LLEGIR EN CASTELLÀ
Els telèfons corporatius de la Generalitat Valenciana no tenien cobertura en el Centre de Coordinació d’Emergències el 29 d’octubre passat, segons confirma el primer informe de la Unitat Orgànica de Policia de la Guàrdia Civil remés a la jutgessa instructora de la causa de la DANA. L’antena de Telefónica més pròxima al complex de l’Eliana va experimentar una caiguda que va propiciar que els terminals d’aquesta companyia mancaren de cobertura. Es tracta precisament de l’empresa adjudicatària del servei de telefonia de la Generalitat.
L’antena de la companyia situada en la central de telefonia més pròxima al complex d’Emergències (en la confluència dels carrers de Vilamarxant i de Benissanó de l’Eliana) “va experimentar un tall elèctric” aproximadament a les 18.00, que es va prolongar durant tota la nit del 29 d’octubre, “i no es va restituir el servei fins a les 10.00 del 30 d’octubre”, detalla l’informe, a què ha tingut accés aquest diari. La caiguda també va deixar inoperativa la connexió sense fil wifi per a l’accés a Internet del personal extern al Centre de Coordinació d’Emergències. No obstant això, “es va suplir amb un accés via satèl·lit” de la companyia Starlink, propietat d’Elon Musk. La xarxa d’Internet del complex de l’Eliana, això sí, no va tindre caigudes de telefonia que afectaren la seua xarxa d’Internet, per la qual cosa la connexió en línia al Cecopi va funcionar amb normalitat.
El president Carlos Mazón, després de la seua arribada a la reunió del Centre de Coordinació Operativa Integrat (Cecopi), segons la seua última versió dels fets, a les 20.28 del 29 d’octubre, va tindre alguns problemes de comunicació en les hores més crítiques de la catàstrofe, tal com va assegurar Teresa Ribera, llavors vicepresidenta del Govern.
Per part seua, la consellera llavors Salomé Pradas, investigada en el procediment, usava un terminal propietat de la Generalitat, però amb una “línia de la seua titularitat personal”, segons diu l’acta notarial de les seues comunicacions d’aquella tràgica jornada que va aportar a la jutgessa.
“Incomunicacions” amb la Policia Local de 14 municipis
El Centre de Coordinació d’Emergències també va registrar “incomunicacions” (entre les 15.31 del 29 d’octubre i les 04.58 de l’endemà) amb els cossos de Policia Local de 14 municipis de les zones afectades per la DANA i amb l’empresa pública Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV). A les 18.49, la Policia Local de Paiporta va quedar incomunicada amb Emergències. A les 20.50, la de Catarroja.
Els problemes de comunicació van ser provocats, segons indica l’informe, “bé per incidències en la xarxa de Telefónica o d’una altra índole de la seu mateixa”.
El 112 de l’Eliana, que gestiona una subcontracta del Grupo Ilunion, no té “dependència” de la xarxa de telefonia mòbil per a la prestació del servei, “més enllà de la disponibilitat de cobertura per part del ciutadà per a fer la telefonada d’emergència”. A més, davant una caiguda de xarxa d’alguna operadora, tant els terminals dels ciutadans com la xarxa mateixa estan configurades perquè les telefonades es cursen per les companyies que estiguen disponibles.
“És important assenyalar que el funcionament del Centre de Coordinació d’Emergències quant a la recepció i l’emissió de comunicacions no està supeditat a l’existència de cobertura de telefonia mòbil o no”, adverteix l’informe. “És en qualsevol cas, és el ciutadà”, afig la Guàrdia Civil, “el que tindria impediments per a la comunicació amb aquest Centre en l’hipotètic cas d’una caiguda de totes les estacions base de totes les companyies del lloc on estiguera el comunicant”.