Comunidad Valenciana Opinión y blogs

Sobre este blog

Un exministre, una empresa i una ONG en la trama de corrupció

Els socialistes s'indignen i intenten protegir-se al mateix temps de l'escàndol que protagonitza Ábalos

Ningú no sap fins on pot arribar el control de danys. L'escàndol de corrupció que sacseja el PSOE té un escenari valencià, o uns quants, amb un exdirigent ara expulsat, que va ser poderós en el PSPV i que segueix ocupant escó al Congrés dels Diputats; una companyia valenciana, Levantina, Ingeniería y Construcción, de l'empresari José Ruz, implicada en les mossegades, i una ONG extingida després d'alguns anys de no presentar els comptes, anomenada Fiadelso, com a suposada receptora de part dels suborns. L'exministre José Luis Ábalos és tòxic i el que va revelant la investigació sobre ell agreuja aquesta toxicitat sense que resulte clar on poden estar els límits.

Dilluns dia 16, Iván Redondo, que va ser cap de gabinet de Pedro Sánchez en la Presidència del Govern, va participar en un acte a València organitzat per elDiario.es i La Base, dins del cicle Beers and Politics, i tant en la conversa amb Sergi Pitarch com en respondre preguntes dels assistents no va poder evitar abordar la crisi. El consultor polític va apuntar que Sánchez ha de “sotmetre's a una moció de confiança, aprovar pressupostos i convocar eleccions el 2026”. Redondo va afegir:“Si Sánchez vol superar aquesta crisi ha de ser un polític lliure i tindre autonomia estratègica”.

La secretària general dels socialistes valencians i ministra de Ciència, Innovació i Universitats, Diana Morant, va reunir la seua executiva i va advertir que actuarà amb contundència, “caiga qui caiga”, si sorgeix alguna derivada del cas de corrupció que té el PSOE en xoc.“El Partit Socialista necessita, ara més que mai, que el defensem davant dels pocavergonyes que van tindre la nostra confiança i l'han traït, persones que no ens representen”, va proclamar.

D'altra banda, enmig del desconcert que afecta totes les forces polítiques que formen part del Govern de coalició o li donen suport parlamentari, Compromís va considerar insuficients les explicacions de Pedro Sánchez. El portaveu en les Corts Valencianes, Joan Baldoví, va demanar una comissió d'investigació al Congrés i decisions “més contundents”. La diputada valencianista al Congrés Àgueda Micó, en aquesta mateixa línia, va dir que no es refiava del president, a qui va emplaçar a sospesar la presentació d'una moció de confiança.

Els detalls que es van coneixent de la investigació a Koldo García, Santos Cerdán i José Luis Ábalos no fan més que afegir combustible a un incendi que, a hores d'ara, encara està lluny de poder considerar-se ni tan sols perimetrat. Per exemple, s'ha sabut que, durant el registre dela seua casa per agents de la Unitat Central Operativa (UCO) de la Guàrdia Civil, Ábalos va intentar que una dona que estava amb ell escamotejés del domicili un disc dur ocult amb l'excusa de traure a passejar el gos.

La dona en qüestió ha resultat ser una ex actriu porno, circumstància que ha afegit més deplorable context a les converses enregistrades pel mateix Koldo García amb Ábalos en què escollien prostitutes amb comentaris com “No, si jo vull l'altra també, però era perquè canviares tu. Però a tu t'agrada més Ariatna... No ho sé, la Carlota s'enrotlla que et cagues”.

La indignació i la vergonya entre les dirigents del PSOE queda molt ben reflectida en els comentaris de Diana Morant, que va assenyalar: “Com a dona, sent fàstic davant les seues afirmacions... Els comportaments com la corrupció són sempre denunciables i condemnables, però a més el masclisme d'aquests àudios també mereix unes disculpes col·lectives”.

No se sap com, però continuarà...

La versió en valencià d'elDiario.es

Les informacions sobre la trama de corrupció que sacseja el PSOE i posa en qüestió la continuïtat del Govern de Pedro Sánchez, juntament amb altres notícies de política, societat i cultura, es publiquen en la versió en valencià d'elDiario.es. La pots llegir ací.

També pots seguir-nos en Telegram, en Bluesky, Instagram, Tik Tok o en el canal de WhatsApp.