La portada de mañana
Acceder
El éxito de Vox en Extremadura alerta a lo barones del PP
Políticos, músicos y actores: quién es quién en los archivos de Epstein
Opinión - 'Morder el polvo', por Esther Palomera

Mazón no va verificar si la promotora del seu festival estrela subvencionat amb 3,3 milions va donar la recaptació a una ONG

Lucas Marco

València —

0

La Sindicatura de Comptes ha detectat irregularitats greus en la milionària adjudicació a dit de Carlos Mazón del patrocini dels festivals ‘*Som de la terreta’ a l’empresa privada Iron Stage SL. La firma va estimar una xifra d’impacte en mitjans de comunicació de 8,3 milions d’euros, a pesar que una auditoria tècnica d’una empresa especialitzada contractada per Presidència va rebaixar molt la xifra, fins a 3,9 milions, import “molt inferior” al previst. D’altra banda, l’oferta de l’adjudicatària “contenia el compromís de donar tota la recaptació a ONG locals”, encara que “no consta que l’Administració haja verificat aquest aspecte”, indica l’informe d’auditoria de compliment de la legalitat en la contractació de l’Administració de la Generalitat.

El conegut promotor David Sánchez Sotillos, apoderat d’Iron Stage SL, no ha contestat les telefonades ni els missatges d’elDiario.es pel que fa a la donació a una ONG de la recaptació. Els tres concerts del festival ‘Som de la terreta’ van aconseguir una assistència de 50.000 persones, segons les dades de la Generalitat. Les entrades tenien un preu de dos euros.

En les seues al·legacions a l’informe, Presidència es desentén de la donació de la recaptació. “El fet que l’organitzador de l’esdeveniment haja decidit donar l’import recaptat per les entrades a una ONG local amb finalitat benèfica no és una cosa que estiga relacionada amb l’objecte i el compliment del nostre contracte”, afirma el sotssecretari del departament de Presidència.

No obstant això, l’argumentari del sotssecretari va ser desestimat per l’òrgan fiscalitzador dels comptes autonòmics. “No podem compartir aquesta al·legació”, segons diu l’informe. L’adjudicatari, recorda la Sindicatura, va presentar en la seua oferta el compromís de donar la recaptació a una ONG i una de les clàusules del contracte “estableix que l’integren els plecs i les millores oferides per l’empresa”.

La Sindicatura de Comptes també critica que no queden justificades les circumstàncies per a la tramitació de l’expedient urgent (l’acord d’inici de l’expedient va ser el 19 de setembre de 2024 i els concerts eren amb motiu del Nou d’Octubre). L’informe troba a faltar la motivació de l’expedient, ja fora per “obeir a una necessitat inajornable” per raons d’interés públic. L’empresa, tal com va informar aquest diari, va crear la pàgina web de l’esdeveniment un mes i mig abans que s’iniciara l’expedient de contractació.

El Nou d’Octubre se celebra “cada any”

Els concerts celebraven la festivitat del Nou d’Octubre “i aquesta dada és molt important”, destaca l’informe d’auditoria. El Nou d’Octubre, recorda, “es fa cada any” (originalment des del segle XIV i, de manera ininterrompuda, des de la II República).

“En atenció a això, considerem que la tramitació d’aquest contracte hauria d’haver sigut objecte d’una planificació i programació adequades per part de l’òrgan de contractació”, indica la Sindicatura, que considera que “no queden justificades” les circumstàncies que estableix la llei per a la tramitació urgent.

L’òrgan de fiscalització dels comptes autonòmics també detecta que Iron Stage SL era una “empresa de nova creació” (es va constituir el 23 de gener de 2024, segons les dades que consten en el Registre Mercantil), encara que en l’expedient no consta que Presidència comprovara la solvència professional requerida pels plecs.

La firma, segons les al·legacions de la Generalitat, va justificar la seua solvència tècnica amb certificats “de la mateixa naturalesa” que el contracte de patrocini del festival ‘Som de la terreta’ i per “activitats similars” fetes el 2024, per la qual cosa Presidència considerava que estava “totalment comprovat” que la firma, “tot i ser de nova creació” complia els plecs.

La Sindicatura de Comptes, per contra, desou l’al·legació i considera que l’òrgan de contractació “ha de vetlar” amb mitjans propis o externs per la solvència i la capacitat adequada del contractista.

Presidència defensa l’exclusivitat de la firma

L’informe d’auditoria conclou, després d’analitzar l’expedient, que “no consta documentació justificativa adequada i suficient” sobre dos “aspectes crítics”: l’onerositat del contracte i la utilització del procediment negociat sense publicitat.

La Sindicatura considera que “hauria d’haver-hi una valoració tècnica feta per un expert independent”.

La Generalitat s’escudava en el fet que es va fer un informe de valoració i una auditoria sobre aquest i que “tots dos es van emetre en acabar el contracte”. No obstant això, la Sindicatura de Comptes matisa que l’excepció plantejada es refereix a la fase de preparació del contracte, en la qual consta un document “elaborat per un tercer” que valora l’aportació de la Generalitat en 2,8 milions d’euros més IVA. És a dir, la Sindicatura qüestiona que “no s’aporta la càrrega probatòria suficient que ho acredite”.

Sense “càrrega probatòria suficient”

El Govern de Mazón simplement va acceptar l’import “sense que conste evidència que l’òrgan de contractació haja valorat la raonabilitat d’aquest informe”, segons l’auditoria. Tampoc va aportar la “càrrega probatòria suficient” per a acreditar que “no hi ha cap altre esdeveniment cultural capaç d’igualar la seua rellevància

Per part seua, Presidència incideix en el fet que l’òrgan de contractació “ha verificat l’equivalència entre el preu pagat i l’efecte aconseguit”. També defensa que l’exclusivitat d’Iron Stage SL “no és únicament predicable respecte de l’exclusivitat per l’organització del festival en si, sinó que no hi ha cap altre esdeveniment esportiu, social o cultural capaç d’igualar la seua repercussió”. “La qual cosa”, afig Presidència, justifica plenament el retorn exigible en aquest cas i, per això, l’exclusivitat predicable respecte del procediment negociat sense publicitat“.

D’altra banda, segons al·lega la Generalitat, “de res serviria organitzar amb mitjans propis un esdeveniment similar, ni contractar una empresa a l’ús per a fer-lo, perquè no tindria la repercussió que tenen aquests festivals, per la seua projecció, amb el plus que suposa associar la marca de l’entitat patrocinada a aquests, tenint en compte la seua gran audiència”.