“Amb l’arribada del final de l’estiu, s’inicia l’època de més risc que es produïsquen pluges intenses i altres fenòmens meteorològics que poden causar riscos sobre la població”.
Així comença la carta que ha remés la Conselleria d’Emergències que dirigeix Juan Carlos Valderrama als diferents organismes amb competències en matèria de prevenció per mitjà de la qual els convoca a una reunió presencial prevista per al 3 de setembre a les 11.00. Entre altres, s’ha citat representants de l’Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències (Avsre), dels consorcis de Bombers de València, Castelló i Alacant, de Protecció Civil, de la Delegació del Govern, de l’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet) o de les confederacions hidrogràfiques del Xúquer i del Segura.
Segons la missiva, a què ha tingut accés elDiario.es, l’objectiu de la trobada és “treballar en un marc preventiu” així com “actualitzar i recordar els procediments d’actuació que s’han d’aplicar en aquestes situacions de riscos derivats de les inclemències meteorològiques”.
Aquesta mena de reunions han sigut habituals en els últims anys al començament de setembre amb l’objectiu de preparar una resposta coordinada davant l’arribada de la temporada de fortes pluges. Així es va fer per exemple l’any 2023, amb Elisa Núñez, de Vox, com a consellera de Justícia acabada de nomenar. Va ser el dijous 31 d’agost de 2023 i es va fer per indicació del secretari autonòmic José María Ángel, mà dreta de la seua antecessora socialista en el Govern del Botànic, que va continuar uns mesos en el càrrec abans que fora rellevat després del canvi de Govern. Així doncs, la trobada es va produir tres dies abans d’un episodi de fortes pluges advertit per l’Aemet.
Aquesta reunió, no obstant això, no es va fer el setembre del 2024, en els mesos previs a la DANA, tal com han confirmat diverses fonts consultades per elDiario.es. Segons expliquen, la no convocatòria d’aquesta trobada habitual va provocar estranyesa, per la qual cosa des d’alguns dels organismes participants en les reunions es va arribar a preguntar per la convocatòria, però la resposta va ser que no es produiria, tal com va informar La SER. Des d’Emergències no han explicat a preguntes d’aquesta redacció els motius pels quals no es va dur a terme.
El 29 d’octubre, dia de la DANA, malgrat que l’Aemet va activar l’avís roig per pluges fortes a les 7.36, la reunió del Centre de Coordinació Operativa Integrat (Cecopi) no es va produir fins a les 17.00, mentre que el missatge d’alerta als mòbils de la ciutadania va arribar a les 20.11.
I això, malgrat que un dia abans, la Conselleria de Justícia i Interior a través del Centre de Coordinació d’Emergència va emetre una nota de premsa en què ja advertien de “la reactivació de l’episodi de pluges intenses que afectarà la Comunitat Valenciana” previst per al 29 d’octubre: “A conseqüència d’aquests fenòmens podria produir-se l’activació de les conques de rius i barrancs, i produir-se inundacions locals a causa dels acumulats en zones d’alta ocupació urbana”, deia el comunicat.
Emergències trasllada informació als municipis
L’actual Conselleria d’Emergències i Interior, a través de l’Avsre, ha enviat als ajuntaments de la Comunitat Valenciana i els organismes integrats tota la informació relativa a la “Campanya Prevenció d’Inundacions”.
L’objectiu de la campanya és actualitzar i recordar els procediments d’actuació que han d’aplicar les administracions públiques amb competències i responsabilitat en la matèria davant aquestes situacions. L’Avsre difon aquesta circular perquè la planificació de resposta davant el risc d’inundacions, que ha de tindre cada organització, es revise i s’actualitze per a garantir la seua operativitat al final de l’estiu.
En el document també es destaca la finalització de la quarta edició de la campanya d’ajudes per a l’elaboració de plans municipals davant riscos en matèria de protecció civil. Dels 542 municipis de la Comunitat Valenciana que han de tindre el seu pla territorial d’emergències (PTME), 522 ajuntaments el tenen aprovat i 14 estan elaborant-lo. Pel que fa als plans d’actuació municipal davant inundacions (PAM IN), dels 227 ajuntaments amb obligació de redactar-lo, 207 el tenen aprovat i 15 estan elaborant-lo.