Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
El PSOE convierte su Comité Federal en un acto de aclamación a Pedro Sánchez
Las generaciones sin 'colchón' inmobiliario ni ahorros
Opinión - El extraño regreso de unas manos muy sucias. Por Pere Rusiñol

La plataforma per un transport públic assequible torna a l'acció amb deures per Colau i el Govern

Protesta de la Plataforma Stop Pujades a l'estació de la Sagrera

Oriol Solé Altimira

“Si tenim sous del passat, volem preus del passat”. Amb aquest lema la plataforma Stop Pujades, que va protagonitzar una intensa lluita contra l'augment dels preus del transport públic del 2014, ha tornat a l'acció aquest dimecres. I ho ha fet amb tres reivindicacions per l'ajuntament que encapçala Ada Colau i el nou Govern català: el retorn a les tarifes del 2013, una taula social que decideixi les tarifes del transport i una T-Mobilitat “100% pública”.

La reivindicació d'aquest dimecres ha repetit les accions que havia dut a terme la plataforma fa un parell d'anys: els activistes han bloquejat les barreres d'una desena d'estacions de metro i han acabat a la Sagrera. Allà, gairebé 200 persones han celebrat una assemblea per decidir els propers passos de la reivindicació. Algú ja ha posat sobre la taula poder fer alguna acció de cara al Mobile World Congress. “Feia mesos que estàvem parades i estem molt contentes de la mobilització”, ha valorat Laura Gil, de Stop Pujades.

La plataforma reclama a l'Ajuntament de Barcelona que, si s'aproven els pressupostos de 2016, es reservi una partida que permeti abaixar les tarifes de tots dels títols de transport. “Igual que hi ha hagut anys en què s'han apujat les tarifes dos cops en un any, també es poden abaixar”, sosté Stop Pujades, que ha valorat positivament que s'hagin congelat les tarifes per segon any consecutiu i que s'hagi ampliat la T-12.

La reivindicació més contundent és al flamant conseller de Territori, Josep Rull. Stop Pujades ha exigit a Rull i a l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) que tinguin en compte el “clam popular” per tornar a les tarifes del 2013 -quan la T-10 costava 9,80 euros front els 9,95 actuals-. També han reclamat la “reversió total” del projecte del nou títol de transport T-Mobilitat, que consideren una privatització.

Un plantejament oposat al que ha expressat aquesta setmana el propi Rull, que ha situat la implantació de la T-Mobilitat com una de les prioritats de la legislatura. Rull ha descrit el projecte com una “gran revolució” i ha augurat que el nou títol “sacsejarà a fons el model de transport públic d’aquest país”.

Stop Pujades sosté que La T-Mobilitat, el projecte de nou sistema tarifari del transport públic promogut per la Generalitat que ha d'entrar en vigor de manera progressiva aquest any, és un “bescanvi” pel refinançament del deute de l'ATM. Així mateix, asseguren que ja ha costat més de 3 milions d'euros i que els seus beneficis s'entregaran a un grup d'empreses privades liderat per Caixabank.

Etiquetas
stats