La factura de la Fórmula 1 per a València: 42 milions a tornar a la Generalitat, 10 dels quals amb fons públics

El circuit urbà de Fórmula 1 de València tindrà un cost final de 10 milions d’euros per a les arques públiques de l’Ajuntament de València. Una quantitat que haurà d’abonar a la Generalitat Valenciana, llevat que s’arribe a alguna mena d’acord entre administracions que evite desemborsar la quantitat en metàl·lic. Els altres 32 milions, fins a completar els 42 que en el seu moment va avançar l’executiu autonòmic per a asfaltar el traçat en la part que dona al sector del Grau, els abonaran els propietaris del sòl (principalment Atitlan i Hayfin) a l’Ajuntament una vegada es desplegue el pla urbanístic.

L’alcaldessa de València, María José Catalá, va presentar el projecte el 14 de juliol passat, però, com va informar elDiario.es, no es va fer al·lusió a aquesta qüestió que va recollida en un conveni firmat l’any 2007 entre la Generalitat i l’Ajuntament. Per aquest motiu, els portaveus de Compromís, Papi Robles, i del PSPV, Borja Sanjuan, van demanar informació sobre el tema en la comissió d’urbanisme de dimecres 16 de juliol al regidor responsable, Juan Giner.

Segons han informat tant fonts valencianistes com socialistes, Giner va assegurar que es mantenen els termes que es van pactar entre l’Ajuntament i els promotors al final del mandat passat, és a dir, l’abonament per part de la part privada de 32 milions d’euros dels 42 que van costar les obres d’urbanització fetes per la Generalitat en concepte de càrregues urbanístiques. Una quantitat que havia de destinar-se a promoció d’habitatge públic. Aquesta xifra va eixir d’un informe dels serveis municipals en què s’avaluava quina part de l’obra feta (asfaltatge, enllumenat, clavegueram, canalitzacions) corresponia als propietaris del sòl i, per tant, se’ls podia transferir.

El que no va quedar clar és com ni en quins terminis abonarà l’Ajuntament els 10 milions restants a la Generalitat, o si establirà algun altre mecanisme alternatiu per a compensar el deute. Tampoc la Conselleria de Territori ha oferit informació sobre l’assumpte. Per exemple, al final de la legislatura passada les dues administracions tenien negociacions avançades per a compensar-los en part amb els costos que assumiria l’Ajuntament per a desenvolupar el nou projecte i per a adequar part del circuit, que s’havia de reconvertir en un passeig per vianants biosaludable. Un projecte que amb el nou PAI presentat desapareix en projectar-se la prolongació de l’Albereda.

Sobre això, la portaveu municipal de Compromís, Papi Robles, ha criticat que és “claríssim que Català està disposada que València pague la festa de la Generalitat” i ha exigit que “pose per davant València i els valencians i no torne a pagar la festa a Mazón”.

El portaveu socialista, Borja Sanjuán, ha assegurat que sempre han tingut clar que “la ciutat no ha de pagar ni un sol euro del cost del circuit de Fórmula 1, la gran estafa del PP amb Francisco Camps al capdavant” i ha afegit: “No consentirem que es convertisca en una altra estafa de Mazón i Catalá a tots els valencians i valencianes. Exigim a Catalá que aclarisca quina quantitat es repercutirà com a càrrega urbanística en el PAI, i que no pague ni un cèntim de la quantitat que no siga transferible. La Generalitat va decidir de manera unilateral posar fi al circuit de Fórmula 1, i és aquesta Administració la que ha de carregar amb les conseqüències. València no ha de pagar els plats trencats de la megalomania i els negocis térbols del PP amb la seua política de grans esdeveniments que no van beneficiar ningú. Els diners de l’Ajuntament ha d’anar dirigits a construir l’habitatge públic previst en el PAI, i per a res més”.

La ruïna del circuit de Fórmula 1 que Camps va prometre “a cost zero”

Amb tot, el circuit urbà de Fórmula 1 de València que l’expresident de la Generalitat Valenciana Francisco Camps va prometre “a cost zero” continua suposant un llast important per a les arques públiques 13 anys després de celebrar-se l’últim Gran Premi.

El Govern valencià va abonar el juny del 2023 els últims 7,5 milions d’euros corresponents a un crèdit de 60 milions d’euros que es va sol·licitar en el seu moment per a finançar part dels costos de la construcció del traçat.

El crèdit va començar a pagar-se el 2016 i té una vigència de huit anys a raó de 7,5 milions anuals, per la qual cosa ja se n’han tornat 52,5 milions i queda per abonar un últim termini de 7,5 milions el juny de l’any que ve.

La Generalitat Valenciana va gastar 38,6 milions d’euros addicionals (42 milions amb interessos), els recollits en el conveni esmentat, en el desenvolupament de les infraestructures necessàries d’accés i connexió viària de la ciutat amb el port de València (l’Albereda i l’avinguda de França), per la qual cosa el cost total del circuit va ascendir a 98,6 milions d’euros. Actualment, tota la part que dona al Grau i Natzaret està barrada, abandonada i fins i tot hi ha proliferat un assentament de barraques.