LLEGIR EN CASTELLÀ
La segona jornada de vaga del col·lectiu de controladors aeris a França ha tingut un fort impacte en l'operativa aèria de Balears, amb un total de 85 vols cancel·lats aquest divendres i retards generalitzats en els aeroports de l'arxipèlag. L'atur, convocat pel sindicat Unsa-Icna, coincideix amb l'inici del primer gran cap de setmana de vacances d'estiu, la qual cosa ha agreujat encara més les conseqüències per a milers de passatgers.
Segons dades d'Aena consultats per Europa Press, l'aeroport de Palma ha estat el més afectat, amb 69 cancel·lacions. En el cas d'Eivissa, s'han suprimit una desena de vols, mentre que a Menorca han estat sis. Fins a les 13.00 hores, les connexions previstes amb aeroports francesos ja reflectien un notable impacte: dels 50 vols programats entre Palma i ciutats franceses, 20 han estat cancel·lats; a Menorca, s'han anul·lat 8 dels 12 vols previstos; i Eivissa ha perdut 2 dels 9 vols amb el país gal.
Aquesta jornada de vaga coincideix amb un cap de setmana especialment important per al turisme balear. Entre aquest divendres i el diumenge, els aeroports de l'arxipèlag tenen previst operar 4.895 vols. Aquesta xifra, malgrat ser alta, suposa un descens del 3,4% respecte al mateix cap de setmana de 2024, quan es van registrar 5.061 moviments.
En total, fins a les 17 hores d'aquest dijous, s'havien cancel·lat a Espanya 71 vols amb origen o destinació a França, la qual cosa suposa un 32% de l'operativa prevista entre tots dos països —216 moviments fins a aquesta hora—. Per a la jornada d'aquest divendres, estaven programats 339 vols entre Espanya i França, una xifra igualment vulnerable al desenvolupament del conflicte.
Impacte en tota Europa
La vaga, convocada per a aquest dijous i divendres, afecta no sols als aeroports francesos, sinó també a aquells vols que sobrevolen l'espai aeri del país, com és el cas de moltes rutes que enllacen Espanya amb la resta d'Europa. En el cas dels tres aeroports principals de París —Charles de Gaulle, Orly i Beauvais—, s'ha cancel·lat el 40% dels vols, mentre que a Niça la reducció ha aconseguit el 50%. Altres aeròdroms com Lió, Marsella, Montpeller, Ajaccio, Bastia, Calvi i Figari han experimentat una retallada del 30% de les seves operacions.
L'associació Airlines for Europe (A4E) ha condemnat enèrgicament l'atur i ha xifrat en més de 1.500 els vols cancel·lats a Europa durant els dos dies de vaga, afectant a prop de 300.000 passatgers. En un comunicat, la patronal va advertir que el control aeri francès “ha demostrat ser un dels punts febles del sistema europeu”, amb alguns dels pitjors índexs de retards del continent.
Entre les aerolínies més afectades es troba Ryanair, que ha hagut de cancel·lar 400 vols i deixar en terra a més de 70.000 passatgers. La companyia ha denunciat que aquestes cancel·lacions coincideixen “una vegada més” amb l'arrencada de les vacances d'estiu, un dels períodes de major afluència de viatgers a Europa. També ha criticat durament que els sobrevols “segueixin sense estar protegits” durant les vagues nacionals del sector del control aeri francès.
Una vaga amb fons estructural
L'atur ha estat secundat per uns 270 controladors francesos, al voltant del 20% del total del col·lectiu, compost per uns 1.400 professionals, segons dades recollides per l'agència AFP. L'origen de la protesta es troba en el profund malestar que els sindicats mantenen amb la DGAC.
Després de dues reunions sense acord, Unsa-Icna va mantenir la convocatòria, a la qual es va sumar Usac-CGT, el tercer sindicat del sector, que va denunciar un “context social greument deteriorat”. Tots dos critiquen el que consideren una gestió “tòxica” i “autoritària” per part de l'administració, així com la falta de modernització de les eines necessàries per a garantir l'eficàcia del servei. En un comunicat, Unsa-Icna va apuntar directament a “la insuficiència estructural de personal” com la principal causa dels retards i del baix rendiment del sistema de navegació aèria francès.
Des de la DGAC, no obstant això, van lamentar el moment triat per a l'atur, en coincidir amb els dies de major trànsit aeri de l'any. El ministre de Transports, Philippe Tabarot, va descartar atendre les demandes dels sindicats, que va qualificar de “minoritaris” i “inacceptables”, al mateix temps que va criticar la decisió de convocar la vaga en plena operació sortida de l'estiu.