Unes 300 persones ocupen una oficina d'Endesa per denunciar els estralls de pobresa energètica

Membres de l'Aliança Contra la Pobresa Energètica davant l'oficina d'Endesa ocupada / ROBERT BONET

La Plataforma d'Afectats per la Hipoteca fa temps que alerta que les famílies que no poden pagar la hipoteca també tenen dificultats per fer front a altres rebuts, com els de la llum, l'aigua i el gas. Per això és un dels col·lectius que forma part de l'Aliança Contra la Pobresa Energètica que es va presentar el febrer i que ha ocupat aquest dimecres una oficina d'Endesa al centre de Barcelona per denunciar la situació de pobresa energètica que pateixen moltes famílies, amb talls de subministrament. La plataforma reivindica que “cap família pot tenir set, passar fred, ni viure en la foscor”.

L'Aliança, formada per diverses entitats socials, com les associacions de veïns o de consumidors, la PAH, els Iaioflautes o coordinadores d'aturats i pensionistes, exigeix mesures per garantir “que totes les famílies que no puguin fer front als rebuts elèctrics tinguin accés a un mínim del servei per poder viure amb dignitat”. “Hi ha molta indignació en aquest tema i vam coincidir molta gent en considerar que aquest era un tema prioritari”, afirma Eloi Badia, d'Enginyers Sense Frontera i la plataforma Aigua és Vida. Asseguren que el 2012 els talls d'electricitat van afectar 1,4 milions de famílies a a l'Estat espanyol, 525.000 dels quals, clients d'Endesa.

“Hem decidit deixar de pagar els subministraments per poder menjar”, asseguren la Maria i el Fran, de Sant Adrià del Besós, que viuen, ells i els seus tres fills, amb 427 euros al mes. Aquest matí, abans de l'acció a Endesa, els hi han arribat més factures pendents. “Ja estem farts de donar galetes als nens”, diu el Fran. “El banc d'aliments ens dóna coses però no aliments peribles, no podem donar ni fruita, ni carn, ni peix als nens”, explica la Maria.

En alguns casos, la salut de les persones depèn directament del subministrament elèctric. “Si em quedo sense llum Endesa pot ser responsable de la meva mort súbita”, assegura l'Encarna. La seva contundència es deu al fet que ha de dormir amb respiració assistida, sota el risc d'ofegar-se si no la té.

Un decret insuficient

El Govern de la Generalitat va aprovar el passat desembre un decret llei que establia una “treva energètica” que instava les empreses proveïdores de subministraments a no tallar la llum, l'aigua i el gas a les famílies entre novembre i març encara que no puguin pagar-lo. El Parlament ha aprovat recentment una pròrroga fins a l'estiu, però tot i així els afectats consideren la mesura insuficient, perquè, tot i que durant uns mesos no els hi tallin el subministrament, acumulen el deute.

“M'han dit que no em tallaran la llum fins el març, però que el 31 de març me la treuen, i a sobre tindré més rebuts acumulats”, explica l'Encarna. “De moment porto 400 euros acumulats, i no hi haurà manera de pagar-ho, perquè 400 euros és el que ingresso en tot un mes. És una llei incoherent”, afegeix. El que ha expressat a la reunió amb representants d'Endesa que han tingut durant l'ocupació és que “les companyies han de trobar mecanismes per a aquelles persones que no poden pagar, i si la majoria del que cobren són beneficis, que potser en aquests casos cobrin només les despeses”.

Al Rafa, de l'Ametlla del Vallès, el decret no li ha fet servei, tot i que és és diabètic i necessita tenir la insulina a la nevera. Explica que la companyia no el va informar de que podia acollir-se a aquest decret i li va tallar la llum el passat febrer. “No ens van avisar, de cop van venir i van treure la instal·lació”, assegura. La factura que devia, segons explica, no li havia arribat. Per tornar a tenir electricitat va haver de renovar la instal·lació, amb una despesa de 800 euros, i li van dir que trigaria 20 dies en tornar a tenir llum, fins que va ocupar l'oficina d'Endesa amb els seus companys de la PAH de Mollet per aconseguir una sol·lució ràpida.

Negociació amb la companyia

L'ocupació tenia per objectiu aconseguir una trobada amb algun responsable de la companyia per tal d'establir un protocol d'actuació en aquests casos de vulnerabilitat, i després d'una reunió amb membres de l'equip d'atenció al client, han concretat una reunió de l'Aliança amb la directora comercial d'Endesa pel matí d'aquest dijous.

“El seu discurs és que no estan fent res que la llei no permeti, però la qüestió està en quin és el seu model d'empresa”, assegura Eloi Badia. “Ens han reconegut que no tenen cap coneixement de a qui li estan treient l'electricitat, només saben que és gent que no paga”, afegeix. Endesa ha proposat negociar els casos que denuncia la plataforma, però Badia remarca que “hi ha mig miler de casos i cal establir un protocol”.

Etiquetas

Descubre nuestras apps

stats