L’Autoritat Portuària de València (APV) continua ocultant per terra, mar i aire el demolidor informe de la Intervenció General de l’Administració de l’Estat (IGAE) que apunta a possibles tripijocs en processos de contractació de personal i d’un contracte a una consultora, un document el contingut del qual va destapar elDiario.es.
Malgrat que es tracta d’un informe elaborat per una entitat pública sobre un organisme també de dret públic, els responsables de l’APV l’han denegat a diferents mitjans de comunicació que l’han sol·licitat emparant-se en la Llei de transparència, així com diputats que l’han sol·licitat elevant peticions a la mesa del Congrés, com per exemple a Alberto Ibáñez, de Compromís-Sumar, que, després de saber els detalls revelats per aquesta redacció, l’ha tornat a sol·licitar.
Tal és el zel de l’APV per a tractar d’amagar-lo que fins i tot l’han denegat a l’alcaldessa de València i consellera de l’organisme, María José Catalá. Com va informar aquest diari, el grup municipal Compromís va demanar a alcaldia còpia del document, pensant que, com que Catalá era consellera, disposaria d’un exemplar. No obstant això, la resposta va ser que no el tenien i que traslladarien la petició a l’APV perquè li’l fera arribar. La resposta (completa al final de la informació), de la qual s’ha donat trasllat a la coalició valencianista, ha arribat fa poc i una altra vegada ha sigut negativa.
“Benvolguda consellera”, diu l’encapçalament de la missiva, cosa que dona a entendre que va dirigida directament a Catalá, i afig: “En resposta a la seua sol·licitud remesa per correu electrònic el 28 de novembre (...), l’informem que no podem atendre-la, ja que contravé el que s’estableix en l’article 16 del text refós del Reglament de gestió i funcionament del consell d’administració d’Autoritat Portuària de València”.
A continuació, reprodueix el que disposa la normativa esmentada: “La documentació que es posa a la disposició dels senyors consellers és per a ús exclusiu intern, té caràcter confidencial i no pot revelar-se a tercers. Els membres del consell d’administració de l’APV hauran de mantindre absoluta reserva respecte de la informació, la documentació, les deliberacions, les intervencions, el sentit del vot i els assumptes tractats en les reunions del consell d’administració, així com qualsevol altra mena d’informació de què disposen per raó del seu càrrec, que serà confidencial, per a ús exclusiu intern i no podrà revelar-se a tercers”.
Està per veure si Catalá sol·licita igualment còpia de l’informe per a ser-se sabedora del coneixement del contingut de primera mà en el pròxim consell d’administració, més encara després de les greus irregularitats avançades per elDiario.es.
També és cridaner que, quan la presidenta del Port de València, Mar Chao, va donar compte en el consell d’administració del 30 de juny de l’informe de la Intervenció, no va repartir còpies als consellers. A més, el punt es va incloure en l’ordre del dia després que els consellers reberen un correu anònim que alertava de l’existència d’aquest, així com de la gravetat del seu contingut.
Sobre aquest tema, el regidor de Compromís, Ferran Puchades, ha comentat que “el PP ha convertit l’Autoritat Portuària de València en una finca en què Catalá només té el paper de mariachi de la presidenta Mar Chao” i ha afegit: “Si ja ha quedat clar que Catalá ha entregat el futur del port i de tot allò que l’envolta com la Marina i tota l’activitat econòmica i lúdica, als designis de l’APV, amb la negativa a entregar un informe a l’alcaldessa mateixa sobre les presumptes irregularitats de la presidenta, és un advertiment a Catalá perquè no moleste la negligent gestió dels interessos del port i, per tant, de la ciutat”.
Per a l’edil de la coalició valencianista, “Catalá ha renunciat a fer del port i de la Marina un lloc que la ciutat senta com a propi i s’ha entregat a l’única voluntat i als interessos econòmics de l’APV, que històricament han sigut contraris als de la ciutadania”.
Amb la negativa de l’APV a lliurar “una documentació que ha elaborat la mateixa administració pública, a representants legítims de la ciutadania i el silenci de Catalá, posen molt clar quina és la seua prioritat, callar i deixar les mans lliures al Port per a fer i desfer davant els interessos generals i la gestió transparent dels recursos públics”, ha denunciat Puchades.
Un contracte i cinc places qüestionades
En el seu informe, la IGAE assenyala el contracte de Suport a la Gestió de Persones que es va arribar a adjudicar el 8 d’agost de 2024 a Andràs Abogados per 160.930 euros (IVA inclòs). No obstant això, tal com va avançar aquest diari i destaca l’informe, “aquest contracte va ser anul·lat per l’APV a instàncies de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència, que havia incoat expedient, pel fet de considerar que el requisit d’experiència prèvia del plec per a acreditar la solvència no estava justificat i limitava la competència”. Amb posterioritat a unes al·legacions, l’APV, en vista que aquesta Comissió anava a recórrer a la via contenciosa administrativa, va desistir del procediment d’adjudicació.
En les seues al·legacions, l’APV s’oposa a la vinculació entre la tramitació del contracte de Suport a la Gestió de Persones i les modificacions en la Gestió de Recursos Humans, però la IGAE afirma que “la veritat és que són coincidents en el temps”.
En l’apartat ‘Anàlisi dels processos de contractació’ es posa en relleu que “la gestió de les places convocades per a personal exclòs de conveni resulta deficient, amb criteris restrictius que podrien conculcar els principis generals aplicables d’igualtat, mèrit i capacitat”. En aquest sentit, s’han detectat cinc places en què podria donar-se aquesta situació. “Les places convocades per al personal exclòs de conveni contenen requisits o mèrits que predeterminen d’una manera o altra el candidat seleccionat. Per tant, podrien no respectar-se els principis constitucionals d’accés a ocupació pública”, diu la Intervenció.
L’APV, en les seues al·legacions, es manifesta contrària i assenyala que respecta la legalitat i exerceix competències que li són pròpies, i aquests requisits estan justificats, i resulten pertinents, ja que respecten els principis d’igualtat, mèrit i capacitat.
Investigació del Tribunal de Comptes
Per part seua, el Tribunal de Comptes ha obert diligències preliminars per a tractar d’esclarir si ha incorregut en responsabilitat patrimonial a conseqüència de diverses irregularitats que han sigut objecte d’investigació per part de l’Oficina de Conflicte d’Interessos (OCI). En concret, s’investiga si hauria incorregut en abast o malversació en l’administració dels fons públics, una infracció tipificada en l’article 177.1 apartat A de la Llei general pressupostària 47/2003 del 26 de novembre.
La investigació de l’òrgan fiscalitzador és a conseqüència d’un escrit de l’1 d’octubre passat pel qual es comunica la incoació per part de la Secretaria d’Estat de Funció Pública, de què depén l’OCI, d’un expedient sancionador contra la màxima responsable de l’APV per irregularitats constitutives d’infraccions administratives molt greus, previstes en la Llei 19/2013, del 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.
D’aquesta manera, l’esmentada Secretaria d’Estat sol·licita al Tribunal de Comptes que es facen les comprovacions escaients per a determinar si Chao hauria incorregut en abast o malversació en l’administració dels fons públics. L’obertura de les diligències per part del Tribunal paralitza el procediment sancionador obert des de la Secretaria d’Estat de Funció Pública fins que hi haja una resolució de l’òrgan fiscalitzador.