Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
Sobre este blog

Este blog recoge la primera etapa de El Diari de l'Educació, ahora un medio con identidad propia, que forma parte de un proyecto de periodismo independiente comprometido en la defensa del Estado del bienestar.

Visita El Diari de l'Educació

También puedes leer algunas de las noticias de El Diari de l'Educació en castellano

Un al·legat a favor de la investigació als instituts

Les tres guardonades a l'acte dels premis de l'AM Rosa Sensat. D'esquerra a dreta, Maria Antònia Font, Eulàlia Valeri i Maria del Pilar Menoyo.

Pau Rodríguez

Barcelona —

Els treballs de recerca, assignatura obligatòria a batxillerat, tenen també espai a secundària. “Han de tenir-lo”, assenyala Maria del Pilar Menoyo, professora de matemàtiques de l'institut Juan Manuel Zafra de Barcelona, “perquè amb ells es treballen múltiples competències com la comunicació i, a més, des de l'autonomia, la motivació, la paciència”. Menoyo ha estat tutora de desenes de treballs de recerca de batxillerat -alguns molt reeixits-, i els ha traslladat també a secundària -“des de primer a quart de l'ESO”-, experiències que ha recollit a Fer recerca a secundària: un repte per a l'alumnat i el professorat. Per tot això, va rebre ahir el Premi de Pedagogia 2013 que lliura l'Associació de Mestres Rosa Sensat.

L'acte va servir també per homenatjar amb els guardons Marta Mata -la prestigiosa pedagoga catalana- a la figura d'Eulàlia Valeri, traductora i adaptadora de contes, a més de mestra; i l'Assemblea de Docents de les Illes Balears, després de la seva vaga indefinida de tres setmanes en defensa de l'educació pública i en català.

En el cas de Menoyo, el premi la va portar a fer tot un al·legat a favor de la recerca a les aules, entesa com el “repte” que es proposen els alumnes per “descobrir coses pel seu compte”, amb l'ajuda d'un tutor. Segons Menoyo, des del moment d'escollir-lo fins al de comunicar-lo -de principi a fi-, el treball “afavoreix el desenvolupament de competències útils”, habilitats socials i comunicatives, tot des de la “pròpia motivació i l'autonomia”. Encara que per aconseguir-ho, va destacar que és important “ensenyar-los a investigar”.

“A l'alumne li agrada, ho troba proper, es genera expectatives, s'implica emocionalment, s'esforça...” enumerava Menoyo, en el que segons ella són factors essencials per a qualsevol procés d'aprenentatge. “Només així tindrem nens lliures, crítics, informats i feliços”, va concloure la guardonada.

“Les famílies en Balearos van optar pel català perquè hi havia una tasca d'anys al darrere”

Els docents de les Illes Balears, i la seva societat en general, van rebre ahir el seu particular homenatge a Catalunya per la seva “valent” protesta -en paraules de la presidenta de Rosa Sensat, Irene Balaguer- contra de les polítiques del PP, que afecten l'escola pública i el català com a llengua vehicular. Maria Antònia Font, del sindicat STEI, va rebre el premi en nom de l'assemblea: “Ser mestre és un honor”, va dir, només d'agafar-lo.

Font va aprofitar per recordar els ponts que uneixen les Balears amb Catalunya pel que fa a l'educació i a la llengua. “La renovació pedagògica va arribar a les illes de la mà de Rosa Sensat als anys 60”, i amb ella, va apuntar, “la idea que l'escola havia de transformar-se permanentment d'acord amb les necessitats del present”.

I en un context d'atac al català des del Govern de José Ramón Bauzá -a l'Administració, als mitjans de comunicació-, Font va celebrar que a l'escola van ser les famílies en general les que el van rebutjar, ja abans de l'aparició del TIL (tractament integrat de llengües): “Bauzá va voler que les famílies puguessin escollir amb 'llibertat' la llengua, i el 87% va optar pel català, perquè hi havia una tasca de 30 anys al darrere”, va dir, en referència entre altres coses a les escoles d'estiu de Rosa Sensat.

Sobre este blog

Este blog recoge la primera etapa de El Diari de l'Educació, ahora un medio con identidad propia, que forma parte de un proyecto de periodismo independiente comprometido en la defensa del Estado del bienestar.

Visita El Diari de l'Educació

También puedes leer algunas de las noticias de El Diari de l'Educació en castellano

stats