El Govern central accelera la privatització d'Aena per evitar que Mas es faci amb el Prat
Mariano Rajoy ha decidit presentar el projecte d'urgent privatització de la xarxa estatal d'aeroports d'Aena, com un instrument clau de la seva croada antiindependentista enfront al desafiament plantejat per Artur Mas i la Generalitat de Catalunya. Segons ha explicat un alt directiu de l'empresa pública a eldiario.es, des de Moncloa insten a l'acceleració del procés de venda de la societat propietària dels 47 aeròdroms públics espanyols (més a l'estranger) pel temor que més endavant sigui possible de materialitzar.
Les presses es justifiquen perquè el Govern està convençut que només si l'operació es realitza durant aquesta legislatura, amb la majoria absoluta del Partit Popular, es podrà garantir per al futur la integritat de la xarxa aeroportuària d'Aena. L'Executiu conservador creu que en una futura legislatura en què es governi en minoria, la necessitat de pactar amb els nacionalistes pot conduir a acceptar part de la segregació de la xarxa, una antiga petició de Catalunya i Euskadi. Sense El Prat o l'aeròdrom de Bilbao la privatització d'Aena seria molt més difícil de canalitzar.
Contra els independentistes
Aquest nou enfocament antiseparatista de la privatització de la xarxa d'aeroports, segurament el més ambiciós que s'ha plantejat a Espanya en l'entorn empresarial, es presenta poques setmanes després que es refermessin les crítiques després de la filtració dels nous aspectes del projecte en un informe del Consell Consultiu de Privatitzacions (CCP).
En aquest informe s'avançava que es crearà una mena de nucli dur al qual s'adjudicarà un 30% d'Aena via col·locació institucional que es quedaria en mans de fons de capital risc, cada dia més interessats a invertir a Espanya. Mitjançant un salt a borsa, sortiria al mercat un altre terç, mentre que l'Estat conservaria el 40% restant.
Des de diferents posicions empresarials, sindicals i polítiques es va acusar el Govern de Mariano Rajoy de voler transformar “un monopoli públic en un altre monopoli, aquest privat”. A més la venda es planteja “a preus de saldo” ja que amb una valoració del 100% d'Aena entre 12.000 i 16.000 milions i un deute de 13.000, l'alienació serà ruïnosa per a l'Estat.
El directiu d'Aena assegura que les valoracions per la totalitat de les accions que s'han remenat “estan molt lluny de la realitat”. A més, assegura que el capital privat “serà de vocació financera i no necessàriament tot espanyol”. Davant la crítica que el que es pretén és crear un monopoli privat, el directiu creu que “només una fórmula en la que convisqui un 40% d'accions públiques i un 30% sindicat d'accions privades, evitarà el desmembrament de la xarxa d'aeròdroms en una legislatura sense majoria absoluta.
Llei del sector aeroportuari
Amb l'objectiu prioritari de preservar la xarxa d'Aena, però també per impedir que els nous propietaris privats puguin tancar “indiscriminadament” aeròdroms no rendibles, el Govern ha decidit aprovar “mitjançant un reial decret” una llei del nou “marc regulador del sector aeroportuari espanyol”. La normativa convertirà al Ministeri de Foment i al nou òrgan regulador CNMC, en garants últims dels interessos de l'Estat en aquesta activitat.
A banda d'abordar multitud d'aspectes tècnics, la nova normativa prohibirà expressament la cessió a les comunitats autònomes de la propietat o la gestió dels actuals aeròdroms de la xarxa pública. Igualment impedirà el tancament d'aeroports deficitaris, sinó és amb l'aprovació de Foment i la CNMC. Un altre aspecte que regularà és la prohibició que les societats del nucli dur puguin adquirir altres participacions en el capital d'AENA en un temps a determinar. A més se'ls exigirà un temps de permanència a la propietat de l'empresa.