Mazón adjudica quasi un any després de la DANA una campanya de “cultura de la prevenció” davant inundacions

Lucas Marco

València —

0

La Generalitat pren mesures per a divulgar, deu mesos després de la catastròfica DANA del 29 d’octubre, el “foment de la cultura de la precaució davant fenòmens i situacions meteorològiques adverses”. El president Carlos Mazón ha adjudicat el disseny de la campanya destinada a conscienciar la ciutadania i les institucions públiques i privades de la “importància de la precaució davant fenòmens i situacions meteorològiques adverses”, en referència a les “inundacions”.

El contracte, per un import de 30.552 euros, va licitar una campanya de la Generalitat per a “generar hàbits i un autoaprenentatge respecte dels consells i les actuacions que cal tindre en cada situació, mitjançant missatges impactants”. També, segons indiquen els plecs, per a “aconseguir implantar una cultura preventiva davant situacions meteorològiques adverses”.

A més del públic objectiu del conjunt de la població valenciana, també inclou una “segmentació més específica” per a sectors com ara “llars, centres educatius i instal·lacions esportives, protecció civil, centres residencials de majors i persones amb discapacitat, personal de l’Administració, hospitals, centres ambulatoris, confederacions empresarials, comerç, transport públic o qualsevol altre segment susceptible de ser objectiu de la campanya”.

L’adjudicatari, Javier Guillermo Gómez, va presentar l’oferta més baixa de les 14 empreses que s’hi van presentar: 25.250 euros. El licitador va haver de justificar l’oferta “anormalment desproporcionada” defensant que les seues solucions tècniques i que les “condicions excepcionalment favorables de què disposa per a subministrar els productes, prestar els serveis o executar les obres permeten complir els objectius proposats”.

Una tècnica de publicitat de la Direcció General de Comunicació i Promoció Institucional va avalar les al·legacions i va concloure que la viabilitat de l’oferta estava “justificada”, segons diu l’informe del 3 de setembre passat.

Consideracions crítiques de l’Advocacia

El procés d’adjudicació va arrancar amb una consideració jurídica de l’Advocacia de la Generalitat que, finalment, no es va tindre en compte, referida al criteri de valoració únic del preu de l’oferta per a determinar la proposició més avantatjosa. L’Advocacia, segons un informe del 29 de juliol, va plantejar la necessitat d’incloure un altre criteri de valoració, a més del preu.

També, en cas de mantindre el preu com a únic criteri, va incidir en la necessitat de justificar que el contracte “no constitueix una prestació de caràcter intel·lectual”. En cas contrari, sostenia l’Advocacia, “implicaria la necessitat d’incorporar un segon criteri de valoració”, d’acord amb la Llei de contractes del sector públic (LCSP).

No obstant això, un informe firmat el 30 de juliol passat pel director general de Comunicació i Promoció Institucional, Francisco González, va rebutjar la possibilitat plantejada per l’Advocacia, pel fet de considerar que, en el cas de l’adjudicació de la campanya, “pot procedir-se a la contractació del servei que constitueix l’objecte del contracte només amb el criteri [del] preu”.

“Sense negar la presència d’un cert component intel·lectual en l’objecte d’aquest contracte de serveis”, l’alt càrrec de Mazón en Presidència es va escudar en una resolució del Tribunal Administratiu Central de Recursos Contractuals per a renunciar a establir un altre criteri a més del preu.

“Entenem que les prestacions de caràcter intel·lectual han de valorar-se també per la seua importància en relació amb el tot unitari del contracte i, per tant, no tots els contractes que incloguen alguna prestació innovadora o creativa hauran de contractar-se amb els requisits que preveu la LCSP per a les prestacions intel·lectuals, sinó que dependrà del contingut de la prestació o les prestacions que constitueixen el seu objecte i, per tant, del que conste en l’expedient de contractació”, segons va justificar el director general de Comunicació i Promoció Institucional.

Contracte menor per a la “conceptualització” de la campanya

A més, Presidència de la Generalitat també ha adjudicat un contracte menor per a la “conceptualització i el disseny d’una marca paraigua” per a la campanya de conscienciació i foment de la cultura de la precaució davant fenòmens i situacions meteorològiques adverses. Aquest segon contracte, per un import de 14.520 euros, es va adjudicar a l’empresa Decom Media SL.

Per part seua, el vicepresident segon, Francisco José Gan Pampols, va adjudicar el 31 d’agost passat un contracte menor de 15.000 euros per a l’enquadernació del Pla Endavant, el document presentat pel tinent general retirat que tenia l’assistència tècnica, valorada en 2,2 milions d’euros, de la consultora PricewaterhouseCoopers.

El treball estrela del vicepresident segon de Mazón contenia errors greus. Gan Pampols va defugir les al·legacions de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHX) sobre certes falsedats pel que fa a la presa de Forata.