eldiario.es

9

Síguenos:

Boletines

Boletines

Menú

Oriol Puig

  • Reacciones a sus artículos en eldiario.es: 44

Últim sopar abans del patíbul

El projecte Atresbandes va començar el 2008 fruit de l’etapa de formació dels seus tres integrants a l'Institut del Teatre de Barcelona. Mònica Almirall, Miquel Segovia i Albert Pérez són de la mateixa promoció d'estudiants d'arts escèniques i es van formar junts, amb tot el que això implica: referents, maneres d'abordar l'escena, etc. Com en tantes ocasions les ganes de treballar van sorgir d'un cert descontentament amb el panorama teatral i, en aquest cas, aquest descontentament va generar una resposta que difereix d'aquest panorama i amplia el camp de visió, el modifica, el posa en dubte.

És en aquest dubte, en aquesta inestabilitat, quan sorgeixen les creacions més honestes, més autèntiques, que esdevenen l'autèntica escena contemporània, la que no repeteix patrons antics sinó que crea nous codis, noves relacions més properes a l'actualitat en tots els aspectes, polític i social però també en relació a l'avantguarda artística. Els tres són l'ànima del projecte i treballen de manera conjunta els textos, la direcció i la interpretació. “Amb el temps hem anat creant afinitats amb altres persones que han anat col·laborant en els diferents projectes. Hem creat un petit cercle de col·laboradors que entenen i comparteixen la nostra manera de treballar”, explica Albert Pérez.

Seguir leyendo »

Última cena antes del patíbulo

El proyecto  Atresbandes comenzó en 2008 fruto de la etapa de formación de sus tres integrantes en el Institut del Teatre. Mònica Almirall, Miquel Segovia y Albert Pérez son de la misma promoción de estudiantes de artes escénicas y se formaron juntos, con todo lo que ello implica: referentes, maneras de abordar la escena, etc. Como en tantas ocasiones las ganas de trabajar surgieron de un cierto descontento con el panorama teatral y, en este caso, este descontento generó una respuesta que difiere de este panorama y amplía el campo de visión, lo modifica, lo pone en duda.

Es en esta duda, en esta inestabilidad, cuando surgen las creaciones más honestas, más auténticas, que convergen con la auténtica escena contemporánea, la que no repite patrones antiguos sino que crea nuevos códigos, nuevas relaciones más cercanas en la actualidad en todos los aspectos, político y social pero también en relación a la vanguardia artística. Los tres son el alma del proyecto y trabajan de manera conjunta los textos, la dirección y la interpretación. "Con el tiempo hemos ido creando afinidades con otras personas que han ido colaborando en los diferentes proyectos. Hemos creado un pequeño círculo de colaboradores que entienden y comparten nuestra manera de trabajar", explica Albert Pérez. 

Seguir leyendo »

Desde el interior del arte

¿Es el Arte Contemporáneo la mentira que nos permite comprender la verdad? ¿Por qué hay piezas de Arte Contemporáneo que cuestan de entender? Si todo puede ser arte contemporáneo, ¿dónde está el límite? Cómo se establece el valor de una obra ? Todos nos hemos hecho estas preguntas alguna vez. El arte contemporáneo no es sólo sinónimo de belleza, tiene muchas dudas y contradicciones por resolver.  Dart Festival aparece para poner un poco de orden en este y otros asuntos. Se trata del primer Festival de Cine Documental de España dedicado al arte contemporáneo y contará con tres temáticas: Artes Visuales, Arquitectura y Fotografía.

Dart ofrecerá todo lo que hemos querido saber alguna vez: documentales sobre la vida de artistas y personas influyentes del mundo del arte contemporáneo, sobre cómo se hacen las creaciones, o todas estas historias que forman parte del background de esta disciplina y que por primera vez salen a la luz para el gran público. Dart nace con el objetivo de enlazar la cultura y el conocimiento de este arte, con la intención de reflexionar, crear, comprender, inspirar, enseñar, cultivar. ¿El qué? Procesos, historias, mitos, imágenes y personas, todo a través de los ojos del cine.

Seguir leyendo »

Des de l'interior de l'art

És l'Art Contemporani la mentida que ens permet comprendre la veritat? Per què hi ha peces d'Art Contemporani que costen d’entendre? Si tot pot ser art contemporani, ¿on està el límit? Com s'estableix el valor d'una obra?. Tots ens hem fet aquestes preguntes alguna vegada. L'art contemporani no és només sinònim de bellesa, planteja molts dubtes i contradiccions per resoldre.  Dart Festival apareix per posar una mica d'ordre en aquest  i d’altres assumptes. Es tracta del primer Festival de Cinema Documental d'Espanya dedicat a l'art contemporani, se celebra a Barcelona fins al 3 de desembre i comptarà amb tres temàtiques: Arts Visuals, Arquitectura i Fotografia.

Dart oferirà tot el que hem volgut saber alguna vegada: documentals sobre la vida d'artistes i persones influents del món de l'art contemporani, sobre com es fan les creacions, o totes aquestes històries que formen part del background d'aquesta disciplina i que per primera vegada surten a la llum per al gran públic. Dart neix amb l'objectiu d'enllaçar la cultura i el coneixement d'aquest art, amb la intenció de reflexionar, crear, comprendre, inspirar, ensenyar, conrear. El què? Processos, històries, mites, imatges i persones, tot a través dels ulls del cinema.

Seguir leyendo »

“El teatre té un problema, la pèrdua de contacte amb els joves”

El teatre per la seva mateixa naturalesa constitueix una poderosa eina de representació col·lectiva de la nostra realitat, que cal aprofitar i fer arribar a joves i adolescents. Llegir, representar, ser per uns moments una persona diferent, a més de ser divertit, ajuda sens dubte a crear empaties i a posar-se al lloc de l’altre. Si el jove s’entusiasma amb el teatre perquè li aporta alguna cosa, de gran també hi anirà. Partim d’un espectador imaginari jove que ve per primer cop al teatre, no sap qui ha escrit l’obra i potser ni tan sols ha preguntat de què va. Ha d’aconseguir entrar dins de la història. Cal que la història fascini, que funcioni; els personatges han de ser interessants, no estrictament realistes; el llenguatge ha de funcionar teatralment. El dramaturg alemany, Lutz Hübner, considera els joves com a “adults que encara no han assolit la majoria d’edat” i per als quals, per tant, s’ha d’oferir un producte artístic madur. Hübner remarca la importància de la història i la necessitat de la identificació d’aquest públic objectiu per sobre d’aspectes formals, així com la necessitat que el teatre per a joves s’allunyi de la moralitat i de la pedagogia. Aquest és un dels aspectes que vol cuidar, del 16 al 19 de novembre, la primera edició del festival RBLS adreçat a adolescents d'entre 13 i 20 anys però també obert a tot tipus de públic. La seva directora artística, la periodista, Carme Tierz, explica com pensen encomanar als joves la passió per aquest art.

Per què rebels?

Seguir leyendo »

"El teatro tiene un problema, la pérdida de contacto con los jóvenes"

El teatro por su misma naturaleza constituye una poderosa herramienta de representación colectiva de nuestra realidad, que hay que aprovechar y hacer llegar jóvenes y adolescentes. Leer, representar, ser por unos momentos una persona diferente, además de ser divertido, ayuda sin duda a crear empatías ya ponerse en el lugar del otro. Si el joven se entusiasma con el teatro porque le aporta algo, de gran también irá. Partimos de un espectador imaginario joven que viene por primera vez en el teatro, no sabe quién ha escrito la obra y puede que ni siquiera ha preguntado de qué va. Debe conseguir entrar dentro de la historia. Es necesario que la historia fascine, que funcione; los personajes deben ser interesantes, no estrictamente realistas; el lenguaje debe funcionar teatralmente. El dramaturgo alemán, Lutz Hübner, considera a los jóvenes como "adultos que aún no han alcanzado la mayoría de edad" y para los que, por tanto, se ha de ofrecer un producto artístico maduro. Hübner subraya la importancia de la historia y la necesidad de la identificación de este público objetivo por encima de aspectos formales, así como la necesidad de que el teatro para jóvenes se aleje de la moralidad y de la pedagogía. Este es uno de los aspectos que quiere cuidar la primera edición del festival RBLS, del 16 al 19 de noviembre, dirigido especialmente a adolescentes de entre 13 y 20 años pero también abierto a todo tipo de público. La directora artística de RBLS, la periodista, Carme Tierz, nos cuenta cómo piensan contagiar a los jóvenes la pasión por este arte.

¿Por qué rebeldes?

Seguir leyendo »

"Pensar la cultura desde sus actores y no desde las instituciones es una asignatura pendiente"

Hiroshima es símbolo de reconstrucción y renacimiento. Es esperanza y fuerza. Por Gaston Core representa la capacidad del hombre de volver a empezar, de tirar siempre adelante. La crisis no impidió montar una sala de teatro con un modelo diferente de gestión, programación y de comunicación con un público determinado. También contribuyó la falta de propuestas alternativas y las ganas de buscar nuevas maneras de pensar las cosas. En sólo tres años,  Hiroshima se ha consolidado en el Poble Sec como espacio de exhibición con espectáculos muy particulares: escena alternativa de calidad, preferentemente danza pero también artes visuales, música y teatro. Este espacio de pequeño formato ha programado 135 compañías y atraído 20.000 espectadores. Conversamos con su artífice, el ex bailarín y actor miembro de La zoológica, Gaston Core.

¿Cuáles son las líneas generales de la programación de esta temporada?

Seguir leyendo »

“Pensar la cultura des dels seus actors i no des de les institucions és una assignatura pendent”

Hiroshima és símbol de reconstrucció i renaixement. És esperança i força. Per Gaston Core representa la capacitat de l'home de tornar a començar, de tirar sempre endavant. La crisi no va impedir muntar una sala de teatre amb un model diferent de gestió, programació i de comunicació amb un públic determinat. També hi va contribuir la falta de propostes alternatives i les ganes de buscar noves maneres de pensar les coses. En només tres anys,  Hiroshima s’ha consolidat al Poble Sec com a espai d’exhibició amb espectacles molt particulars: escena alternativa de qualitat, preferentment dansa però també arts visuals, música i teatre. En els seus tres anys de vida, aquest espai de petit format ha programat 135 companyies i atret 20.000 espectadors. Conversem amb el seu artífex, l’exballarí i actor membre de La zoològica, Gaston Core.

Quines són les línies generals de la programació d’aquesta temporada?

Seguir leyendo »

Quiénes somos y de dónde venimos

Un hecho recurrente, casi podríamos decir que cliché, a nivel académico, escolar y mediático es preguntar cuestiones sobre la Guerra Civil Española y el franquismo en la juventud. El desconocimiento entre los más jóvenes sobre aspectos tan fundamentales y básicos de la historia más reciente crea impacto, indignación y, desgraciadamente, incluso cierta mofa. Cuando esto sucede nos preguntamos cómo puede ser, qué falla... ¿Qué significa para los jóvenes la dictadura de Franco? ¿Cómo ha influido en su vida la Transición española y sus silencios? Son algunas de las reflexiones que plantea Los bancos regalan sandwicheras y chorizos que, según palabras de sus creadores, "lucha contra la impotencia a la que se ve empujada la sociedad y sus dirigentes" y que "sitúa la nueva generación ante el reto de analizar la memoria histórica de este país. Esta nueva generación habla de la historia y de cómo se sienten dentro de unas estructuras que se han encontrado hechas y les han sido impuestas. Estructuras políticas, arquitectónicas, históricas, lingüísticas, mentales, emocionales e, incluso, filosóficas", añaden.

Por muchos motivos Los bancos regalan sandwicheras y chorizos es imprescindible para entender nuestro contexto actual. Julio Álvarez, director artístico del Tantarantana, habla del proyecto como "un regalo inesperado del momento tan importante que estamos viviendo. El Tantarantana siempre ha apostado por un teatro vinculado a la memoria histórica, y ahora, más que nunca, debemos escuchar la voz de unos jóvenes que nos hablan de los rastros de un pasado que no han vivido, sino que les ha llegado en forma de relato. Descubrir su visión nos ayuda a entender más profundamente nuestro presente." Aquí, posiblemente, está la dificultad de situar el franquismo en boca de los más jóvenes. Silvia Ferrando, directora y dramaturga, subraya el proceso de creación colectiva que originó el espectáculo. "Propuse a los siete intérpretes trabajar sobre los rastros del franquismo, los 40 años más oscuros de nuestra historia reciente. Una etapa de la que no se habla, que no se enseña en las escuelas y de la que aún quedan muchas cosas por desenterrar. (...) El resultado es un espectáculo cargado de vitalidad y de sentido del humor, muy ácido y muy crítico con nuestro país. La obra trata de reclamar que somos y reconocer porque somos como somos. Habla de forma muy desacomplejada de temas silenciados. Es un homenaje a la ciudadania española, desde un punto de vista muy político."

Seguir leyendo »

Qui som i d'on venim

Un fet recurrent, gairebé podríem dir que clixé, a nivell acadèmic, escolar i mediàtic és preguntar qüestions sobre la Guerra Civil Española i el franquisme a la joventut. El desconeixement entre els més joves sobre aspectes tan fonamentals i bàsics de la història més recent crea impacte, indignació i, malauradament, fins i tot certa mofa. Quan això succeeix ens preguntem com pot ser, què falla…  Què significa per als joves la dictadura de Franco? Com ha influït en la seva vida la Transició espanyola i els seus silencis? Són algunes de les reflexions de Los bancos regalan sandwicheras y chorizos que, segons paraules dels seus creadors, “lluita contra la impotència a la qual es veu empesa la societat i els seus dirigents" i que "situa la nova generació davant el repte d'analitzar la memòria històrica d'aquest país. Aquesta nova generació parla de la història i de com se senten dins d'unes estructures que s'han trobat fetes i els han estat imposades. Estructures polítiques, arquitectòniques, històriques, lingüístiques, mentals, emocionals i, fins i tot, filosòfiques", afegeixen.

Per molts motius Los bancos regalan sandwicheras y chorizos és imprescindible per entendre el nostre context actual. Julio Álvarez, director artístic del Tantarantana, parla del projecte com "un regal inesperat pel moment tan important que estem vivint. El Tantarantana sempre ha apostat per un teatre vinculat a la memòria històrica, i ara, més que mai, hem d'escoltar la veu d'uns joves que ens parlen dels rastres d'un passat que no han viscut, sinó que els ha arribat en forma de relat. Descobrir la seva visió ens ajuda a entendre més profundament el nostre present." Aquí, possiblement, rau la dificultat de situar el franquisme en boca dels més joves. Sílvia Ferrando, directora i dramaturga, subratlla el procés de creació col·lectiva que va originar l'espectacle. "Vaig proposar als set intèrprets treballar sobre els rastres del franquisme, els 40 anys més foscos de la nostra història recent. Una etapa de la que no es parla, que no s'ensenya a les escoles i de la que encara queden moltes coses per desenterrar. (...) El resultat és un espectacle carregat de vitalitat i de sentit de l'humor, molt àcid i molt crític amb el nostre país. L'obra tracta de reclamar qui som i reconèixer perquè som com som. Parla de forma molt desacomplexada de temes silenciats. És un homenatge a la ciutadania espanyola, des d'un punt de vista molt polític."

Seguir leyendo »