència de la proposta de 2023, que també plantejava restriccions per als residents, el nou estudi protegeix explícitament la població local, la qual cosa ha estat ressaltat per Delgado com una de les grans diferències amb la proposta de l'any passat.
Pròxims passos
El següent pas és la creació d'un reglament per a formalitzar la regulació, la qual cosa portarà entre sis i dotze mesos. Segons Delgado, aquest reglament haurà de “cobrir tots els aspectes de la regulació”, des de la gestió de sancions fins a les quotes de vehicles, i serà clau comptar amb un sistema informàtic eficient perquè el sistema sigui operatiu.
La mesura no està exempta de controvèrsia, ja que la reducció del nombre de vehicles ha generat crítiques d'alguns sectors, especialment entre les empreses de lloguer de vehicles. No obstant això, els responsables del Consell insisteixen que l'objectiu final és millorar la qualitat de vida dels menorquins i la sostenibilitat de l'illa, similar al que ja s'ha implementat en altres illes de l'arxipèlag, com Formentera i, en menor mesura, Eivissa.
La tendència regional
La iniciativa de Menorca s'alinea amb les estratègies adoptades en altres illes de l'arxipèlag balear. El Consell Insular d'Eivissa ha implementat aquest estiu per primera vegada una regulació a l'entrada de vehicles, mentre que Mallorca també planteja noves mesures per a regular l'accés a l'illa. A Formentera porten cinc anys aplicant mesures similars en temporada estival, la qual cosa ha permès reduir el trànsit en una illa que no compta amb semàfors.
Aquestes accions reflecteixen una creixent preocupació per la sostenibilitat en el turisme i la mobilitat. Tots dos són sectors clau per a l'economia de les illes Balears, però la pressió de les quals sobre l'entorn natural comença a ser insostenible.