Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
Sobre este blog

El Diari de la Cultura forma parte de un proyecto de periodismo independiente y crítico comprometido con las expresions más avanzadas del teatro, la música, la literatura y el cine. Si quieres participar ponte en contacto con nosotros en  fundacio@catalunyaplural.cat.

Llegir el Diari de la Cultura en català.

“Les emocions de Lorca són les mateixes en braille”

Representación de 'La boda de los pequeños burgueses', de Brecht, por la compañía de Ourense Muxicas.

Toni Polo

Terrassa —

“T’expliquen una història, t’emocionen i, a més, et sorprenen. Què més es pot demanar? ”L’acreditat director de teatre Esteve Ferrer està entusiasmat amb Teatre a cegues, la biennal de teatre de la qual és director artístic i amb la qual vol tornar a demostrar (va passar cinc anys amb el grup de teatre de l'ONCE de Barcelona) que l'art està per sobre de qualsevol discapacitat.

La biennal s'inaugura al Teatre Principal de Terrassa el 16 d'abril, amb Sombras de amor prohibido, de la companyia gaditana Orozú, i es clausurarà el dia 20 en el mateix escenari amb Bodas de sangre, del grup balear Sa Boira. Entre una i altra, altres vuit companyies, totes elles amb actors i actrius cecs o amb alguna deficiència visual, representaran 18 obres que abasten des de la comèdia espanyola a l'adaptació dels clàssics, passant pel teatre contemporani. (Es pot veure el programa aquí) Bodas de sangre de Lorca, entremesos dels germans Quintero, La boda de los pequeños burgueses de Bertolt Brecht, ¡Ay, Carmela! de Siniterra, El médico a palos de Molière, les Historias mínimas de Javier Tomeo o La soga de Patrick Hamilton ( la mateixa que va portar al cinema Hitchcock) són alguns dels títols que ens acostaran les 10 companyies escollides entre 29 aspirants: Orozú, de Cadis, Sa Boira, de Balears, La Balandra, de Cartagena, La Cuca de llum, de Madrid; Múxicas, de Ourense, Valacar, de la Corunya, Antígona, de Las Palmas, Amanida, de Tarragona; Egar Show, de Terrassa, i La Ruïna, d'Albacete.

Ferrer és un home de llarg recorregut en el món del teatre. “El teatre genera emocions”, explica. “I els grups de teatre de l'ONCE emocionen absolutament”, afegeix. “L'actor cec sobre l'escenari no deixa de ser un actor com qualsevol altre. La seva capacitat no radica en la seva discapacitat sinó en transmetre emocions i fa que aquestes emocions arribin al públic d'una altra manera. D'una manera inoblidable, perquè la recordarem sempre ”. Esteve, que, com Picasso l'art, considera que “el teatre és mentida”, assegura que també “és l'únic joc que ens queda als adults”.

Una llarga trajectòria

El delegat territorial de l'ONCE a Catalunya, Xavier Grau, destaca la biennal com una finestra des d'on ensenyar les capacitats d'actors i actrius cecs i cegues, “superant les teòriques barreres que hi pugui haver”, i com a exemple de constància: “El teatre compta, dins de la nostra institució, amb una llarga trajectòria i tradició, amb companyies que ja fa tres dècades que estan damunt de l'escenari, treballant amb autonomia i demostrant que fer teatre del bo és possible”.

La cap de Cultura i Braille de l'ONCE, Reis Lluc, considera que “participar en la vida ciutadana sense fer-ho en la cultura és com no participar del tot”. D'aquí l'aposta fort pel teatre que es veurà no només en les esmentades representacions sinó també en assaigs oberts, tallers i taules rodones.

La biennal coincideix, pràcticament, amb l'atorgament als grups de teatre de l'ONCE, la setmana passada, del Premi Max de Teatre Aficionat, nova (i justa i necessària) categoria amb la qual les arts escèniques reconeixen la tasca duta a terme per la institució, “un cas únic a Europa”, subratlla Esteve Ferrer. “La infraestructura i el pressupost permeten seguir endavant. Perquè no té res a veure dirigir un actor cec que a un sense discapacitat visual. Cal rebuscar, recrear... ”Tot perquè el públic gaudeixi de les emocions, gaudi del bon teatre. Perquè, en paraules de Ferrer, “les emocions de Lorca són les mateixes en braille”.

Recollida d'entrades (gratuïtes):

Terrassa: C / Font Vella, 28, de dilluns a divendres de 8:30 a 14h i de 16 a 20:30 h, i dissabte, de 11 a 14h i de 18 a 21h. C / Terol, 2, de dilluns a divendres de 7:30 a 14:30 h).

Olesa de Montserrat: Casa de Cultura. Salvador Cases, 26, de dilluns a divendres, de 9 a 14h i de 15:30 a 21:30 h.

Barberà del Vallès: Teatre Municipal Cooperativa de Barberà, Pl Cooperativa, 5, de dimarts a divendres de 17:30 a 20:30 h).

Rubí: Teatre La Sala, Miguel de Cervantes, 126, divendres, 12 d'abril, de 18 a 21h.

Sabadell: Av Onze de Setembre, 38, de Nunes a divendres, de 7:30 a 14:30 h.

Castellar del Vallès: El Mirador, Servei d'Atenció Ciutadana, Pl El mirador, s / n, de dilluns i divendres, de 8:30 a 14:30 h. i de dimarts a dijous, de 8:30 a 19h.

Barcelona: C / Sepúlveda, 1, 3 ª planta, de dilluns a divendres, de 7:30 a 20h.

Granollers: Av Sant Esteve, 80, de dilluns a divendres, de 7:30 a 14:30 h.

Mollet del Vallès: La Marineta, C / Espanya, 7, de dilluns a divendres, de 15:30 a 21h. i dissabte, de 10 a 14h. i de 16:30 a 20:30 h.

Sant Cugat del Vallès: Casa de Cultura, C / Castellví, 8, de dilluns a divendres de 10 a 20h.

Cerdanyola del Vallès: Ateneu de Cerdanyola, C / Indústria, 38-40 de dilluns a divendres, de 9 a 21h.

Manresa: C / Pujolet, 16, de dilluns a divendres de 7:30-14:30 h.

Sobre este blog

El Diari de la Cultura forma parte de un proyecto de periodismo independiente y crítico comprometido con las expresions más avanzadas del teatro, la música, la literatura y el cine. Si quieres participar ponte en contacto con nosotros en  fundacio@catalunyaplural.cat.

Llegir el Diari de la Cultura en català.

Etiquetas
stats