LLEGIR EN CASTELLÀ
El Govern ha apuntat que a finals del 2025 o principis del 2026 podria entrar en vigor el reglament que establirà llindars màxims de llicències de taxis i VTC que podran operar a cadascuna de les illes.
El conseller d'Habitatge, Territori i Mobilitat, José Luis Mateo, i la directora general de Mobilitat, Lorena del Valle, han informat aquest divendres que l'esborrany d'aquesta normativa ja està en fase d'exposició pública perquè les diferents administracions i associacions del sector puguin presentar al·legacions, del que disposa d'un termini de 30 dies.
A més d'estipular la quantitat de llicències que podran prestar servei --tant ordinàries com temporals--, el reglament també pretén establir preus en moments d'alta demanda, el nombre mínim de vehicles adaptats per a persones amb mobilitat reduïda que hauran d'estar operatius o regular els criteris de funcionament de la futura app del servei de taxi, entre altres qüestions.
Es tracta d'un reglament que sorgeix del desenvolupament de la Llei 1/2024, de millora de la regulació dels serveis de transport amb vehicles de fins a nou places a les Balears, que es va aprovar i consensuar al Parlament l'any passat, i de la Llei 4/2014, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les illes.
Per a la informació pública, aquest projecte de decret es publica al Portal de Transparència i es tracta del primer reglament del sector a Balears, que està compost de 63 articles per regular les condicions de prestació de serveis de taxi i VTC que transcorren íntegrament al territori de l'arxipèlag, tant urbans com interurbans.
Després de la fase d'al·legacions, es traslladarà al Consell Balear del Transport Terrestre, aquesta entitat li haurà de donar el vistiplau i després elaboraran diversos informes altres organismes públics, per així quedar aprovat definitivament al Consell de Govern i publicar-se al BOIB.
Mateo ha incidit que és una regulació “molt necessària” a les illes, un territori limitat, amb una “gran afluència de visitants” durant la temporada turística, i pretén “garantir un servei adequat per atendre la demanda i alhora evitar una allau de noves autoritzacions de VTC”.
Estudis sobre llicències cada tres anys
Així, s'estableixen els criteris que permetran determinar la xifra màxima de llicències de taxi i autoritzacions de VTC a les diverses administracions competents en els seus respectius àmbits --per municipi i per illa--, basada en criteris de l'oferta i la demanda existent.
D'aquesta manera, es tracta d'atendre les necessitats dels usuaris potencials, residents i visitants, l'existència de serveis públics com hospitals o grans infraestructures com ports i aeroports, així com criteris mediambientals i de congestió viària.
“El Govern dialogarà amb el sector buscant optimitzar el servei per cobrir les necessitats dels usuaris, amb una millora de la competitivitat del sector, i avançar cap a una mobilitat més sostenible, en reduir la contaminació i la congestió viària”, han reivindicat.
Una vegada s'aprovi el decret, s'aixecarà la suspensió en la tramitació de llicències i autoritzacions de taxi i VTC que es va establir a la Llei 1/2024 l'any passat i que es va prorrogar al Decret Llei 2/2025 al febrer d'aquest any.
A partir de l'aprovació del reglament, per resolució del conseller d'Habitatge, Territori i Mobilitat, es determinarà el nombre màxim de llicències i autoritzacions interurbanes de taxi i VTC a cada illa, en un procés que comptarà amb la participació de diferents organismes, com Consells insulars, ajuntaments i entitats del sector, i en què els Consells insulars de Menorca, Eivissa i Forment de llicències a la seva illa respectiva. En el cas de Mallorca, aquesta competència correspondrà al Govern.
Entre el 5 i el 10% de la flota adaptada
A més, s'afavoreix l'accessibilitat i l'augment del nombre de vehicles adaptats per a persones amb discapacitat. En aquest sentit, el reglament estableix una quota mínima del 5% de la flota de taxi i VTC de cada municipi per a vehicles adaptats per a persones amb mobilitat reduïda.
En el cas de les empreses que disposen de flotes de VTC de més de deu vehicles, s'estableix que un 10% de la flota en l'àmbit insular haurà de ser de vehicles adaptats per a persones amb mobilitat reduïda.
Quant a la concessió de noves llicències, tant de taxi com de VTC, el reglament estableix que s'efectuarà per concurs públic i que s'hauran de valorar de manera preferent criteris de millora del medi ambient i reducció d'emissions contaminants, la dedicació prèvia a la professió en règim de treballador assalariat en el cas del taxi i ser-ne titular d'autorització en el cas dels VTC. taxi i VTC.
D'altra banda, el text regula les condicions de la futura aplicació pública (app) per a dispositius mòbils de gestió dels serveis de taxi, inicialment per a Mallorca i en fase de desenvolupament, i preveu, entre altres mesures, que s'haurà de tenir disponible mentre el taxi presti servei i que no es podrà rebutjar un servei excepte que es trobe ocupat amb altres serveis prèviament entre programat o sigui incom.
Pel que fa a les tarifes, s'inclourà un article que impedeixi cobrar “preus excessius” per part de les VTC en moments d'alta demanda, com ha afirmat de la Vall que ha passat a la península. Cal recordar que actualment hi ha operatives menys de 800 llicències de VTC a totes les illes, mentre que en el cas dels taxis aproximadament són 2.500.