El tap en els serveis socials de València: un 25% de vacants de professionals i 40 dies de llistes d’espera

La situació en els serveis socials de la ciutat de València és límit. Llistes d’espera que superen un mes en gran part dels centres –alguns han arribat a tindre un trimestre–, cites sense obrir, telefonades que no es responen i desenes d’expedients que s’amunteguen sense un seguiment adequat. En el centre del problema, la falta de personal, quasi un 25% de la plantilla vacant, segons denuncien els sindicats, que ja fa més d’un mes que arrosseguen protestes setmanals per a tractar de prestar un servei digne a la ciutadania.

L’Ajuntament assegura que treballa a incorporar mig centenar de treballadors de reforç, però el procés burocràtic encara no ha conclòs i els sindicats consideren la xifra insuficient. El consistori té més de 500 llocs de treball creats i hi ha prop de 128 vacants, a més de les baixes o els permisos dels treballadors. En total, és quasi una quarta part de la plantilla buida, amb l’impacte consegüent en l’atenció ciutadana. Al febrer, d’una plantilla de 525 persones, n’hi havia en actiu 407, lluny de la ràtio que marca la Llei de serveis socials autonòmica, que marca un professional per cada 3.000 ciutadans.

La falta de personal genera llistes d’espera superiors a 40 dies en diversos centres de la ciutat, segons va denunciar Compromís aquesta setmana. La regidora Lucía Beamud va assenyalar que en tot just dos anys hi ha espais com el de l’Olivereta, que ha passat de 8 dies d’espera en l’etapa de Compromís a 48 dies amb el govern de Catalá; el Salvador Allende, en què els terminis han augmentat de 18 a 41 dies, i a Sant Marcel·lí, de 28 dies amb l’anterior gestió s’ha passat a 47 dies en l’actualitat. El sindicat Comissions Obreres afig i remarca que el personal està “cremat” i no pot garantir una bona atenció a una població amb necessitats molt delicades. “Hi ha centres només amb un professional per a menors, en una setmana pot tindre centenars d’expedients, la gent va molt atabalada”, denuncia CCOO.

En resposta, l’equip de govern del PP i Vox va apuntar que està fent una faena important de reestructuració dels Serveis Socials i va assegurar que el 2022 els temps eren similars. El departament que dirigeix Marta Torrado va assenyalar que s’ha posat en marxa en els centres de Serveis Socials de Benimaclet i Salvador Allende un nou model d’atenció als veïns, en què la primera atenció es du a terme en les 24 hores següents a la petició del ciutadà. Vistos els resultats positius d’aquest nou model, abans d’un mes estarà implantat en la resta dels Serveis Socials de la ciutat. Amb tot, el sindicat recorda que una primera atenció no garanteix la resolució del problema i que cal més personal per a assumir els casos.

Els sindicats UGT, CCOO i CSIF van convocar una concentració divendres passat a les portes de l’Ajuntament, a què es van sumar els partits de l’oposició, Compromís i el PSPV. Els treballadors van recalcar que hi ha “necessitats molt apressants” en aquests centres: “És un caos”, van assenyalar.

Després de la concentració a la plaça de l’Ajuntament, la regidora de Benestar Social, Marta Torrado, va insistir que el consistori treballa “a estall” i va carregar la responsabilitat en l’equip de govern de Joan Ribó: “Ens vam trobar un panorama desolador, sense nous centres construïts en huit anys, amb centres que no complien les mínimes condicions de seguretat, per la qual cosa els nostres esforços rauen a millorar la qualitat del servei que es presta i les infraestructures d’una àrea que atén els més vulnerables de la ciutat”, va apuntar en un comunicat.

La coalició valencianista també va denunciar prèviament que a la ciutat hi ha 9.410 persones en llista d’espera per al reconeixement de la seua situació de dependència. Aquestes persones no han rebut ni tan sols la primera valoració necessària per a poder accedir a les ajudes i els serveis previstos per la llei, va apuntar el partit, que va alertar d’“un col·lapse total del sistema, agreujat per la falta de recursos humans, la descoordinació entre administracions i una voluntat política clarament insuficient per part del govern municipal de Catalá”.