eldiario.es

Síguenos:

Boletines

Boletines

Menú

Francesc Arechavala

Llicenciat en Geografia per la Universitat Autònoma de Barcelona i Màster en planificació i direcció de la mobilitat. Director de projectes de planificació de mobilitat urbana, en especial de modes no motoritzats. Amant del caminar!

  • Reacciones a sus artículos en eldiario.es: 0

Trànsit i emissions. Un problema de salut pública

Últimament estem sentit a parlar molt sobre l’impacte que les emissions provocades pel trànsit tenen en la salut pública. Des de fa anys es parla, en el món de la planificació de la mobilitat urbana, de la necessitat de descarbonitzar els sistemes de transport. Es demana donar aquest pas per una necessitat de diversificar les fonts d’energia (reduir la dependència del petroli) però també per reduir les emissions, que són nocives per als ciutadans.

Però quan de nocives són les emissions? Podem calcular el que emeten els cotxes (aproximadament) però no el que respiren els ciutadans. Crec que en matèria de planificació de la mobilitat el més important és posar el focus d’atenció sobre les persones, no en els vehicles. Així doncs hem de canviar la metodologia de treball i de la mateixa manera que fa anys la planificació del trànsit es va convertir en planificació de la mobilitat centrant-se en les persones i no en els cotxes ara, en matèria d’emissions, hem de començar a plantejar-nos el que respiren les persones i no el que emeten els vehicles. I com ho fem?

Seguir leyendo »

Apostar pel vianant

Els ciutadans de València realitzem cada dia un total de 1,89 milions de desplaçaments, el que equival aproximadament a 2,4 desplaçaments per persona i dia. La gran majoria d’aquests desplaçaments (83%) són interns, és a dir que tenen el seu origen i destí dins de la pròpia ciutat de València. I majoritàriament ens movem a peu. L’anar a peu és el mode de transport més utilitzat a la ciutat (48,2%). Caminem molt més que no pas agafem el cotxe, encara que ens pugui semblar que a la ciutat de València el cotxe és el rei. De fet, per als desplaçaments interns, l’ús del vehicle privat és semblant a la del transport públic (23,6% - 23,4%). El 4,8% restant del repartiment modal de la ciutat correspon a la bicicleta, que amb 75.000 desplaçaments al dia ja mou més persones que el metro (el metro com a mode de transport intern de la ciutat mou diàriament a 72.000 persones).

La conclusió ràpida que podem extreure de les dades de l’enquesta de mobilitat realitzada a finals del 2012 és que l’administració ha d’apostar decididament pel vianant. L’anar a peu és el mode més utilitzat, el que registra una major demanda i el que al meu parer, disposa d’una oferta de més baixa qualitat (voreres estretes, discontinuïtats, inexistència d’itineraris còmodes, indisciplina viària, manca de manteniment, esperes interminables en alguns semàfors....). Cal entendre al vianant com a actor principal i destacat de la mobilitat a la ciutat i donar-li la infraestructura (espai urbà) que es mereix.

Seguir leyendo »