LLEGIR EN CASTELLÀ
En el ple de l’Ajuntament de València es dona una anomalia respecte d’altres institucions: els regidors interpel·len l’alcaldessa, María José Catalá, sense mirar-la a la cara. La disposició de l’hemicicle fa que qui detinga l’alcaldia estiga mirant tota la sala, en la mateixa posició que la tribuna d’oradors. Així doncs, quan un regidor passa al faristol per a fer un discurs, ho fa mirant a tot l’espectre polític, però mai a la mesa, a què sempre dona l’esquena. Almenys, si vol que el micròfon capte la seua veu.
L’Ajuntament de València va adjudicar l’abril passat un nou sistema de sonorització que, entre altres qüestions, permetria que els regidors pogueren intervindre des de la seua bancada, un model similar al de les Corts Valencianes. El contracte va ser adjudicat en tres lots per 280.000 euros a una mateixa mercantil, Audiovisuales Avellán SL, que s’ha d’encarregar del subministrament, la instal·lació, l’assistència tècnica i el manteniment dels equips multimèdia del Saló de Plens. L’acord per a contractar un nou sistema data de novembre del 2023.
Segons els terminis establits en el contracte, la instal·lació hauria d’haver-se fet quatre mesos després de formalitzar-lo. No obstant això, com es va poder comprovar en l’últim ple, esdevingut el 23 de desembre, els regidors continuen desplaçant-se cap al faristol i donant l’esquena a Catalá, a qui es dirigeixen sovint. Fonts municipals confirmen que no s’ha instal·lat encara, però no han aclarit a què es deu el retard.
El consistori va anunciar en el seu moment que el nou sistema “canviarà l’aparença dels plens del consistori, ja que permetrà el vot electrònic dels regidors i les regidores tant de manera presencial com remota”. També que reduirà la possibilitat d’errors humans, perquè els edils deixaran de votar a mà alçada, una cosa clau en un ajuntament en què la diferència entre el bloc esquerra-dreta és d’un sol vot, un grup polític va perdre temporalment dos edils i els quatre partits solen mantindre’s en aquest eix. Amb el nou sistema, la votació apareixerà reflectida en una pantalla.