Adif inicia tràmits per a eliminar el passe a nivell amb un túnel subterrani que no convenç a Alfafar i Sedaví

Adif ha iniciat el tràmit d'informació pública del projecte per a suprimir el passe a nivell que actualment divideix els municipis d'Alfafar i Sedaví. L'actuació contempla la construcció d'un pas inferior exclusivament per als vianants sota la línia fèrria i el desviament del trànsit rodat cap al pas superior existent a 380 metres, en direcció a València. Superat aquest tràmit, l'entitat preveu licitar les obres dins d'aquest mateix any.

El pas subterrani, de 12 metres de longitud, 4,8 d'amplària i 3 d'altura, comptarà amb rampes i escales, garantint un pendent inferior al 6% per a millorar l'accessibilitat. La solució inclourà millores urbanes en l'entorn, com a nous acerats, zones verdes, mobiliari urbà, il·luminació i dos nous aparcaments en superfície amb 53 i 68 places, respectivament.

A més, s'escometran actuacions al parc Gómez Ferrer per a connectar-lo amb el nou pas, reordenar el seu entorn i traslladar la zona infantil. El redisseny cerca facilitar el trànsit segur de vianants, bicicletes i patinets —que representen el 40% de la mobilitat en la zona—, eliminar els avisos acústics de l'actual passe a nivell i recuperar espai públic mitjançant la creació d'un parc urbà.

Rebuig d'Alfafar i Sedaví

El projecte respon a un protocol signat a l'agost de 2023 entre Adif i els ajuntaments d'Alfafar i Sedaví, que contemplava el desenvolupament d'estudis tècnics previs. No obstant això, malgrat el compliment formal d'aquest acord, les administracions locals s'oposen de manera frontal al plantejament actual.

Tant Alfafar com Sedaví critiquen que la solució plantejada per Adif és “parcial, ineficaç i aliena al consens”. Rebutgen que el pas per als vianants substituïsca a l'encreuament actual sense oferir alternatives per al trànsit rodat, i denuncien que la proposta no respon a les necessitats estructurals de mobilitat ni als riscos evidenciats després de la dana del 29 d'octubre.

“El mur de les vies ha suposat una separació històrica per a Alfafar i un dic mortal durant la inundació; l'Ajuntament d'Alfafar sempre estarà al costat de la seua població”, ha declarat Juan Ramón Adsuara, alcalde del municipi. Des de Sedaví, l'alcalde José Francisco Cabanes adverteix: “Sedaví no es pot permetre l'augment de trànsit que Adif ens vol imposar dins del municipi”.

Tots dos municipis consideren que el projecte no compleix amb la normativa vigent en matèria de soroll ni amb l'obligació legal d'accessibilitat universal. Així mateix, alerten que podria agreujar la inundabilitat de la zona en cas de nous episodis extrems.

Com a resposta a l'informe tècnic d'Adif, els ajuntaments van encarregar un estudi independent a la Universitat Politècnica de València. Les conclusions d'aquest document són categòrics: la solució no s'adapta a l'entorn urbà consolidat, compromet la seguretat, la legalitat i no reflecteix amb fidelitat la realitat actual ni futura del trànsit local. Aquest estudi, segons denuncien, mai ha sigut respost pel Ministeri de Transports.

Per tot això, Alfafar i Sedaví exigeixen al Govern d'Espanya i als seus organismes executors un canvi de rumb: “No avalarem cap intervenció que consolide la fractura urbana ni acceptarem solucions imposades sense consens ni rigor tècnic”, han afirmat en un comunicat conjunt. Reclamen una solució definitiva que tinga en compte l'impacte de la dana i que garantisca la seguretat, cohesió urbana i drets dels seus ciutadans.