Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

Colau presenta unes ordenances fiscals poc arriscades per obrir la negociació a tot el ple

Barcelona obre ara les negociacions per aprovar al desembre les ordenances fiscals

Yeray S. Iborra

El govern de Barcelona és conscient de les dificultats per arribar a consensos en temes econòmics amb els grups d'esquerres de l'oposició. L'any passat, aprovar les seves primeres ordenances fiscals va ser tasca més que complexa, que es va endurir encara més amb la negociació dels pressupostos. Enguany, el Govern municipal ha aconseguit una base més ampla amb l'entrada del PSC, però encara necessita fer malabars per obtenir la majoria al ple. És per això que, pel proper exercici, els de Colau no han volgut tancar-se portes i han obert el joc de la negociació econòmica amb una proposta fiscal continuista.

Aquest dijous l'equip de Govern ha presentat unes ordenances fiscals pel 2017 que continuen l'estela de les d'aquest any: el 98% dels ciutadans veuran les seves taxes congelades –com durant aquest 2016– pel que fa a l'Impost de Béns i Immobles (IBI), però uns 13.000 tenedors, amb una estança amb un valor cadastral superior als 300.000 euros, veuran augmentada la seva taxa. El topall se'ls hi elevaria del 6 al 8%.

El projecte d'ordenances fiscals també preveu “mantenir” les bonificacions i exempcions de l’IBI per als “col·lectius de més vulnerabilitat”. El govern ampliarà el paquet de subvencions en funció de la renda. El consistori també pretén fixar l'acció política en la lluita per la descongestió de Barcelona i implementarà, amb aquest objectiu, noves taxes per l'aparcament i pels vehicles contaminants. En els pròxims dos mesos els grups del ple debatran la proposta d'ordenances fiscals, que es votaran al desembre. A partir d'aquí, l'escenari se centrarà en els pressupostos.

“L'Ajuntament vol garantir més equitat, i assegurar que qui més té, més paga”, han destacat aquest dijous fonts municipals. El regidor de Presidència i Energia, Eloi Badia, encarregat de presentar els números, ha titllat la proposta fiscal del govern de “progressista”.

No tenen la mateixa opinió els principals grups de l'oposició d'esquerres, i potencials aliats en l'aprovació dels números. ERC, en paraules del seu líder, Alfred Bosch, ha dit –com ja va fer amb la proposta del 2016– que la proposta fiscal de Colau presentada aquest dijous és “poc ambiciosa”.

ERC i la CUP, receloses

Dissabte passat els republicans van celebrar una conferència municipal on ja van alertar de la seva desconfiança respecte als acords amb el govern de Colau de l'any passat; ERC se sent “enganyada” pel govern de Colau. Tot i que Esquerra va facilitar amb la seva abstenció l'aprovació de les ordenances fiscals del 2016, no ho posaran fàcil per les del 2017. Per la seva banda, la CUP, que l'any passat va votar a favor, fa uns dies presentava 17 propostes fiscals claus que decantarien el seu vot cap al 'sí'. Les propostes dels anticapitalistes estan lluny de la idea d'ordenances fiscals defensades aquest dijous pel govern de Barcelona.

Cal recordar que Colau necessitarà del 'sí' d'ERC i l'abstenció de la CUP –o a l'inrevés– per tirar endavant les seves ordenances pel 2017. De fet, Eloi Badia, només començar la seva compareixença no s'ha estat de fer èmfasi que la idea fiscal de Barcelona pel curs vinent entrava ara en una fase de debat amb la resta de formacions.

La proposta fiscal de Colau obliga a pensar –de moment– en donar importància al debat amb més formacions del ple que les estrictament d'esquerres. ERC i CUP sospiten que Colau –necessitada del favor de més partits per la situació de minoria del govern, tot i l'entrada del PSC– no tanca la porta a partits del centre o de la dreta del consistori per trobar estabilitat en matèria econòmica.

Els cotxes més contaminants paguen més

D'entre les novetats de la proposta d'ordenances fiscals del 2017, l'Ajuntament destaca la seva lluita per una “fiscalitat ambiental” i una “mobilitat sostenible”. Barcelona, segons el seu Pla de Mobilitat, ha de reduir un 21% dels cotxes abans del 2018 i aquest fet es veurà reflectit a la fiscalitat de la ciutat: un sistema de tarifes variable –en funció de les emissions dels vehicles, de les seves dimensions i la contaminació– gravarà els no residents.

A més, d'ara en endavant, Barcelona proposa que els cotxes més contaminants paguin més per aparcar a les zones blaves i l'àrea verda de la ciutat. Per fer-ho, els parquímetres identificaran les dades dels cotxes en funció de la matrícula. La substitució dels nous parquímetres costarà 18 milions d'euros. El govern municipal també vol crear una nova taxa ZonaBus Font Màgica per ordenar i planificar l’estacionament d’autocars turístics al voltant de Montjuïc.

Etiquetas
stats