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Focos

Víctor Saura

Periodista i professor d'història. He dirigit publicacions com El Triangle i El Vigía, he viscut el tancament de dos diaris (Diari de Barcelona i Iberia-Universal), he treballat per Oxfam-Intermón a Burkina Faso, i fa dotze anys que dóno un curs d'economia a Estudios Hispánicos (UB). També he escrit tres llibres, l'últim "La Catalunya més fosca" (Ed. Base). Ara dóno un cop de mà a la Coordinadora Síndrome de Down de Catalunya, com a responsable de comunicació, i a la Fundació Periodisme Plural, com a responsable de relacions institucionals. La meva única militància és a la Plataforma Ciutadana per una Escola Inclusiva.

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Per què els adults amb síndrome de Down no tenen càncer ni pateixen infarts?

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¿Por qué los adultos con síndrome de Down no tienen cáncer ni sufren infartos?

Hace falta un pacto socio-científico entre las personas con síndrome de Down y las autoridades sanitarias. Un pacto que pasa por que la administración dé a las personas con síndrome de Down (y, en general, con discapacidad intelectual) la atención personalizada que merecen, y que a cambio estas personas ayuden a responder a los científicos tres preguntas que podrían reportar un gran beneficio al conjunto de la población: ¿Por qué las personas con trisomía21 tienen tan buena salud cardiovascular?; ¿Por qué la prevalencia de casos de cáncer es prácticamente inexistente?; ¿Y por qué desarrollan el alzheimer antes, pero a la vez tan lentamente?

Este pacto socio-científico es lo que propone el Dr. Fernando Moldenhauer, jefe de la Unidad de Síndrome de Down del Hospital Universitario La Princesa de Madrid, creada en 2005 y la segunda consulta médica de todo el país especializada únicamente en síndrome de Down (la primera fue el Centro Médico Down, impulsado a finales de los ochenta en Barcelona por la Fundación Catalana Síndrome de Down). En la actualidad, la Unidad Down del Hospital La Princesa atiende a más de 1.100 personas con trisomía21 de la comunidad de Madrid (se estima que en toda España hay entre 30.000 y 35.000 personas con síndrome de Down).

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El 3% del port, Joaquim Tosas i l’enginyer Moll

Sembla evident que el jutge de El Vendrell que investiga l’anomenat cas del 3% ha topat amb una altra investigació judicial oberta fa uns anys sobre irregularitats al Port de Barcelona. En concret, al jutjat d’instrucció número 5 de Barcelona. Tan evident que Sixte Cambra no hi té res a veure, ja que la denúncia que dona peu a aquest altre sumari, presentada pel mateix Port de Barcelona contra les constructores del Dic de l’Est, data de 2010, quan el president de l’autoritat portuària era el socialista Jordi Valls, i els fets suposadament irregulars es remunten a una obra adjudicada l’any 2001, quan el president era el convergent Joaquim Tosas Mir.

Sintetitzem-ho. El setembre de 2001 l’Autoritat Portuària de Barcelona (APB) adjudica les obres d’allargament del Dic de l’Est (el famós trencaones on diverses generacions havien aparcat el cotxe per gaudir de la intimitat de la nit) a una UTE formada per FCC Construccion SA, Construccions Rubau, Ferrovial-Agroman i Copisa (les empreses registrades en l’operació del dia 2) per un import de 197 milions d’euros. Eren unes obres complexes i costoses però absolutament imprescindibles per abrigar la ulterior ampliació del recinte portuari. Ara al trencaones ja no hi ha intimitat, sinó milers de creueristes embarcant i desembarcant a diari.

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El 3% del puerto, Joaquim Tosas y el ingeniero Moll

Parece evidente que el juez de El Vendrell que investiga el llamado caso del 3% ha topado con otra investigación judicial abierta hace unos años sobre irregularidades en el Puerto de Barcelona. En concreto, en el juzgado de instrucción número 5 de Barcelona. Tan evidente como que Sixte Cambra no tiene nada a ver con ello, puesto que la denuncia que da pie a este otro sumario, presentada por el mismo Puerto de Barcelona contra las constructoras del Dique Este, data de 2010, cuando el presidente de la autoridad portuaria era el socialista Jordi Valls, y los hechos supuestamente irregulares se remontan a una obra adjudicada en 2001, cuando el presidente era el convergente Joaquim Tosas Mir.

Sinteticemos. En septiembre de 2001 la Autoridad Portuaria de Barcelona (APB) adjudica las obras de alargamiento del Dique Este (el famoso rompeolas dónde varias generaciones habían aparcado el coche para disfrutar de la intimidad de la noche) a una UTE formada por FCC Construcciones, Construcciones Rubau, Ferrovial-Agroman y Copisa (las empresas registradas en la operación del día 2) por un importe de 197 millones de euros. Eran unas obras complejas y costosas pero absolutamente imprescindibles para abrigar la ulterior ampliación del recinto portuario. Ahora en el rompeolas ya no hay intimidad que valga, sino miles de cruceristas embarcando y desembarcando a diario.

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El periodista Alfons Quintà y su esposa, hallados muertos en su domicilio

El periodista Alfons Quintà y su esposa han sido encontrados muertos este lunes por la tarde en su domicilio de Barcelona. Los Mossos investigan la muerte de ambos, que se habría producido por disparo de escopeta, y las primeras hipótesis apuntan a que Quintà  habría asesinado a su mujer y posteriormente se habría suicidado, según la Vanguardia.

La policía autonómica trabaja a estas horas en el domicilio del barrio de Les Corts para esclarecer los hechos de la muerte de ambos. La Ser informa de que los Mossos han encontrado una nota escrita por el periodista, aunque no se ha difundido el contenido.

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Más allá del caso Nadia: cuando la solidaridad sí hace avanzar la ciencia

El caso Nadia está causando una fuerte consternación social, ante los múltiples indicios de que un padre se ha enriquecido a costa de la enfermedad de su hija en lugar de destinar el dinero recogido durante años pidiendo solidaridad para mejorar su salud. Las últimas cifras sitúan la cantidad presuntamente estafada en cerca de un millón de euros.

La indignación es lógica entre las personas que aportaron alguna cantidad, pero también en otras familias con un caso similar al de Nadia, que temen el posible impacto negativo de la noticia sobre la predisposición de la sociedad a colaborar con sus causas.

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Els ‘casos Nadia’ que sí que fan avançar la ciència

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Els comuns i el parany de la indefinició

Convé estar atents a les senyals de fum que envia el 'processisme'. Fa uns dies se’n va veure una que semblava oblidada. En realitat, és un tam-tam recurrent, que va i ve amb més o menys intensitat segons el moment, i que tot indica retrunyirà amb força a mesura que avanci l’any 2017. La lletra és simple i la melodia més. Es resumeix en una admonició bíblica, i per tant convincent. Resa així: "És hora que els comuns es defineixin, l’ambigüitat ja no pot durar un minut més". Amb signes d’exclamació.

En poques hores ho vaig sentir en boca d’Artur Mas i d’algun de les desenes de pontificadors mediàtics infantats pel procés. Ignoro quina ment privilegiada ha trobat el desllorigador a l’embolic d’una legislatura que cavalca erràtica i desbocada, com aquella roda de camió que va saltar la mitjana de l’autopista i va impactar contra el cotxe oficial del president Puigdemont.

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Los comunes y la trampa de la indefinición

Conviene estar atentos a las señales de humo que envía el procesismo. Hace unos días se divisó una que parecía olvidada. En realidad, es un tam-tam recurrente, que va y viene con mayor o menor intensidad según el momento, y que todo indica retumbará con fuerza a medida que avance el año 2017. La letra es simple y la melodía aún más. Se resume en una admonición bíblica, y por tanto convincente. Reza así: "Es hora de que los comunes se definan, la ambigüedad ya no puede durar un minuto más". Con signos de exclamación.

En pocas horas lo escuché por boca de Artur Mas y de alguno de las decenas de pontificadores mediáticos alumbrados por el proceso. Ignoro qué mente privilegiada ha encontrado la solución al lío de una legislatura que cabalga errática y desbocada, como aquella rueda de camión que saltó la mediana de la autopista para impactar contra el coche oficial del president Puigdemont.

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La Renfe ens maltracta [esborrany]

Senyores i senyors. Som en una nova jornada solemne, il·lusionant. Aquest 26 d’octubre tornem a ser un sol poble, una sola veu clamant contra la opressió. Els polítics, els empresaris, les entitats civils, la intelligensia, en definitiva, tota la societat (la que compta, almenys) empunyant la falç contra la mare de tots els menyspreus espanyols envers la nostra terra: la xarxa de Rodalies [nou comentari: millor posar “la Renfe”, que a oïdes d’un bon català sona tan refotudament mesetària com el toro d’Osborne, la cabra de la legión, la Roja o el kilómetro cero de la Puerta del Sol]

Sabem de fa molts anys que a Catalunya els trens de rodalies no s’avarien per causes, diguem-ne, naturals. S’avarien perquè els combois són ferralla mòbil i perquè les catenàries són dels temps de la república. La primera, esclar. A Catalunya els trens no arriben a l’hora perquè hi ha una voluntat premeditada de l’Estat d’escanyar els catalans pel simple fet de ser-ho. No li busquin més explicacions, ni lladres de coure, ni inclemències meteorològiques ni gent que es llença a les vies. Tot català és sospitós del delicte de sedició i per això la nostra penitència és ser la comunitat més castigada per la Renfe [nou comentari: preparar argumentari per si a algun periodista se li acut recordar que els pitjors accidents ferroviaris de l’Estat han tingut lloc a Galícia, o que a Granada s’han passat més d’un any sense rodalies per culpa de les obres de l’AVE].

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