Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
Sobre este blog

Este blog recoge la primera etapa de El Diari de l'Educació, ahora un medio con identidad propia, que forma parte de un proyecto de periodismo independiente comprometido en la defensa del Estado del bienestar.

Visita El Diari de l'Educació

También puedes leer algunas de las noticias de El Diari de l'Educació en castellano

La tasca d'evitar el simplisme en un valorat telediari infantil

Captura del vídeo de 'Info K' sobre la cadena humana

Pau Rodríguez

Barcelona —

Una nena de Guissona (Lleida) relata la seva experiència prèvia a la cadena humana de l'11 de setembre. A continuació, alguns joves detallen els motius que els han portat a participar a la Via Catalana, raons que es resumeixen en la voluntat que Catalunya s'independitzi d'Espanya. Aquesta és la síntesi del reportatge que va emetre el telenotícies infantil 'Info K', de TV3, sobre la cadena humana -amb una explicació informativa prèvia sobre els detalls de la Via-, una peça que ha ocupat aquest dimarts les portades de dos diaris de difusió estatal ('El Mundo' i 'La Razón'), que ha provocat la petició de dimissió del director de la cadena per part del PP i que genera alguns dubtes i certeses entre alguns acadèmics i professionals de l'educació i la comunicació.

Que els nens i nenes donin la seva opinió sobre qüestions de tanta sensibilitat social i política és una cosa que no tots veuen amb bons ulls. “Hi ha el perill de caure en el reduccionisme i el simplisme”, expressa José Manuel Pérez Tornero, catedràtic de comunicació i director del Gabinet de comunicació i educació de la UAB, en al·lusió a algunes frases cridaneres com “Espanya potser s'haurà de rendir”, que emprava una jove de 14 anys al vídeo. Pérez Tornero considera que els mitjans de comunicació tenen una “responsabilitat social col·lectiva” sobre els nens. Per això, creu que no haurien de “banalitzar els problemes polítics complexos”, un fet que es dóna segons la seva opinió a la peça informativa infantil de la Via Catalana.

Des d'un altre punt de vista, Cristina Pulido, doctora en comunicació i educació i professora de la Universitat Loyola Andalusia, considera que “els nens tenen sempre el dret d'expressar la seva opinió, sempre que sigui lliurement”, i argumenta que d'això en va quedar constància a la Convenció sobre els Drets del Nen (ONU), el 1989. “És important que hi hagi espais d'informació per a infants en els quals es pugui parlar de tot”, sosté Antoni Tort, degà de la Facultat d'Educació de la Universitat de Vic, perquè entén que “els nens i joves no són persones al marge de el que passa” i, afegeix, han de poder expressar el que pensen de qüestions com les retallades, la pobresa, el racisme o la corrupció, tots ells temes tractats en algun moment en els telenotícies del programa acusat ara de fomentar l'independentisme.

El reportatge, a més de generar una allau de reaccions polítiques, està sent analitzat “d'ofici” per Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC), organisme regulador dels continguts de televisió. Fonts del consell, però, han apuntat que aquests anàlisis són una de les tasques habituals de l'ens. Per la seva banda, TV3 ha declinat entrar a valorar les informacions publicades.

Elogi de l''Info K': “Una obligació”

El programa 'Info K' emet des de fa dotze anys reportatges d'estricta actualitat dirigits a un públic infantil i on els nens en són els protagonistes. El model en el qual s'emmiralla, des dels seus inicis, són els programes Newsround, de la BBC, i JeugdJournaal, de la cadena pública holandesa NOS, tots dos “excel·lents” i “amb molts anys de recorregut”, segons apunta al seu blog un dels impulsors del programa infantil a Catalunya, Joan Carreras.

“Em sembla una obligació que les televisions públiques ofereixin programes d'aquest valor pedagògic en lloc d'emetre productes prefabricats”, expressa Tort, analitzant el paper de l''Info K' més enllà de la informació sobre la Via Catalana. Aquest professor apunta que el programa és dels pocs que, quan pregunta als nens, ho fa per conèixer “els seus interessos”, i no per “buscar les ocurrències” i posar-li el micro “al més graciós”.

El valor positiu del programa, avalat per la totalitat de les persones consultades per catalunyaplural.cat, rau segons Teresa Creus, professora a Edumedia -col·lectiu que fomenta l'alfabetització digital des de la infància-, en l'oferta de “continguts complexos a la mesura de les possibilitats de comprensió” dels nens. És a dir, fer comprensibles qüestions com el procés sobiranista, un repte “molt arriscat i delicat” però que, si es disposa d'una “gran capacitat” per part dels periodistes -i Antoni Tort creu que és el cas-, ha de donar resultat.

No ho veu així Pérez Tornero, que malgrat elogiar la tasca durant anys del telenotícies infantil considera que els continguts dirigits a nens han de fomentar “l'autonomia i el pensament crític entre l'audiència”, cosa que al seu parer el reportatge de la Via Catalana no aconsegueix.

La pluralitat, doblement ineludible

Pel fet de ser una televisió pública, i de tenir com a audiència a un públic vulnerable, els continguts han de ser especialment respectuosos i atendre totes les sensibilitats, detalla Cristina Pulido. En el cas del citat reportatge, només apareix un punt de vista: l'independentista. “Seria adequat un grau més elevat d'equanimitat, aportar més veus i més arguments rigorosos”, opina Pulido. Per a Pérez Tornero, no és ja una qüestió d'infància com de pràctica periodística, en què considera que, en general i en relació amb la Diada, “TV3 no expressa pluralisme en promoure, al meu entendre, la Via Catalana”.

Creus, que considera també “essencial” la pluralitat, pensa per part seva que l'enfocament del reportatge és correcte, atès el context d'un programa que segueix un patró marcat en aquests casos, com és el de narrar els esdeveniments a partir de les valoracions dels seus protagonistes infantils. Entén Creus, per tant, que si la reivindicació fos de signe polític o social oposat, tindria una cobertura similar.

“Fins i tot en el cas que 'Info K' no l'hagués encertada per una qüestió de to o pel que sigui, [...], criticar l'aparició de menors, presentant-ho com un acte d'adoctrinament i exhibint les seves cares en portada és una gran bestiesa”, sosté Joan Carreras al seu bloc. D'una manera semblant ho veuen també les persones consultades, que aporten matisos i crítiques a la tasca realitzada per Info K però que en cap cas aproven la dura reprimenda que infringeixen els diaris 'El Mundo' i 'La Razón' al valorat programa infantil.

Sobre este blog

Este blog recoge la primera etapa de El Diari de l'Educació, ahora un medio con identidad propia, que forma parte de un proyecto de periodismo independiente comprometido en la defensa del Estado del bienestar.

Visita El Diari de l'Educació

También puedes leer algunas de las noticias de El Diari de l'Educació en castellano

Etiquetas
stats