Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
Gobierno y PP reducen a un acuerdo mínimo en vivienda la Conferencia de Presidentes
Incertidumbre en los Altos del Golán mientras las tropas israelíes se adentran en Siria
Opinión - ¡Con los jueces hemos topado! Por Esther Palomera

Transparència adverteix a Colau que l'actitud “obstructiva” de TMB podria infringir la llei

Un passatger espera el metro de Barcelona

Arturo Puente

A la Comissió de Garantia d'Accés a la Informació Pública (GAIP) se li acaba la paciència amb l'opacitat de l'empresa pública Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Segons adverteix l'última resolució dictada per l'organisme encarregat d'arbitrar sobre temes de transparència a Catalunya, l'actitud “obstructiva” de l'empresa municipal, que es va negar a revelar les factures de diversos informes externs, “probablement” constitueix una infracció sancionable de la llei.

Aquest nou correctiu se suma als múltiples que des de la GAIP s'han fet contra TMB, la majoria deguts a l'ocultació dels sous i noms del personal fora de conveni de l'empresa de transports. En aquest cas, però, l'estirada d'orelles té a veure amb l'ocultació de les factures de tres informes jurídics encarregats per l'empresa a despatxos externs amb els que l'empresa intentava justificar l'opacitat dels seus càrrecs i sous.

Catalunya Plural va reclamar el 28 de desembre passat conèixer els expedients de contractació i cost d'aquests informes. El conseller delegat de TMB, Enric Cañas, s'hi va negar mitjançant una resolució datada el 27 de gener. L'empresa considerava que no podia donar accés a aquesta informació ja que “la documentació a la qual es reclama accés no existeix com a expedient de contractació”.

Davant la reclamació d'aquest diari, TMB va informar després que les factures d'aquests informes sí que existeixen i obren en el seu poder, encara que només va aportar davant la GAIP dues de les tres que es van reclamar. Es va saber llavors que el cost total dels treballs jurídics havia ascendit a 9.000 euros. Catalunya Plural va reclamar a més que la Comissió elevés una petició raonada a l'Àrea Metropolitana de Barcelona perquè, en cas que es considerés que l'actitud de l'empresa pública era constitutiva d'infraccions, iniciés l'expedient sancionador d'acord amb la llei de Transparència.

Ara, en una resolució del 5 d'abril, la Comissió de Transparència dóna la raó a Catalunya Plural respecte el dret a conèixer aquesta informació, i considera “probable” que l'actitud de TMB sigui constitutiva d'infracció lleu, ja que observen com una negligència en matèria de transparència que el conseller delegat de TMB, Enric Cañas, es negués a revelar aquestes factures quan li van ser reclamades.

Però la GAIP va fins i tot més enllà i indica que, en vista de “la irracionalitat de la motivació donada” per l'empresa per negar l'accés a aquestes factures, “fins i tot es podria valorar la possibilitat d'incórrer en la infracció greu”. Tots dos tipus d'infraccions, lleu i greu, comporten sancions segons la llei catalana de transparència. En el cas de les lleus, es resolen amb una amonestació i, en el de les greus, pot fins i tot portar a la suspensió del càrrec públic de 3 a 6 mesos.

La resolució va ser notificada la setmana passada a TMB, amb el mandat d'aportar les factures que encara manté ocultes en un termini de 5 dies. A més, la GAIP ha acordat traslladar les seves consideracions tant a Ada Colau, com a presidenta de l'Àrea Metropolitana de Barcelona de qui depèn de TMB, com a la responsable de transparència de l'ens supramunicipal, Gemma Calvet, “per si consideren adequat adoptar alguna mesura relació amb l'actitud obstructiva de TMB”.

Malgrat aquesta posada en coneixement de Colau i Calvet d'infraccions sancionables, la GAIP considera que no són els òrgans de l'AMB els que tenen competències per sancionar infraccions d'aquest tipus. No obstant, s'absté d'identificar quin organisme hauria de ser-ho. La llei catalana de Transparència, als seus articles 84.3 i 86, considera que, quan es tracta d'alts càrrecs al servei de l'Administració local, la competència per sancionar-los és de l'alcalde o el president dels ens locals o del ple. Aquest dilluns fonts de l'ajuntament de Barcelona van informar que la resolució encara no els havia arribat.

Etiquetas
stats