Balears supera els 2,5 milions de creueristes el 2025 i sobrepassa la xifra de tot l'any passat

Esther Ballesteros

Mallorca —
23 de diciembre de 2025 13:25 h

0

Els ports de les Balears han rebut entre gener i novembre un total de 2,55 milions de creueristes, una xifra que supera, amb un mes d'antelació, els 2,49 milions registrats en tot 2024. Les dades, incloses a l'últim informe mensual de Ports de l'Estat, confirmen que l'arxipèlag continua consolidant-se com un dels principals destins de creuers de l'Estat, malgrat les creixents crítiques socials i polítiques a l'impacte d'aquest model turístic.

El balanç interanual reflecteix un augment del 4,5% en el nombre de creueristes respecte al mateix període de l'any anterior. Només al mes de novembre van arribar als ports balears 99.381 passatgers, una xifra inferior als 143.976 del mateix mes de 2024, cosa que apunta a una certa moderació estacional després d'un any d'intensa activitat.

Pel que fa al trànsit de vaixells, entre gener i novembre han recalat a les Balears 780 creuers, un 2,9% més que el 2024. Al novembre van ser 43 vaixells, enfront dels 66 del mateix mes de l'any passat. Malgrat aquest descens puntual, l'acumulat anual manté les illes com el segon destí estatal en nombre de creuers, només per darrere de Barcelona.

Si se sumen els passatgers en règim de transport regular i els creueristes, entre gener i novembre han arribat a les Balears 9,59 milions de persones, cosa que suposa un descens interanual del 0,8%. Al novembre es van comptabilitzar 405.715 passatgers, gairebé 50.000 menys que l'any anterior.

Des de fa anys, veïns, entitats ecologistes i partits d'esquerra critiquen que aquest model agreuja la massificació que pateix Balears, principalment al centre de Palma, on solen registrar-se aglomeracions en punts clau com la Catedral, el passeig del Born i els cèntrics i estrets carrers del casc antic, contribuint al col·lapse de zones ja saturades. Aquestes mateixes veus retreuen que els grans vaixells continuen sent una de les principals fonts de contaminació als ports, a més d'aguditzar la pressió humana sobre l'espai urbà i generar un escàs retorn econòmic.

En 2022, el Govern i les principals navilieres internacionals que operen a Balears -Costa Cruceros, MSC Cruceros, TUI Cruises, Royal Caribbean i Marella Cruises- van rubricar un acord pioner a nivell estatal per limitar el nombre d'escales enfront de l'ingent creixement portuari experimentat a les darreres dècades.

El document recull que, des d'aquell any, únicament poden arribar en el mateix dia a Palma un total de tres creuers de més de 500 passatgers, només un dels quals pot superar els 5.000 viatgers, sempre que, en conjunt, no se superin els 8.500 creueristes diaris. Els vaixells amb capacitat per a menys de 500 viatgers queden, d'aquesta manera, exempts de les restriccions. 

D'acord amb l'últim informe de Ports de l'Estat, Espanya ha batut el seu rècord històric de creueristes, amb 13,1 milions de passatgers entre gener i novembre de 2025, un 10% més que en el mateix període de 2024. Balears concentra gairebé un de cada cinc creueristes que arriben als ports espanyols, només superada per Barcelona.

En paral·lel, els ports balears han mogut 16,5 milions de tones de mercaderies en els primers onze mesos de l'any, un 3,6% més que el 2024. La major part correspon a granels líquids, sòlids i mercaderia general. No obstant això, el nombre de vaixells mercants ha descendit un 7,4% interanual, una tendència que contrasta amb l'augment dels creuers.

El nou rècord de creueristes torna a situar sobre la taula el debat de fons: fins a quin punt Balears pot seguir creixent en turisme de creuers. Mentre les autoritats portuàries destaquen el pes econòmic del sector, els crítics adverteixen que l'arxipèlag continua avançant cap a un model cada vegada més intensiu, amb beneficis concentrats i costos ambientals i socials que, principalment, recauen sobre la ciutadania.