L’emissió de bous el dia de la manifestació de la dana van perjudicar els informatius d’À Punt, que s’afonen en audiència

“L’emissió de la correguda de bous coincidint amb la manifestació del primer aniversari de la dana va fer molt de mal al prestigi d’À Punt”. Així ho reconeixen membres del consell rector de la Corporació Audiovisual de la Comunitat Valenciana (Cacvsa) a elDiario.es en referència al programa taurí que va posar en antena la radiotelevisió pública valenciana –amb l’exvicepresident de Vox Vicente Barrera com a protagonista– mentre desenes de milers de persones es manifestaven a València exigint la dimissió del president de la Generalitat llavors, Carlos Mazón, i clamant contra la gestió de la dana del Consell.

No es pot assegurar que haja sigut per la controvertida emissió de la ‘històrica’ correguda de bous de mitjan noranta, que en la cadena atribueixen a un error de planificació del cap de setmana, però el que és cert és que l’audiència ha castigat la radiotelevisió pública valenciana, que ha perdut teleespectadors les últimes setmanes de manera considerable.

Aquesta caiguda en audiències es pot comprovar en els informatius. Segons les dades a què ha tingut accés elDiario.es, l’informatiu de migdia (NTC Migdia) va acabar el mes de setembre amb una quota de pantalla mitjana del 7,8%, un share que va abaixar lleugerament a l’octubre (quan es va produir l’aniversari de la dana que va provocar 230 morts a la província de València) i es va afonar en quasi dos punts al novembre, fins al 5,6%, percentatge similar al que s’han registrat els primers deu dies de desembre.

I una cosa semblant ha esdevingut amb l’informatiu de la nit (NTC Nit), encara que amb unes xifres molt més modestes. Aquest espai va registrar unes audiències del 4,1% de quota de pantalla al setembre i del 4,3 a l’octubre. No obstant això, va caure en més d’un punt al novembre, fins a situar-se per davall del 3,2%, un share similar al que ha registrat els primers deu dies de desembre.

Si prenem com a referència dies concrets, veiem que el dissabte 25 d’octubre, el dia de la ja famosa emissió de la correguda de bous, l’informatiu del migdia va obtindre un 9,2% d’audiència, mentre que el NTC Nit es va situar en el 6,9%, unes quotes de pantalla altes per a aquests espais, amb ciutadans demanant informació. Aquests nivells pràcticament no s’han tornat a repetir des de llavors –a penes un parell de vegades al desembre pel que fa al NTC Migdia s’ha arribat el 9,4%–, a pesar que s’han produït fets notablement noticiables com l’aniversari de la dana amb el funeral d’Estat, la dimissió de l’expresident Carlos Mazón, la seua declaració en la comissió d’investigació del Congrés o l’elecció de Juanfran Pérez Llorca com a nou cap del Consell.

Anteriorment a aquell 25 d’octubre, sí que podem veure audiències iguals o superiors en diferents dates, amb informatius al migdia que van superar el 10% de quota de pantalla i que van arribar a aconseguir i sobrepassar el 15%. I el mateix, encara que de manera més modesta, en l’informatiu de la nit, amb espais que van superar el 9%.

Bons resultats el 2024 i a l’estiu

La cadena pública venia de fer uns resultats històrics al final de l’any passat coincidint amb la cobertura del temporal que va assotar gran part de la província de València el 29 d’octubre de 2024 causant la mort de 230 persones. À Punt va tancar el 2024 amb 4.456.017 espectadors d’audiència acumulada, quasi 100.000 espectadors més que el 2023 (un 8,6% més), unes dades que es van aconseguir, principalment, gràcies als programes informatius, que inclouen també L’oratge, Esports i els magazins informatius (Bon dia Comunitat Valenciana i En directe), que van acumular un 41,7% de la quota de pantalla de la cadena davant del 32,9% del 2023.

Aquestes bones dades es van veure referendades l’estiu passat, quan la cadena pública valenciana va aconseguir que 2.614.000 espectadors es connectaren a À Punt en algun moment de l’estiu, amb una mitjana diària de 400.000 persones, 30.000 espectadors més que el 2024. Durant juliol i agost del 2025 la cadena va aconseguir un 2,5% de mitjana de quota de pantalla (2,4% al juliol i 2,7% a l’agost), segons la direcció de la radiotelevisió pública, gràcies a la fórmula bous, festes i futbol. À Punt va millorar al setembre, primer mes de la temporada, quan va arribar a un 3,2% de quota de pantalla (2.233.000 milions d’espectadors), xifra que suposa un creixement del 23% respecte del mateix mes de l’any anterior, que va finalitzar amb un 2,6% de share.