La mala imatge de l'externalització de serveis públics es dispara des del 2011 a Catalunya

Manifestació per la sanitat pública a l'Hospital Clínic

Les diverses onades d'externalitzacions dutes a terme durant la crisi han passat una important factura a la imatge que tenen els catalans sobre la gestió pública. Només el 24% d'ells consideren avui que els serveis públics gestionats per empreses privades funcionen millor. No obstant això, en 2011, els qui els creien millors arribaven al 31,7%. A l'altre costat, ara són el 28,8% els que asseguren que els serveis externalitzats funcionen pitjor, gairebé 10 punts més dels que ho pensaven el 2011.

Aquestes són les dades que llança l'enquesta sobre la percepció de polítiques públiques del CEO de la Generalitat, publicada aquest dijous, que, a més de mostrar un important gir de l'opinió pública contra l'externalització de serveis, detecta que els ciutadans donen molta importància als serveis públics i un alt nivell de satisfacció amb la gestió que en fa la Generalitat.

Per àrees, la que més catalans consideren que afecta la seva vida més directament és la sanitat, seguida per la seguretat ciutadana i el medi ambient. Les actuacions en matèria econòmica, que copava el tercer lloc tant en l'enquesta de 2014 com en la de 2011, es desplomen aquest any fins al novè.

Conseqüentment amb aquestes opinions, la sanitat és el primer servei que els catalans blindarienn davant les retallades pressupostàries. El següent són les pensions. D'haver de treure la tisora, un de cada tres catalans ho faria en l'habitatge de protecció oficial i, en segon lloc, en les beques educatives.

La imatge de la Generalitat com a administració millora de forma clara en els últims anys. Més de la meitat dels catalans consideren que funciona de manera positiva o molt positiva, mentre que menys del 25% diuen que ho faci de forma negativa o molt negativa. Fa sis anys els dos grups estaven gairebé empatats, entorn del 37% de la població.

El que els catalans més valoren de la seva administració autonòmica és la seva gestió en infraestructures i en transport públic. Les que menys, les relacionades amb la política laboral: lluita contra la temporalitat i l'atur.

Com a conseqüència de les valoracions en els assumptes concrets, la nota global que els ciutadans posen a l'Executiu de JxSí obté un 5,5, superant la barrera de l'aprovat que traspassava ni en 2014 ni en 2011. El 72,2% dels catalans posa al Govern puntuacions aprovades, entre el 5 i 10. Com a dada cridanera, els votants de la CUP suspenen als seus socis al govern, encara que per la mínima, encara que amb una puntuació per sota que la que atorguen a JxSí els votants del PSC.

Etiquetas
Publicado el
26 de enero de 2017 - 18:35 h

Descubre nuestras apps

stats