eldiario.es

Menú

El PP de Barberá va pagar 175.000 euros en bitllets de 500 per anuncis en mitjans de comunicació en la campanya del 2007

L’organització de València va dedicar 448.804 euros a publicitat en ràdios, periòdics i televisions locals entre el gener i el juny del 2007, segons la Guàrdia Civil.

El PP de València ciutat va gastar en aquests comicis més de dos milions d’euros, mentre que tot el partit va declarar al Tribunal de Comptes una despesa en el conjunt d’Espanya de 9,5 milions

- PUBLICIDAD -
Francisco Camps y Rita Barberá en un acto de la campaña de 2007.

Francisco Camps y Rita Barberá en un acte de campanya de 2007. eldiario.es / València

El PP de la totpoderosa Rita Barberá, traspassada fa quasi un any, va tocar el 2007 el seu sostre electoral agranant en la ciutat de València tota l’oposició d’esquerres i arrossegant Francisco Camps a una victòria incontestable en la Generalitat. Però l’últim informe de la Unitat Central Operativa (UCO) de la Guàrdia Civil – aportat fa poc al cas Taula– demostra que la victòria de la llavors alcaldessa no va ser gaire neta.

Els populars de la ciutat van dedicar, segons l’UCO, més de dos milions d’euros a la contesa electoral. Una xifra escandalosa si es té en compte que tot el PP d’Espanya va declarar davant del Tribunal de Comptes que va gastar en totes les seues campanyes municipals 9.573.509,75 euros.

La partida més gran dedicada pels estrategs de campanya de Barberá es va destinar a comprar espais en mitjans de comunicació, segons l’informe de l’UCO. Així, entre el gener i el juny del 2007, el PP de la ciutat de València va gastar 448.804,81 euros en publicitat.

La Guàrdia Civil conclou que, d’aquest import, fins 174.329,60 s’haurien abonat en metàl·lic extrets dels 350. 000 euros que l’exvicealcalde Alfonso Grau, mà dreta de Barberá, va donar en bitllets de 500 a Laterne, l’empresa instrumental que va utilitzar el partit per a saltar els límits de despesa imposats per la llei. Segons relata la Guàrdia Civil, el PP de la província de València tan sols podia invertir en la campanya electoral municipal fins 100.000 euros.

L’informe de l’UCO explica que Laterne, l’empresa que va portar la campanya del PP i que ara està sent investigada en el cas Taula per haver participat en el presumpte finançament il·legal del PP, va abonar una gran part dels diners en anuncis de la campanya electoral a través de transferències, sempre procedents dels recursos –majoritàriament il·legals– de què disposava la firma de Vicente Sáez Merino.

Però després de les eleccions, en els comptes bancaris “no hi havia diners” i es va fer impossible sufragar el deute que existia amb molts mitjans de comunicació, en concret els 174.329,60 pendents.

És en aquest moment que l’UCO explica que Alfonso Grau va donar els 350. 000 euros en bitllets de 500 a un treballador de Laterne perquè pagara deutes amb els proveïdors de campanya. Així, s’inclouen els deutes amb els mitjans de comunicació en un epígraf que es titula “prioritari amb l’ingrés d’Alfonso”, seguit de la data “30/04/2008”.

Extracto del informe de la UCO.

Segons la Guàrdia Civil, “els importants indicis obtinguts fins a la data apunten que l’empresa Laterne, amb fons recaptats d’Alfonso Grau, va fer front a la part final del deute amb els proveïdors de campanya amb diners en efectiu procedents de distintes empreses”.

És també cridanera la gran inversió que el PP de Barberá va dedicar a mitjans de comunicació en una sola campanya. La Cadena COPE va ser la més beneficiada amb diferència, amb 72.662 euros entre el gener i el juny del 2007. El segon en ordre d’importància va ser el diari Las Provincias, que va obtenir en publicitat 57.911 euros, als quals caldria sumar 18.802 euros que va aconseguir la seua rotativa per imprimir pamflets de campanya a través de l’empresa Rotodomenech SL. Quasi 17.000 euros de les firmes de Vocento es van cobrar en metàl·lic.

Editora de Medios, que edita el diari El Mundo a la Comunitat Valenciana, va cobrar tota la campanya en metàl·lic, en total 15.189 euros. Trivisión SL va rebre en anuncis 19.499 euros, dels quals 12.999 van ser abonats en diners negres en metàl·lic. Metro va obtenir en contractes publicitaris quasi 22.000 euros, gairebé tots de la partida de bitllets de 500 euros. L’edició valenciana del diari ABC va cobrar 19.702, 17.000 dels quals van ser en metàl·lic.

Dues televisions, Televisión Popular del Mediterráneo i Mediamed (vinculada a la trama Gürtel) van obtenir 15. 103 i 13.804 euros respectivament, la majoria amb els diners que Alfonso Grau presumptament va lliurar a Laterne, segons l’UCO. El gratuït 20 minutos en va obtenir 27.521, dels quals va cobrar en metàl·lic quasi 18. 400 euros.

El diari Levante-EMV va ingressar 17.926 euros, tots mitjançant transferència, igual que la SER, que va obtenir 5.114 euros també pel conducte reglamentari.

- PUBLICIDAD -

Comentar

Enviar comentario

Enviar Comentario

Comentarios

Ordenar por: Relevancia | Fecha