Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
El PSOE convierte su Comité Federal en un acto de aclamación a Pedro Sánchez
Las generaciones sin 'colchón' inmobiliario ni ahorros
Opinión - El extraño regreso de unas manos muy sucias. Por Pere Rusiñol
Sobre este blog

El Diari de la Sanitat forma parte de un proyecto de periodismo indepeniente comprometido con la defensa del Estado del bienestar. Si quieres participar, ponte en contacto con nosotros a fundacio@catalunyaplural.cat.

Este blog ha sido la plataforma para impulsar un nuevo medio digital:

Visita El Diari de la Sanitat

El Diari de la Sanitat

La promoció del turisme mèdic genera tensions entre la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona

Concentració a les portes de l'Hospital Clínic organitzada per Tancada Clínic

Blanca Blay

Catalunya ofereix una atenció mèdica que atrau nombrosos visitants d’Europa o d’altres regions com Estats Units, Rússia o l’Orient Mitjà. Segons dades oficials, prop de 20.000 estrangers vénen cada any a Catalunya per seguir un tractament mèdic o sotmetre’s a una intervenció quirúrgica. La Generalitat i el Consorci de Turisme de Barcelona volen promocionar aquest tipus de turisme i és per això que aquesta setmana han presentat una nova marca perquè Catalunya, i especialment Barcelona, segueixin sent motiu de visita dels anomenats turistes mèdics: la 'Barcelona Medical Destination'.

L’Ajuntament de Barcelona, però, un dels ens del Consorci de Turisme, ha assegurat en una nota de premsa emesa aquest divendres que no tenia coneixement de la signatura del conveni signat aquest dijous i que se n’ha assabentat a través dels mitjans de comunicació. Així, el consistori anuncia que es desmarca de la iniciativa “donat que no ha participat ni en la seva presentació ni en la confecció d’aquest projecte”.

El regidor de turisme Agustí Colom, que és també vicepresident del consorci, ha manifestat que l’Ajuntament de Barcelona no comparteix que es destinin recursos públics a la promoció de la sanitat privada “tenint en compte especialment l’actual context de retallades i necessitats sanitàries que té la ciutat”. D'altra banda, segons ha explicat en declaracions als mitjans, la meitat dels 200.000 euros en els que es quantifica el conveni van a càrrec de la Generalitat i l’altra meitat a càrrec de l’Ajuntament via Turisme de Barcelona. Sobre aquest fet el regidor ha remarcat que “qualsevol recurs públic hauria d’anar destinat a solucionar els problemes que té la gent que resideix a la ciutat”.

L’objectiu d’aquesta nova marca és promocionar Catalunya i la seva capital “com a destinacions de turisme mèdic d’alt valor afegit a escala internacional per incrementar el seu posicionament i consolidar el flux creixent de pacients cap els centres mèdics catalans”, tal com ho defineix la Generalitat. De fet el regidor de turisme s'ha mostrat especialment sorprès que no s'informés a l'Ajuntament ja que “aquest conveni recull la marca Barcelona i per tant és lògic que Barcelona tingués coneixement que s’estava utilitzant la marca de la ciutat”. Algunes de les especialitats que formen part de la marca i que atrauen el turisme mèdic són l’oftalmologia, l’obstetrícia i medicina fetal, l’oncologia, la cardiologia, la traumatologia i l’ortopèdia o els trasplantaments.

Tot i que la marca és la primera iniciativa conjunta entre la Generalitat i el consorci, l’estratègia de promocionar el turisme mèdic o sanitari no és nova. Ja hi ha dues iniciatives, el Barcelona Centre Mèdic i la Barcelona Medical Agency, que hi treballen. La BMA per exemple, agrupa centres privats com l’Hospital Quiron, l’Institut Guttmann o les clíniques Teknon i Dexeus però també inclou l’Hospital Sant Joan de Déu, integrat dins la xarxa d’atenció pública, i Barnaclínic, el braç privat que opera dins l’Hospital Clínic, també de la xarxa d’atenció pública. L’objectiu? Incrementar el volum de pacients internacionals dels centres a través de la seva promoció així com potenciar els canals de comercialització, tal com asseguren en el web, una pàgina que pot consultar-se en català i castellà però també en anglès i en rus.

La Generalitat i Turisme de Barcelona valoren especialment el turista mèdic perquè, entre altres coses, aporta un volum d’ingressos entre tres i quatre vegades superior a la mitjana del turisme. I és el que el perfil de turista que ve a Barcelona per operar-se o seguir un tractament és una persona amb un nivell d’ingressos elevat que pot permetre’s pagar l’assistència mèdica en centres privats de referència però també l’estada en hotels de luxe com l’Hotel Rey Juan Carlos o el Princesa Sofia, dos dels que per exemple recomana la Dexeus a la seva pàgina web dirigida al pacient estranger.

“A Catalunya tenim excel·lents professionals i volem que Barcelona i Catalunya siguin la ‘Mayo Clinic’ d’Europa”, assegurava el conseller de Salut Boi Ruiz durant la presentació de 'Barcelona Medical Destination' aquest dijous en al·lusió a una clínica que hi ha als Estats Units.

Amb tot però l’Ajuntament de Barcelona ha demanat una reunió d’urgència amb el president del comitè executiu de Turisme de Barcelona, Joan Gaspart, i la direcció del consorci per tal d’establir els mecanismes que siguin necessaris “perquè no es torni a repetir una situació com l’actual i, alhora, analitzar les característiques de l’acord subscrit i revisar-lo”.

Sobre este blog

El Diari de la Sanitat forma parte de un proyecto de periodismo indepeniente comprometido con la defensa del Estado del bienestar. Si quieres participar, ponte en contacto con nosotros a fundacio@catalunyaplural.cat.

Este blog ha sido la plataforma para impulsar un nuevo medio digital:

Visita El Diari de la Sanitat

El Diari de la Sanitat

Etiquetas
stats