El comitè d'empresa de Televisió de Catalunya (TVC) ha emès un dur comunicat en què acusa els partits polítics que van votar a favor de la privatització del departament comercial d'haver-ho fet perquè tenen interessos amb mitjans de comunicació privats. A més, valoren la decisió com l'inici de la privatització de la televisió pública de Catalunya.
Els partits al·ludits són CiU, PSC i PP. Les tres forces polítiques van aprovar al Parlament de Catalunya la privatització del departament comercial dels canals de televisió de Catalunya. La resta dels partits parlamentaris s'hi va oposar.
Els representants dels treballadors de TVC ja havien mostrat el seu rebuig a la intenció de desfer la corporació de la branca que gestiona la contractació de publicitat. El tema va ser debatut també durant la negociació de la reducció de personal que es va produir fa dos mesos.
El comitè critica que els tres partits “van assumir la decisió del consell de govern de la CCMA d'externalitzar els serveis comercials, sense cap argument empresarial a favor”. La decisió, interpreten els treballadors, s'explica per la intenció d'afavorir interessos privats que fan la competència a TVC i que concorreran a la convocatòria pública.
En cap punt del comunicat el comitè d'empresa denuncia quins són els interessos dels partits i a quins grups mediàtics estarien relacionats. No obstant, fonts sindicals parlen, sense donar més detalls, del Grup Godó, Prisa o el grup Lara, “tot i que no tenim proves” apunten.
Eficiència
En un manifest elaborat pels treballadors del servei comercial de TVC s'afirma que la ràtio d'eficiència, és a dir, la resultant entre la quota de pantalla a nivell estatal i la proporció d'ingressos d'una cadena de televisió, en el cas català ha estat sempre igual o superior al 100%. Però, com les televisions catalanes es veuen només al Principat, el resultat suposa que els ingressos són superiors al nivell d'audiència.
Per comparar aquest nivell d'eficiència, s'afirma que els ingressos dels dos grans grups televisius privats que operen a Espanya, Telecinco i Antena 3, tenen en conjunt, amb les seves cadenes afiliades, una recaptació del 87% del negoci televisiu, mentre que la seva quota de pantalla no superava el 54%. Per contra, TVC té un 3,3% de quota de pantalla a nivell estatal i uns ingressos publicitaris del 3,3% del total. La relació és inferior, però el cert és que, afirmen, els resultats es donen en un mercat en situació de duopoli. I tanmateix, els preus de la publicitat cobrats per les cadenes catalanes superen el que ofereixen les xarxes privades.
Per aquests motius i per la temença de que la externalització del departament comercial obri la porta a la privatització del conjunt de la televisió catalana, el comitè d'empresa ha convocat un referèndum entre els treballadors per demanar el cessament de la direcció de la CCMA i aprovar un pla de mobilitzacions en aquest sentit.
Vot de censura massiu
El resultat, sobre un cens de 2058 possibles votants, una participació de 1.300 vots, és a dir, del 63,17%. A favor del cessament ha votat el 96,46%. En contra un 1,54%. En blanc un 1,85% i vots nuls han estat un 0,39%. Proporcions molt semblants s'han donat en la proposta d'iniciar mobilitzacions parcials contra l'externalització