Una empresa sense activitat el 2023 i amb pèrdues acumulades gestionarà durant els pròxims 35 anys la Marina de Gandia, una instal·lació que des del 1957 havia estat sota el control del Reial Club Nàutic de Gandia (RCNG). La decisió, adoptada per l’Autoritat Portuària de València (APV), ha obert un procés administratiu encara en curs, amb denúncies encreuades, al·legacions de falta de transparència i un intens debat sobre el futur de l’espai portuari.
L’adjudicatària, Alcara Infraestructuras SL (sota l’actual denominació de Nueva Marina de Gandia SL), es va imposar en el procediment de concessió, resolt l’abril del 2024. L’RCNG, per part seua, considera que ha sigut desplaçat de manera injusta i ha presentat un recurs davant el Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV), a més d’una denúncia davant el Consell Nacional de Transparència.
El conflicte judicial va començar el 2016, quan l’RCNG va sol·licitar la renovació de la seua concessió, segons documentació del Club Nàutic. Durant el tràmit, va aparéixer Alcara Infraestructuras SL, una empresa sense trajectòria en el sector nàutic. El 2017, l’APV va atorgar inicialment la concessió a Alcara, però l’RCNG va recórrer contra la decisió i va aconseguir que s’anul·lara. L’any següent, el club nàutic va ser finalment reconegut com a concessionari durant 25 anys. No obstant això, el 2020, una sentència del TSJCV va revocar la concessió i va obligar a reobrir el procediment. Finalment, l’abril del 2024, l’APV va assignar la concessió a Alcara per un període de 35 anys. El Club Nàutic va deixar de gestionar les instal·lacions després de quasi set dècades al capdavant.
L’RCNG al·lega que Alcara no compleix els requisits legals i tècnics exigits per a gestionar unes instal·lacions d’ús nàutic i esportiu. En el seu recurs contenciós, el club denuncia la falta d’experiència i de capacitat jurídica de l’empresa, la presentació fora de termini de la garantia provisional, l’absència de solvència econòmica suficient per a afrontar una inversió superior a huit milions d’euros i l’omissió de l’informe preceptiu de Ports de l’Estat.
També qüestiona l’adequació urbanística del projecte presentat per Alcara i assenyala que s’ha desnaturalitzat l’objecte de la concessió, que ha passat d’un model esportiu i social a un enfocament comercial d’explotació privada.
L’empresa, segons els últims balanços disponibles, no va registrar ingressos el 2023 i acumulava pèrdues per valor de 30.991 euros. Nueva Marina de Gandia SL té un capital social de 50.000 euros, disposa d’una mica més de 22.000 euros en caixa i arrossega un deute a curt termini de 12.793 euros. A més, presenta bases imposables negatives des del 2017.
La societat, segons l’RCNG, tampoc té treballadors en nòmina i la seua solvència es basa en documents d’altres empreses del grup que no tenen el vincle jurídic exigible.
Aquest diari s’ha posat en contacte amb Paco Herrero, president honorífic d’Alcara, que nega totes aquestes acusacions sobre la falta de solvència i confirma la capacitat d’afrontar els huit milions d’inversió del projecte. “Els que no poden són ells, perquè jo he sigut vicepresident i tresorer del Club Nàutic. Nosaltres tenim empreses associades que aporten el capital per a aquesta obra”, explica.
Herrero afirma que l’empresa va començar a facturar el 2024 i que el 2023 no feien cap mena d’activitat. A més, insisteix que la idea principal de la Marina és donar un servei nàutic a la població i, d’altra banda, fomentar l’esport de vela, rem o les motos d’aigua.
En aquest context se suma la dimissió de l’enginyer Adrián Carbó, designat inicialment com a gerent del projecte, que va abandonar el càrrec a penes 15 dies després d’assumir-lo. Paco Herrero atribueix l’eixida a una “decisió personal” i assegura que manté una relació d’amistat amb Carbó, que va estar present el passat 29 de maig en la presentació de la nova marina.
“Silenci administratiu”
A més, l’RCNG també ha presentat una denúncia davant el Consell Nacional de Transparència. Acusa l’APV d’incomplir sistemàticament la Llei de transparència, per no respondre a les nombroses sol·licituds d’accés a informació relacionades amb el procediment d’adjudicació, l’execució del projecte i els incompliments de la concessionària.
El club ha sol·licitat documentació sobre cessions a tercers, com Onlyparking SL i sobre els pretesos usos indeguts de l’espai, talls del subministrament elèctric als seus antics amarraments, apropiació de béns i fins i tot la sol·licitud d’extinció de la concessió per incompliments contractuals.
Cap d’aquestes sol·licituds, segons l’RCNG, s’ha contestat per l’APV, que hauria incorregut en un silenci administratiu que consideren denegatori. Per contra, les peticions d’Alcara s’han tramitat amb agilitat i resposta favorable, cosa que el club interpreta com un possible tracte discriminatori.
D’altra banda, la concessionària va anunciar el 29 de maig passat que les obres començarien el setembre dl 2025, amb una duració de 18 mesos i una inversió de prop de huit milions per a una marina amb 268 amarraments, 163 places d’aparcament i una seu social de 1.440 metres quadrats.
El termini contractual per a iniciar efectivament les actuacions venç aquest mes de juny de 2025, un any després de la formalització de la concessió. Si no es compleix aquesta fita, l’APV podria iniciar un expedient de caducitat, tal com preveu el plec de condicions.
Abandó de les instal·lacions
Paral·lelament, mitjançant un comunicat i diverses reclamacions formals dirigides a l’APV (difoses pel mitjà digital saforguia.com) un grup d’usuaris ha denunciat la falta d’inversió, el manteniment deficient i diversos riscos per a la seguretat en la Marina. Entre els exemples esmentats destaquen la presència de rebles, ferros rovellats, cables elèctrics sense protecció i la caiguda recent d’un pantalà de formigó, reemplaçat únicament per una estructura de fusta provisional.
Preguntat per aquestes queixes, Herrero defensa que l’RCNG és el que va deixar les instal·lacions en aquestes condicions i assegura que ha sigut Alcara la que s’ha encarregat d’arreglar dos pantalans inoperatius: “Ens hi hem gastat més de 70.000 euros. Ens han deixat unes instal·lacions abandonades”, manifesta.
L’RCNG també manté un conflicte econòmic amb l’APV per la retenció de més de 285.000 euros en avals presentats durant la seua etapa com a concessionari. El club assegura haver complit totes les obligacions legals i haver aportat els avals requerits, incloent-hi garanties provisionals, d’execució i d’explotació.
No obstant això, l’APV hauria tardat més de tres anys a resoldre un recurs tributari, i ha retingut aquests avals fins i tot després d’haver-se acreditat el pagament dels deutes al·legats.
A més, segons el club, la devolució d’aquestes garanties va ser condicionada a la firma d’una acta de reversió que implicaria renunciar a reclamar més de 290.000 euros en actius propis no recuperats després de l’entrada d’Alcara. L’RCNG titla aquesta actuació de pressió institucional incompatible amb els principis de la bona administració.