eldiario.es

Menú

El Govern inicia els tràmits per sancionar Gas Natural pel cas de la dona gran morta

La companyia assegura que "no disposava d'informació relativa a la situació de vulnerabilitat" de la dona de Reus

L'Executiu recorda a Gas Natural que ha d'informar els serveis socials abans de tallar els subministraments i l'Ajuntament de Reus portarà el cas a la Fiscalia

- PUBLICIDAD -
Impulsan una ILP contra la emergencia de vivienda y la pobreza energética

Protesta antidesnonaments i contra la pobresa energètica EFE

L'Ajuntament de Reus ha assegurat aquest dimarts que Gas Natural no va avisar-lo que va tallar la llum al pis de la dona gran que va morir aquest dilluns en un incendi provocat per una espelma. Tant el consistori com el Govern han interpretat que aquesta manca de comunicació per part de la companyia pot suposar una infracció de la llei 24/2015 contra la pobresa energètica. L'Ajuntament ha avançat que emprendrà "accions legals" contra l'empresa i posarà el cas en mans de la Fiscalia. Per la seva banda, el conseller d'Empresa, Jordi Baiget, ha anunciat que ha iniciat el procediment per sancionar Gas Natural per haver tallat el subministrament a la llar de la dona morta a Reus sense haver avisat.

En un comunicat, Gas Natural ha explicat que entre els seus 88 clients vulnerables de Reus no figurava l'anciana morta i que l'Ajuntament no l'hi havia comunicat. "La companyia no disposava d'informació relativa a la seva situació de vulnerabilitat", ha afegit. Baiget ha respost a Gas Natural que la llei obliga a actuar "al revés", és a dir, que han de ser les empreses les que comuniquin als serveis socials els casos d'impagament abans de tallar el subministrament per comprovar si són famílies vulnerables.

Així mateix, Gas Natural ha demanat "que es clarifiquin i s'unifiquin" les normatives de les diferents administracions per desenvolupar "procediments efectius" per agilitzar l'atenció als clients vulnerables i "evitar situacions com la que malauradament s'ha produït i que lamentem profundament".

De moment l'inici del tràmit sancionador és requerir Gas Natural tota la informació del cas, per al que té un termini de cinc dies. Si finalment l'empresa no pot demostrar haver donat avís i demanat l'informe de serveis socials, Baiget ha indicat que es incoarien les sancions. El règim sancionador per aquests fets s'estableix en el Codi de Consum català, que estableix sancions de fins a un milió d'euros per infraccions molt greus.

Segons les dades ofertes pel Govern, fins al moment i des de l'entrada en vigor de la llei 24/2015 s'han tramitat 195 denúncies per talls de subministraments bàsics. D'elles, només 19 han acabat en sancions, tot i que el conseller ha assegurat que "en vindran bastantes més", ja que hi ha 115 casos amb expedient obert.

Una de les tasques incomplertes per part del Govern és no haver signat convenis amb les companyies que impedeixin els talls de subministraments i garanteixin que l'administració pugui fer-se càrrec del consum de les persones vulnerables abans que es produeixi el tall, tal com preveu la llei. Segons ha explicat Baiget, de moment no han pogut signar cap conveni amb companyies de gas i electricitat, encara que sí amb les d'aigua, que les ha donat per totalment completes. Pel que fa a les elèctriques, el conseller ha constatat la dificultat de dur-los a terme, afirmant que hi ha hagut 25 reunions i ha fet 3 propostes d'acord. "Farem tot el possible per acabar firmant", ha assegurat Baiget.

Família atesa des del 2013

La regidora de Benestar Social de Reus, Montserrat Vilella, ha explicat que els serveis socials de la ciutat atenien a la família de l'anciana morta des de 2013, però que no tenien constància que la companyia li tallés la llum fa dos mesos. "Podem assegurar amb rotunditat que no rebem l'avís de tall de llum que ens hauria d'haver arribat", ha afirmat Vilella.

"La llum estava tallada i nosaltres no teníem avís del tall", ha reiterat Vilella, que ha afegit que el municipi disposa d'una línia d'ajudes que s'activa "o per avís de les companyies o quan ens ho diuen les famílies". Així mateix, ha indicat que la família de la dona sí que es beneficiava de la reducció en la factura de l'aigua per a famílies vulnerables de l'empresa municipal.

Tots els apartats de la llei 24/2015 referents a la pobresa energètica, corresponents amb l'article 6, segueixen en vigor. La norma no obliga les companyies subministradores a mantenir el servei, sinó a avisar els serveis socials municipals abans de tallar la llum o el gas. Un cop avisats, la llei obliga a l'administració a determinar si la persona o la família afectada està en risc d'exclusió social i a garantir-li l'accés a l'aigua potable, gas i electricitat.

La llei sí que indica que les administracions públiques han d'establir acords amb les empreses subministradores "per garantir que concedeixin ajudes a fons perdut a les persones i unitats familiars en situació de risc d'exclusió residencial". El Govern, a l'espera de concretar els protocols, ha habilitat un fons perquè els ajuntaments facin front al pagament de factures i deutes endarrerits de les persones en risc.

- PUBLICIDAD -

Comentar

Enviar comentario

Enviar Comentario

Comentarios

Ordenar por: Relevancia | Fecha