Vox de Borriana suprimeix una subvenció per a igualtat i paga una jornada a una entitat ultra vinculada a la família Le Pen

L’Ajuntament de Borriana, governat pel PP i Vox, ha eliminat dels pressupostos del 2025 l’aportació de 3.500 euros que figurava fins als comptes del passat any a la Fundació Isonomia, una entitat dependent de la Universitat Jaume I de Castelló que té per objecte “promoure la igualtat d’oportunitats entre dones i homes, així com d’altres col·lectius socialment, econòmicament, laboralment, educativament i culturalment desfavorits o susceptibles de patir discriminació”. El controvertit regidor ultra Jesús Albiol, que ja va censurar publicacions en valencià o sobre educació sexual a la biblioteca municipal, justificava aquesta mesura perquè assegura que les institucions públiques “no poden destinar recursos a entitats que defensen agendes ideològiques orientades a l’adoctrinament de menors, com és el cas”.

Així ho anunciava en un article d’opinió publicat en el diari Mediterráneo de Castelló amb el títol “Vox, un nou rumb per a Borriana amb els pressupostos”, en què el regidor de Cultura de Borriana també explicava que han impulsat “noves iniciatives de gran valor cultural i social, com és la subvenció a l’Institut Superior de Sociologia, Economia i Política (Issep) per a organitzar les Jornades de la Hispanitat 2025”, i afegia: “Em sent compromés amb aquest esdeveniment, que servirà per a posar en valor la nostra herència hispànica, la nostra història comuna i els valors que ens defineixen com a nació”.

La Fundació Isonomia impartia cursos de comunicació inclusiva i no sexista a membres de diferents associacions i col·lectius locals de Borriana des del 2021, en virtut de l’acord rubricat amb el consistori castellonenc. Es tractava d’una formació gratuïta que ofereix eines i estratègies per a “fomentar la comunicació inclusiva i lliure d’estereotips sexistes”.

Amb la decisió de l’equip de govern que lidera el popular Jorge Monferrer, i del qual forma part Albiol, no es renova el conveni amb l’entitat que forma part de l’organigrama de la Universitat Jaume I. Per contra, s’inclou en el pressupost del 2025, aprovat el 26 de desembre passat, la subvenció a l’Issep, una institució d’ultradreta francesa impulsada per Marion Marechal-Le Pen, neta de Jean-Marie Le Pen i neboda de Marine Le Pen, i amb llaços amb Vox a Espanya que pretén formar la futura elit de l’extrema dreta.

L’Issep va nàixer a Lió el 2018 i va desembarcar a Madrid el 2020. Tant en la nòmina de professors com en la direcció de la institució hi ha noms pròxims a Vox; també entre l’alumnat. La seua fundadora, Marion Marechal, va ser diputada del Front Nacional (ara Reagrupament Nacional) de Marine Le Pen, formació que va abandonar per a ingressar en el partit del també ultradretà Eric Zemmour.

Les contínues polèmiques d’Albiol

El també diputat autonòmic no ha parat d’encadenar polèmiques des que va entrar en el govern municipal de Borriana. Des del començament de la seua marxa com a regidor de Cultura, amb aquell “Ha arribat la inquisició!” amb què va anunciar la censura les publicacions en valencià, Jesús Albiol ha vetat llibres d’educació sexual i pel·lícules com Barbie o 20.000 espècies d’abelles; ha retirat una placa en memòria de les víctimes del franquisme; o ha titlat el vaixell humanitari Aita Mari de “vaixell negrer’; a més de convidar a Borriana un dibuixant de còmics que fa ”apologia del feixisme“.

El regidor ultra va ser denunciat per l'empresa de seguretat per a la qual treballava per destruir material, així com també se'l va acusar de participar en actes de campanya i en plens i comissions municipals mentre estava de baixa.