Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

Els atrapats en l'A3 critiquen l'absència d'informació: “La Guàrdia Civil ens donava pas i no hi havia ni cartells”

L'A3 va estar cortada durant hores per la neu

Laura Martínez

València —

Desinformació sobre la situació en les carreteres i lentitud en els rescats. Així resumeixen els afectats pel temporal en l'A3 l'actuació dels serveis d'Emergències i de Trànsit durant la seua nit atrapats en l'autovia. L'A3, que uneix Madrid i València, va mantenir a prop de 2.000 persones durant hores entre dijous i divendres en els seus vehicles per diversos incidents. Dues torres elèctriques es van desplomar en diversos trams i alguns camions creuats van entorpir el pas de les màquines llevaneu i dels serveis de rescat.

No obstant això, els viatgers que es trobaven en els seus cotxes desconeixien aquesta informació. Les persones amb les quals ha contactat aquest diari asseguren que no es van assabentar de la magnitud de les incidències en el trànsit fins que no s'hi van veure dins. En primer lloc, critiquen que la Guàrdia Civil només desviara el pas als camions i a vehicles pesats i deixara circular a la resta. Almenys així ho asseguren afectats en els trams a l'alçada de Bunyol i de Sieteaguas, en direcció València. Tampoc van veure en els cartells informatius de l'autovia cap senyal d'alerta, més enllà que hi havia previsió de neu, al voltant de les cinc de la vesprada.

Si es trobaven al corrent de la situació en la carretera fou perquè llegien tuits d'altres persones atrapades. “Cridàvem al 011 -el telèfon d'atenció de trànsit- i ens atenia una centraleta. Avisava de talls més endavant, però sense incidències en la nostra zona, així que miràvem per twitter per si hi havia alguna novetat”, explica Antonio M. Un altre afectat, Antonio S.G, fins i tot bromejava amb que havien de donar-li ells la informació a Protecció Civil sobre el temps en la seua ubicació.

Antonio S.G. es desplaçava amb diversos companys al treball, en quatre vehicles diferents des dels quals s'anaven comunicant. Segons relata, hi ha hagut quasi tres hores de diferència entre el rescat del seu cotxe i el d'un altre company, entre les 6 i les 9 del matí. Ell i els seus acompanyants van quedar embossats des de les 6 de la vesprada, a l'altura de Bunyol, després d'haver eixit de Requena una hora abans sense no trobar indicacions de desviaments ni talls de trànsit. “Anàvem amb combustible suficient i, com estem acostumats a anar a esquiar, sabíem com portar el cotxe -un tot terreny- entre la neu. El que no pot ser és que la Guàrdia Civil no talle el trànsit si hi ha perill”.

Una altra persona, José V.O, ha estat a la carretera des de les sis de la vesprada fins a les nou del matí. Aquest afectat relata que anava tot sol en el cotxe. “És una situació que no oblidaré en la vida”, diu. A meitat de la nit, una parella de cosins va haver de dormir en el cotxe d'aquest conductor, atès que no tenien combustible suficient per a mantenir la calefacció encesa. “La Unitat Militar d'Emergència (UME) han sigut els únics que s'han preocupat per nosaltres, però clar, ja a les 5 del matí”, lamenta. “No dubte que hi haja hagut interès a rescatar-nos, però en els temps actuals i amb els mitjans que tenim no podem viure aquest tipus de situacions. Si més no, s'ha d'informar els atrapats”, conclou.

Els testimonis coincideixen també a assenyalar el desconcert des dels seus vehicles. “Vèiem que per la carretera paral·lela sí que venien cotxes d'emergències, en direcció a Madrid, però no en la nostra”, diu Antonio M. “Quan es va buidar una mica la neu i vam veure que alguns vehicles donaven la volta, vam agafar l'A3 en sentit contrari fins a la primera eixida”, explica. Reconeixen que “és normal que en aquesta comunitat, on no neva mai, no estiguem preparats”, però critiquen que “estaven avisats des de fa una setmana, raó de més per a preveure-ho”. Tot això, sense indicacions de Protecció Civil, que segons expliquen es trobava més endavant buidant el camí amb màquines llevaneu.

Alguns afectats, ja a casa i sense perdre la indignació, fins i tot han bromejat amb allò que els ha passat. “Ni Guàrdia Civil, ni mantes, ni bocata. Quan va arribar la Creu Roja -al voltant de la una de la matinada- pensàvem que hauríem de donar-los nosaltres els entrepans”, explica un home que va quedar retingut amb unes altres tres persones en el vehicle. Aquest grup viatjava de l'aeroport de Barajas (Madrid) a la capital valenciana i anava preparat amb aigua i menjar per al trajecte. La parella venia d'arreplegar uns amics que volaven des d'Argentina i “al·lucinaren amb el temporal i la mala organització”. Van quedar parats a l'altura de Sieteaguas.

Amb humor o sense ell, durant divendres al matí encara quedaven trams de carretera tallats i ja s'havia començat a alliberar el tràfic en ambdues adreces.

Un diputat de Compromís, atrapat en l'AVE

El diputat alacantí de Compromís, Ignasi Candela, va estar parat en un dels trens afectats a l'alçada d'Albacete. El representant de la formació valencianista ha registrat aquest divendres la petició de compareixença del ministre Íñigo Martínez de la Serna en la comissió de Foment perquè done explicacions sobre l'actuació del Govern durant el temporal.

Milers de conductors i viatgers van quedar atrapats durant hores a causa del bloqueig de carreteres i de la impossibilitat d'avançar dels trens per les nevades. Segons informa en un comunicat, “totes les persones que s'han quedat incomunicades i que han vist afectada la seua mobilitat mereixen explicacions per part del ministre. Volem saber si s'han seguit els protocols i de quants recursos disposa el ministeri per a fer front a temporals com aquest”.

Candela també ha preguntat al Govern si ADIF, Fomento i la Dirección General de Tráfico (DGT) compten amb un protocol d'actuació per a la gestió dels problemes ocasionats per les inclemències meteorològiques i si aquests es van seguir.

El diputat també ha interpel·lat el Govern sobre la prevenció en aquest tipus de temporals i sobre quines previsions feia ADIF sobre la probabilitat que els trens no arribaren a la seua destinació.

Etiquetas
stats