eldiario.es

Menú

L’orxata, una beguda de moda?

La beguda valenciana pot aprofitar l’estirada dels refrescos vegetals: dues cadenes de cafeteries l’han inclòs en la seua carta i els llocs ambulants la publiciten com a ‘vegan’ i ‘eco’

- PUBLICIDAD -
Puesto ambulante de horchata en la Malvarrosa

Stand de venda d'orxata a la Malvarrosa

El consum de begudes vegetals està en auge. Aquesta febra s’ha anat produint sumant l’efecte de corrents ètics com el veganisme , la tendència al rebuig dels productes carnis, l’augment de les dietes ‘ detox ’ –amb més arguments ‘ magufs ’ que científics– i la conscienciació sobre els beneficis de portar una dieta basada en fruites i verdures.

A l’Horta de València, especialment a Alboraia, hi ha una beguda vegetal que no ha necessitat una gran campanya de màrqueting per a ser popular pel territori valencià i cridar l’atenció a l’Estat espanyol. Al marge de les llegendes, les primeres mencions de la “llet de xufes” apareixen en un receptari medieval ( Llibre de Sent Soví , pels volts del 1.300) i la planta es creu originària de la zona occidental d’Àfrica. La Denominació d’Origen comptabilitza 20 establiments regulats per a comercialitzar l’orxata valenciana i més de seixanta expenedors. La superfície dedicada al cultiu de xufa és de 5.900 fanecades (490 hectàrees).

No obstant això, últimament sí que s’estan aplicant tècniques bàsiques de màrqueting per a fer més atractiu el producte al visitant –especialment a l’estranger– que el desconeix . En els llocs ambulants, es poden observar adhesius amb el reclam “ vegan ”, “100% vegetal” i “eco”, per a referir-se a l’orxata de xufa.

Fa poc, dues grans cadenes de cafeteries internacionals han introduït l’orxata en els seus productes. Les cafeteries Hard Rock han incorporat l’orxata amb fartons a la seua carta durant tot l’any, tot un èxit per al gremi d’orxaters. Encara que la polèmica gastronòmica estival ha vingut de la mà de Starbucks , que ha anunciat un nou ‘ frappuccino ’ –un batut dolç que se serveix fred– d’orxata sense xufa, elaborat a partir de llet d’ametles.

Més original va ser l’empresa Hijos de Salvador Costa, que va donar un gir valencià al café bombó en què substitueix la llet condensada per orxata condensada, a partir d’una pràctica dels seus treballadors durant l’esmorzar. Com que no pot haver-hi beguda popular sense la seua “ boutique gastronòmica”, a la Comunitat Valenciana ja hi ha dos Orxata Coffe Shop , que comercialitzen productes derivats. Els establiments estan gestionats per Món Orxata, en punts clau com l’estació de l’ AVE de València i es poden trobar productes com l’oli de xufa, la cervesa, mel aromatitzada, paté de xufa i diversos licors dolços elaborats a partir d’orxata.

Els estudis sobre els beneficis de la beguda vegetal han anat augmentant. El consell regulador de la Denominació d’Origen en recull un de la Universitat de València que assegura que té propietats digestives i és rica en minerals com el fòsfor , el magnesi, potassi, calci i el ferro, a més de greixos insaturats i proteïnes. El consell assegura així mateix que té propietats cardiovasculars semblants a l’oli d’oliva, ja que contribueix a disminuir el colesterol i els triglicèrids. Amb el nou etiquetatge i la profusió d’investigacions, cal preguntar-se: va l’orxata camí de ser la nova beguda de moda?

- PUBLICIDAD -

Comentar

Enviar comentario

Enviar Comentario

Comentarios

Ordenar por: Relevancia | Fecha