Catalunya Blogs y opinión

La portada de mañana
Acceder
La fatiga pandémica y el fin del estado de alarma complican el control
Dirigentes del PP sospechan que Casado forzará elecciones en otras CCAA
Opinión – Lo importante es no liarse, por Antón Losada

Sobre este blog

El Diari de la Sanitat forma parte de un proyecto de periodismo indepeniente comprometido con la defensa del Estado del bienestar. Si quieres participar, ponte en contacto con nosotros a fundacio@catalunyaplural.cat.

Este blog ha sido la plataforma para impulsar un nuevo medio digital:

Visita El Diari de la Sanitat

El Diari de la Sanitat

Treballadors del SEM protesten a Palamós pel nou model de transport sanitari

Sistema d’Emergències Mèdiques de Catalunya, SEM

Des de fa unes setmanes s’està implementat a tot Catalunya el Sistema Sanitari Integral, el nou model de gestió del transport sanitari. A pocs dies de què el desplegament arribi a les terres del Baix Empordà professionals d’aquesta unitat i veïns de la zona s'han concentrat aquest dimarts a les portes de l’Hospital de Palamós per demanar que el CatSalut es faci enrere.

Els treballadors estan preocupats per la pèrdua de la qualitat assistencial que pot suposar implementar el nou model de transport sanitari. Segons la nova organització a partir d’ara el Baix Empordà ja no disposarà de l’Uniat de Suport Vital Avançat medicalitzat (USVAm), una ambulància dotada d’un metge, un tècnic i un infermer que atén emergències. Una unitat, que segons els treballadors, està formada per equips de professionals amb molts anys d’experiència que treballen conjuntament.

A partir d’ara hi haurà dos equips, un Vehicle d’intervenció ràpida (VIR), amb un metge i un tècnic i una Unitat de Suport Vital Avançat (USVAi) que comptarà amb un tècnic i una infermera.

“Sense una infermera al costat costa molt fer segons quin tipus d’intervencions”, assenyala David Gràcia, metge assistencial del SEM (Sistema d’Emergències Mèdiques de Catalunya) de l’Hospital de Palamós i delgat sindical de Metges de Catalunya. I afegeix, per altra banda, que les infermeres hauran d’acabar fent tasques que no els hi pertoquen i que hauria de fer un metge.

“Quan arribem a un lloc les infermeres monitoren el pacient, fan els electrocardiogrames, jo com a metge no tinc tant per la mà fer això, i per altra banda, una infermera que va sola haurà de dispensar medicació, com poden ser analgèsics i això no està permès per llei”, denuncia aquest professional a Catalunya Plural. “No és una guerra entre infermeres i metges, el que volem és treballar junts”, diu.

A més de la divisió del servei, els treballadors expliquen que a partir d’ara el vehicle d’intervenció ràpida, el que està dotat d’un metge i un tècnic, estarà ubicat a la Bisbal d’Empordà en lloc d’estar a Palamós com fins ara. “En molts casos el metge pot arribar 20 o 25 minuts més tard”, adverteixen els professionals. El retard, diuen, afectarà sobretot a les poblacions de Calonge, Castell-Platja d’Aro, Sant Feliu de Guíxols i Santa Cristina d’Aro. L’Hospital de Palamós és el centre sanitari públic de referència del Baix Empordà.

A banda d’això la remodelació també implicarà la desaparició de l’ambulància de Suport Vital Bàsic(SVB) de la Bisbal d’Empordà durant l’horari nocturn de 12 hores, segons els treballadors. A més, altres ambulàncies de reforç d’estiu també deixaran d’estar operatives durant la nit, en poblacions com l’Estartit o Palafrugell, explica Gràcia.

Per la seva banda des del departament de premsa del SEM asseguren a Catalunya Plural que el que alguns veuen com una pèrdua suposa una millora. En aquest cas, expliquen, el fet de passar a tenir dues unitats i un metge disponible les 24 hores suposa una millora del servei pel ciutadà. “Si el cas requereix un metge i un infermer activarem dues unitats, i les que faci falta”, afirmen en declaracions a Catalunya Plural.

Aquest nou model de gestió del transport sanitari que es va començar a implementar el 3 de novembre a Lleida, suposa concentrar tot el transport sanitari en mans del SEM (Sistema d’Emergències Mèdiques de Catalunya). Fins ara el SEM s’encarregava només de les emergències i la resta estava en mans del CatSalut. Amb l’adjudicació del darrer concurs públic del transport sanitari català, licitat a l’estiu, entra en vigor aquest nou model de gestió. A cada regió, s’ha dividit el territori català en 13 lots, s’implementa d’una forma específica i en algunes regions com a les comarques de l’Ebre o ara al Baix Empordà ha despertat malestar per part de treballadors i usuaris.

A banda d’estar descontents amb la reestructuració del servei, els treballadors de la base SEM de l’Hospital de Palamós també es queixen de que no s’hagi fet formació suficient al personal assistencial. “No conec el tècnic amb qui treballaré, no se si li han donat formació, no hem fet formació conjunta”, denuncia Gràcia a Catalunya Plural. Tot plegat, diuen, suposa una “càrrega psicològica afegida al treballador”. Gràcia a més està convençut que aquesta remodelació suposa una “retallada de recursos", perquè, per exemple, diu, les ambulàncies de Suport Vital Bàsic deixen de treballar 12 hores per dia. “L’important quan hi ha una emergència és arribar, independentment dels recursos que es necessitin, per això considerem que és un pas enrere”, emfatitza. I recorda que aquesta mesura s’ha tirat endavant mentre el govern està en funcions sense que s’hagi constitut encara la comissió de salut del Parlament de Catalunya.

Sobre este blog

El Diari de la Sanitat forma parte de un proyecto de periodismo indepeniente comprometido con la defensa del Estado del bienestar. Si quieres participar, ponte en contacto con nosotros a fundacio@catalunyaplural.cat.

Este blog ha sido la plataforma para impulsar un nuevo medio digital:

Visita El Diari de la Sanitat

El Diari de la Sanitat

    Autores

Etiquetas
Publicado el
16 de diciembre de 2015 - 06:00 h

Descubre nuestras apps

stats