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Jordi Rabassa

Jordi Rabassa Massons (Barcelona, 1974) és llicenciat en Història per la Universitat de Barcelona, en l’especialitat de contemporània, i activista social. És conseller tècnic del districte de Ciutat Vella i membre de Barcelona en Comú. Els seus estudis se centren en història local de Barcelona, el moviment obrer i la recuperació de la memòria de la guerra, la dictadura i la transició. Ha publicat a títol individual i col·lectiu, i col·labora en la premsa veïnal.

Li diuen turismefòbia però no ho és

Una nova paraula s'ha apoderat de l'actualitat municipal barcelonina: la turismefòbia. Des de fa uns mesos la turismefòbia és la paraulota que diversos sectors de la política i dels mitjans de comunicació usen com a arma llancívola contra els moviments socials i els partits polítics que posen en qüestió el model econòmic barceloní basat en la mal anomenada indústria turística i les seves repercussions en l'accés universal al dret a la ciutat.

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Le llaman turismofobia pero no lo es

Una nueva palabra se ha apoderado de la actualidad municipal barcelonesa: la turismofobia. Desde hace unos meses la turism o f o bia es la palabrota que varios sectores de la política y los medios de comunicación usan como arma arrojadiza contra los movimientos sociales y los partidos políticos que ponen en cuestión el modelo económico barcelonés basado en la mal llamada industria turística y sus repercusiones en el acceso universal al derecho a la ciudad.

El uso de la " turism o f o bia" quiere instalar la cuestión criminalizando la crítica, situándola en los imaginarios mayoritarios como una especie de racismo hacia las personas que visitan la ciudad. Querer equiparar, aunque sea de manera subconsciente, turism o f o bia y racismo es de una irresponsabilidad mediocre que, al mismo tiempo, denota la derrota de quienes han tenido que inventar la palabra.

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Estàtues a debat: les places públiques com a espais de memòria

Shoah és un documental de 8 hores sobre el genocidi del poble jueu a mans dels nazis, centrat a Polònia, que es va presentar l’any 1985. Claude Lanzmann va dirigir un dels primers documentals memorialístics i va poder entrevistar els protagonistes i els testimonis quan encara no havia arribat al gran públic el debat sobre les responsabilitats col·lectives de l'extermini. Per això molts d’ells es mostren desinhibits i no responen atenent al que avui consideraríem “políticament correcte”. D’entre els múltiples episodis impactants, un dels més pertorbadors es dóna durant la quarta hora del documental.

El director planta a Simon Srebnik (Polònia, 1930- Israel, 2016) davant de l’església de Chlemno, que va servir de magatzem de jueus condemnats a morir inhalant el gas de les sortides de fums de les camionetes de la mort. El procediment s'usà per primera vegada justament al camp de Chelmno i era senzill i macabre: es trucaven els tubs de fuita dels vehicles perquè entressin directament al remolc de càrrega replet de jueus que no sabien on anaven.

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Estatuas a debate: las plazas públicas como espacios de memoria

Shoah es un documental de 8 horas sobre el genocidio del pueblo judío a manos de los nazis, centrado en Polonia, que se presentó en 1985. Claude Lanzmann dirigió uno de los primeros documentales memorialísticos y pudo entrevistar a los protagonistas y los testigos cuando aún no había llegado al gran público el debate sobre las responsabilidades colectivas del exterminio. Por eso muchos de ellos se muestran desinhibidos y no responden atendiendo a lo que hoy consideraríamos "políticamente correcto". De entre los múltiples episodios impactantes, uno de los más perturbadores se da durante la cuarta hora del documental.

El director planta Simon Srebnik (Polonia, 1930- Israel, 2016) frente a la iglesia de Chlemno, que sirvió de almacén de judíos condenados a morir inhalando el gas de las salidas de humos de las camionetas de la muerte. El procedimiento se utilizó por primera vez justamente en el campo de Chelmno y era sencillo y macabro: se trucaban los tubos de escape de los vehículos para que entraran directamente en el remolque de carga repleto de judíos que no sabían donde iban.

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La Via Laietana: de Cambó a López

Joan Pich i Pon (1878-1937) fue alcalde de Barcelona por el Partido Radical entre enero y octubre de 1935. Ha pasado a la historia por su particular manera de destrozar el lenguaje, las populares "piquiponades" que le han convertido, en el imaginario barcelonés, en un alcalde inculto y, en cierto modo, un pobre hombre. En cambio, Pich i Pon fue un industrial de éxito, diputado en las Cortes, comisario de la Exposición Universal de 1929 y gobernador general de Cataluña. Una de las anécdotas que se cuentan de él dice que siendo alcalde acompañó unos visitantes al Tibidabo y desde algún mirador donde se podía observar toda la ciudad exclamó: "Fíjense ustedes, ¡Cuánta propiedad inmobiliaria". Pich i Pon sabía muy bien qué decía porque había sido el presidente de la Cámara de la Propiedad Urbana de Barcelona en 1919. Con estas palabras dejaba bien claro que, para él, la ciudad era una mercancía y su gente era un bien a explotar. La sinceridad del alcalde aún nos sobrecoge porque, efectivamente, la ciudad y todo lo que pasa es la mayor oportunidad para la especulación. Nos lo ha explicado muy bien David Harvey: "la urbanización desarrolla un papel particularmente activo en la absorción del producto excedente que los capitalistas producen continuamente en la búsqueda del plusvalor".

En este artículo me referiré al proceso de urbanización de la Barcelona de principios del siglo XX, y en particular a la apertura de la Via Laietana como la gran operación urbanística que reformuló la ciudad y sus relaciones sociales, al tiempo que enriquecía a las élites dirigentes y burguesas. La Vía Laietana es la máxima expresión del proceso de despojo de las clases populares urbanas imprescindible para que algunos industriales (habitualmente también políticos) reviertan los excedentes de su actividad en la ciudad y puedan especular con el suelo.

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La Via Laietana: de Cambó a López

Joan Pich i Pon (1878-1937) va ser alcalde de Barcelona pel Partit Republicà Radical entre el gener i l'octubre de 1935. Ha passat a la història per la seva particular manera de destrossar el llenguatge, les populars “piquiponades” que l'han convertit, en l'imaginari barceloní, en un alcalde inculte i, en certa manera, un pobre home. En canvi, Pich i Pon va ser un industrial d'èxit, diputat a Corts, comissari de l'Exposició Universal de 1929 i governador general de Catalunya. Una de les anècdotes que s'expliquen d'ell diu que essent alcalde va acompanyar uns visitants al Tibidado i des d'algun mirador on es podia observar tota la ciutat va exclamar: “Fíjense ustedes, ¡cuánta propiedad immobiliaria!”. Pich i Pon sabia molt bé què deia perquè havia estat el president de la Cambra de la Propietat Urbana de Barcelona el 1919. Amb aquestes paraules deixava ben clar que, per a ell, la ciutat era una mercaderia i la seva gent era un bé a explotar. La sinceritat de l'alcalde encara ens corprèn perquè, efectivament, la ciutat i tot el que hi passa és la més gran oportunitat per a l'especulació. Ens ho ha explicat molt bé en David Harvey: “la urbanització desenvolupa un paper particularment actiu en l'absorció del producte excedent que els capitalistes produeixen contínuament en la cerca del plusvàlua”.

En aquest article em referiré al procés d'urbanització de la Barcelona de principis del segle XX, i en particular a l'obertura de la Via Laietana com la gran operació urbanística que reformulà la ciutat i les seves relacions socials, al mateix temps que enriquia a les elits dirigents i burgeses. La Via Laietana és la màxima expressió del procés de despossessió de les classes populars urbanes imprescindible perquè alguns industrials (habitualment també polítics) reverteixin els excedents de la seva activitat a la ciutat i puguin especular amb el sòl.

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Objectiu: tornem a les Rambles

Un dels meus passejos habituals anys enrere era baixar les Rambles des de la font de Canaletes fins al Port Vell, on m'asseia una estona tancant els ulls per no veure el Maremàgnum i aleshores tornar a pujar les cinc Rambles per gaudir de nou de la seva vitalitat. Venint de Sant Andreu el trànsit em divertia i tenia quelcom d'exòtic que m'atreia fort. Va ser al cap de pocs anys del tombar de segle quan, un bon dia, vaig sentir que havia deixat de gaudir el passeig i que, per contra, el patia. Se m'havia fet estrany.

Pot ser un tòpic dir que les Rambles (reivindico parlar-ne en plural: Canaletes, dels Estudis, de les Flors, dels Caputxins i de Santa Mònica) són propietat de tots els barcelonins i barcelonines, però rere el tòpic hi ha una realitat: el seu caràcter popular, l'energia constant i els múltiples focus d'atenció donaven la possibilitat de trobar el racó, el moviment, la persona que m'interpel·lava i que m'atreia. I jo, com qualsevol altre vianant, podia respondre a aquesta interpel·lació ja fos badant, incomodant-me, somrient, comprant o entrant a formar part de les dinàmiques que s'hi desenvolupaven.

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Objetivo: volvamos a las Ramblas

Uno de mis paseos habituales años atrás era bajar las Ramblas desde la fuente de Canaletas hasta el Port Vell, donde me sentaba un rato cerrando los ojos para no ver el Maremagnum y entonces volver a subir las cinco Ramblas para disfrutar de nuevo de la su vitalidad. Viniendo de Sant Andreu el tráfico me divertía y tenía algo de exótico que me atraía fuerte. Fue a los pocos años del tumbar de siglo cuando, un buen día, sentí que había dejado de disfrutar del paseo y que, por el contrario, lo padecía. Se me había hecho extraño.

Puede ser un tópico decir que las Ramblas (reivindico hablar en plural: Canaletas, los Estudios, de las Flores, los Capuchinos y de Santa Mónica) son propiedad de todos los barceloneses y barcelonesas, pero tras el tópico hay una realidad: su carácter popular, la energía constante y los múltiples focos de atención daban la posibilidad de encontrar el rincón, el movimiento, la persona que me interpela y que me atraía. Y yo, como cualquier otro peatón, podía responder a esta interpelación ya fuera distraído, incomodandome, sonriente, comprando o entrando a formar parte de las dinámicas que se desarrollaban.

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La imatge de Barcelona i els manters

Durant les darreres setmanes, a més de tractar el tema directament des de la conselleria tècnica de Ciutat Vella, he tingut l'oportunitat de parlar amb diverses persones sobre la polèmica amb la venda ambulant informal al carrers de la ciutat, allò anomenat “top manta”. M'han preguntat com es vivia el tema des de dins de la gestió del Districte de Ciutat Vella, i després de donar-los alguna explicació m'han tret a col·lació un aspecte que no se m'havia passat pel cap: la imatge. “Quina imatge de Barcelona estem donant amb tants manters al port i a les rambles? No sé què deuen pensar els que arriben en creuer!”, es lamenten.

La imatge. I mireu que jo, malgrat haver estat immers en aquest assumpte les darreres setmanes en múltiples reunions i trobades –algunes amb venedors ambulants asseguts al voltant de la mateixa taula– no hi havia pensat, en la imatge. Entenc que es refereixen a la sensació visual de caos, de brutícia, de desordre, de desgovern, d'impunitat, d'inseguretat que senten quan són a prop d'una concentració de persones que busquen guanyar-se la vida estenent uns llençols a terra. Potser 10 els podrien suportar, però 40, 50 o 60... supera els límits d'allò visualment acceptable.

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La imagen de Barcelona y los manteros

Durante las últimas semanas, además de tratar el tema directamente desde la consejería técnica de Ciutat Vella, he tenido la oportunidad de hablar con varias personas sobre la polémica con la venta ambulante informal en las calles de la ciudad, el llamado "top manta". Me han preguntado cómo se vivía el tema desde dentro de la gestión del distrito de Ciutat Vella, y después de darles alguna explicación me han sacado a colación un aspecto que no se me había pasado por la cabeza: la imagen. "¿Qué imagen de Barcelona estamos dando con tantos manteros en el puerto y las ramblas? ¡No sé qué pensarán los que llegan en crucero!", se lamentan.

La imagen. Y mirad que yo, a pesar de haber estado inmerso en este asunto las últimas semanas en múltiples reuniones y encuentros –algunas con vendedores ambulantes sentados alrededor de la misma mesa– no había pensado en la imagen. Entiendo que se refieren a la sensación visual de caos, de suciedad, de desorden, de desgobierno, de impunidad, de inseguridad que sienten cuando están cerca de una concentración de personas que buscan ganarse la vida extendiendo unas sábanas en el suelo. Quizás 10 los podrían soportar, pero 40, 50 o 60... supera los límites de lo visualmente aceptable.

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