Vito Quiles també va viatjar a Galícia i Saragossa amb bitllets d’AVE fraudulents
LLEGIR EN CASTELLÀ
L’activista Vito Quiles, investigat per part d’una jutgessa d’Alacant per un presumpte delicte d’estafa denunciat per Renfe, també va viatjar amb bitllets fraudulents a Galícia i Saragossa, segons indica la denúncia de l’empresa pública que va propiciar la seua imputació. No sols usava —“de manera habitual i recurrent”, segons Renfe— bitllets de mitjana distància per a viatjar d’Alacant a Madrid (llarga distància), amb la qual cosa s’estalviava el bitllet més car, sinó que la tècnica li va servir per a desplaçar-se a altres punts d’Espanya.
La denúncia de l’empresa pública, a què ha tingut accés aquest diari, sosté que Quiles mantenia el “mateix patró” amb aquestes altres destinacions. A tall d’exemple, segons ha detectat Renfe, l’activista ultra va usar bitllets a Zamora o Calataiud “quan en realitat s’aprecia que la destinació és clarament Madrid o Saragossa”.
La investigació interna de Renfe conclou que l’actuació de Vito Quiles “no constitueix un episodi aïllat ni un error puntual, sinó un patró continuat de conducta dirigit a eludir de manera conscient i reiterada el pagament íntegre del servei ferroviari utilitzat”.
A més, també ha acreditat que l’agitador d’extrema dreta usa aquest “mètode habitual”, almenys, des del 2024.
Pillar ‘in fraganti’
Quiles adquiria bitllets per a trajectes més curts i “sensiblement més econòmics” (com Alacant-Albacete o Madrid-Conca), malgrat utilitzar de manera efectiva serveis de llarg recorregut en la línia Alacant-Madrid i Madrid-Alacant, “amb ple coneixement de la diferència tarifària i de l’obligació de portar un títol vàlid per a la totalitat del recorregut”.
A l’activista ultra el va pillar in fraganti un revisor l’11 d’agost de 2025. Quan va transcendir, Vito Quiles ho va atribuir a un error i fins i tot es va burlar de l’empresa pública en les seues xarxes socials. Renfe, per part seua, va iniciar les perquisicions internes i té “dades objectives i verificables” que indiquen que Quiles usava reiteradament el truc. L’activista ultra fins i tot es va aprofitar de “serveis prèmium”, que en cap cas havia pagat, i va ocupar de manera “il·legítima” places Confort i va accedir a la sala Executive.
Quiles: “És una faula”
“L’impacte reputacional resultant”, assegura la denúncia, “s’ha vist multiplicat per la notorietat pública del denunciat, l’activitat mediàtica del qual en xarxes socials i presència en premsa va amplificar la difusió del missatge, generant un clima de descrèdit cap a l’empresa i cap als seus empleats, comprometent la confiança en la fiabilitat del sistema de control d’accessos, fomentant potencialment la imitació de comportaments fraudulents i obligant Renfe Viajeros a fer actuacions internes de verificació i aclariment públic”.
Quiles, citat a declarar com a investigat per la titular de la Plaça número 5 de la Secció d’Instrucció del Tribunal d’Instància d’Alacant, ha assegurat en el seu compte d’X que “mai” s’ha colat en un tren. “És una faula, com tot”, ha postil·lat.