Un diputat del PP s'encara amb la vicepresidenta socialista del Parlament i abandona el faristol: “Això no és democràcia”

Esther Ballesteros

Mallorca —
28 de octubre de 2025 14:14 h

0

El diputat del PP Jordi López s'ha embrancat aquest dimarts amb la vicepresidenta segona del Parlament balear, la socialista Mercedes Garrido, després que aquesta realitzés un comentari a la seva companya Pilar Costa mentre ell estava intervenint des del faristol.

Els fets s'han produït quan el parlamentari popular estava rebatent una moció del PSIB contra la utilització de la figura del decret llei per autoritzar centres universitaris privats com el Beato Luis Belda de Menorca, adscrit a la institució catòlica privada CEU San Pablo. En un moment donat, López ha recriminat que els partits d'esquerres van impulsar, durant les dues legislatures passades, “una mitjana de vint decrets llei per cadascun dels vuit anys que van governar”.

En aquest instant, Garrido ha fet un comentari, entre riures, a la secretària segona del Parlament, Pilar Costa, motiu pel qual López s'ha girat per recriminar-li que “l'educació no la té molt gran”: “Estic molt cansat. És molt incòmode”. Quan Garrido li ha respost que no parlava amb ell i mentre Le Senne l'emplaçava a continuar el seu discurs, el diputat popular ha donat per finalitzada la seva intervenció “perquè això no és democràcia ni és parlamentarisme”. “Fins aquí he arribat”, ha etzibat abans d'abandonar el faristol.

Una vegada en el seu escàny, la picabaralla ha continuat, sumant-s'hi el diputat de Vox Sergio Rodríguez, a qui la vicepresidenta li ha demanat que es “callés”. “Senyor Rodríguez, senyora Garrido, per favor, tinguem la festa en pau”, els ha instat Le Senne.

El debat ha continuat amb la intervenció de la resta de grups entorn a la moció del PSIB, la majoria dels punts de la qual han estat rebutjats. La iniciativa reclamava al Govern que “deixés constància de la pèrdua d'eficàcia” de la declaració de la CEU San Pablo com a projecte d'especial interès estratègic, una figura que atorga un tracte preferent a una iniciativa educativa confessional, situant-la en la mateixa categoria que projectes empresarials considerats essencials per a la transformació econòmica de les Illes.

El projecte es beneficiarà així del que es disposa en el 'decret de mesures urgents per accelerar projectes estratègics', tant públics com privats, que promouen el creixement econòmic, la creació d'ocupació i el foment de la innovació i la diversificació. El text va ser aprovat pel Govern el passat mes de juny en pro de simplificar la burocràcia associada a les activitats econòmiques, especialment en l'àmbit de les inversions, reduir la càrrega administrativa i facilitar els processos a les empreses interessades a implantar-se o créixer a Balears.

En este sentit, el diputat socialista Carles Bona, qui ha defensat la iniciativa, ha acusat el Govern de Marga Prohens (PP) d'“usar un decret llei -de projectes estratègics- per colar per la porta del darrere interessos privats”. Segons els socialistes, l'Executiu va aprofitar els dies de vigència temporal del decret -que finalment no va ser convalidat pel Parlament-, per fer “una operació privada i una maniobra bruta i fraudulenta”.

La moció, ha conclòs Bona, buscava “posar límits, defensar la universitat privada, posar el Parlament al centre i la política al servei de la gent i no de quatre despatxos foscos”.

Per la seva part, el diputat de Més per Mallorca Ferran Rosa ha assenyalat que el Govern ha aprovat 16 decrets llei en el que va de legislatura i “quasi tots” han sigut un “nyap jurídic”. Sobre l'últim decret, ha criticat que “posa de manifest la manera de governar del PP”: “Aproven un decret no negociat i quatre dies abans que caigui en el Parlament aproven drets urbanístics a una universitat privada”, ha dit, asseverant que això crea “una inseguretat jurídica majúscula”.