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Albert Orta

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Falsos dilemas de la seguridad

Desde que la hipótesis de una Cataluña convertida en Estado ha ido ganando fuerza en los últimos años, se ha abierto el debate sobre la forma que debería tomar este Estado. Y esto incluye qué modelo de seguridad y defensa debería tener, o para decirlo de forma simplificada, si Cataluña debería un ejército o no. Más allá de cual sea el desenlace del proceso soberanista, lo que es evidente es que la posibilidad de fundar un nuevo Estado ha permitido discutir abiertamente una cuestión fundamental pero a menudo obviada en el debate público: la pertinencia de los ejércitos hoy en día.

Tanto desde el Centre Delàs, como desde otras instituciones como el CIDOB o el Centre d’Estudis Estratègics de Catalunya, se han organizado jornadas y conferencias alrededor de esta cuestión, y desde este mismo blog se han publicado artículos tratándola – el más reciente de Pere Ortega. Hasta en TV3 se ha hablado del tema. No obstante, el debate sigue abierto y no es para menos, ya que lo que se pone en cuestión es uno de los pilares de lo que ha sido la organización política por excelencia de los últimos cuatro siglos, el Estado, y la forma que toma su característico monopolio de la violencia.

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Falsos dilemes de la seguretat

Des que la hipòtesi d’una Catalunya esdevinguda en Estat ha anat prenent força els darrers anys, s’ha obert el debat sobre la forma que hauria de prendre aquest Estat. I això inclou quin model de seguretat i defensa hauria de tenir, o per dir-ho de manera simplificada, si Catalunya hauria de tenir un exèrcit o no. Més enllà de quin sigui el desenllaç del procés sobiranista, el que és evident és que la possibilitat de fundar un nou Estat ha permès de discutir obertament una qüestió fonamental però sovint obviada en el debat públic majoritari: la pertinença dels exèrcits avui en dia.

Tant des del Centre Delàs, com des d’altres institucions com el CIDOB o el Centre d’Estudis Estratègics de Catalunya, s’han organitzat jornades i conferències al voltant d’aquesta qüestió, i des d’aquest mateix bloc s’han publicat articles tractant-la –el més recent d’en Pere Ortega. Fins i tot TV3 n’ha parlat. Tot i això, el debat segueix obert i no és per menys, ja que el que es posa en qüestió és un dels pilars del que ha estat l’organització política per excel·lència dels darreres quatre segles, l’Estat, i la forma que pren el seu característic monopoli de la violència.

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Vigipirate o como militarizar el espacio público

Si alguna vez habéis estado en París y habéis paseado por los Campos Elíseos, quizá os ha sorprendido encontraros, junto a japoneses y japonesas buscando la boutique de Louis Vuitton, patrullas de soldados uniformados de arriba abajo, con traje de camuflaje y fusil de asalto incluidos. Y probablemente, si habéis viajado en tren o en avión, os los habéis vuelto a encontrar en la estación o el aeropuerto. Contra lo que un turista despistado podría pensar, en realidad Francia no está bajo ninguna ocupación militar extranjera, ni tampoco se prepara para la invasión de una potencia enemiga (al menos a corto plazo). Entonces, ¿por qué el ejército se pasea por el centro de las ciudades francesas? La respuesta tiene un nombre: Vigipirate.

Esta palabra, formada a partir de la contracción de vigilance (vigilancia) y pirate (pirata), designa un dispositivo gubernamental de vigilancia, protección y prevención permanentes contra el terrorismo, e incluye todos los ministerios así como también gobiernos regionales, ayuntamientos y los ciudadanos. Según la web del gobierno francés dedicada a los “riesgos” de la sociedad (www.risques.gouv.fr), el Vigipirate tiene tres objetivos: 1) Asegurar de manera permanente la protección de los ciudadanos, del territorio y de los intereses de Francia contra la amenaza terrorista; 2) Desarrollar y mantener una cultura de la vigilancia del conjunto de actores del país con el objetivo de prevenir cualquier acción terrorista; 3) Permitir una acción rápida y coordinada en caso de amenaza terrorista para reforzar la protección, facilitar la intervención, y asegurar la continuidad de actividades de importancia vital, y limitar los efectos del terrorismo.

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Vigipirate, o com militaritzar l'espai públic

Si alguna vegada heu estat a París i heu passejat pels Camps Elisis, potser us ha sorprès trobar-vos, al costat dels japonesos i japoneses buscant la boutique de Louis Vuitton, patrulles de soldats uniformats de cap a peus, amb estampat de camuflatge i fusell d’assalt inclosos. I probablement, si heu viatjat amb tren o amb avió, us els heu tornat a trobat a l’estació o l’aeroport. Contra el que un turista despistat podria pensar, en realitat França no està sota cap ocupació militar estrangera, ni tampoc es prepara per la invasió de cap potència enemiga (almenys a curt termini). Aleshores, per què l’exèrcit es passeja pel centre de les ciutats? La resposta té un nom: Vigipirate.

Aquest mot, format a partir de la contracció de vigilance (vigilància) i pirate (pirata), designa un dispositiu governamental de vigilància, protecció i prevenció permanents contra el terrorisme, i inclou tots els ministeris així com també governs regionals, ajuntaments i els ciutadans. Segons el web del govern francès dedicat als “riscos” de la societat, el Vigipirate té tres objectius: 1) Assegurar de manera permanent la protecció dels ciutadans, del territori i dels interessos de França contra l’amenaça terrorista; 2) Desenvolupar i mantenir una cultura de la vigilància del conjunt dels actors del país amb l’objectiu de prevenir qualsevol acció terrorista; 3) Permetre una acció ràpida i coordinada en cas d’amenaça terrorista per a reforçar la protecció, facilitar la intervenció, i assegurar la continuïtat d’activitats d’importància vital i limitar els efectes del terrorisme.

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