Els taxis pirata d'Eivissa: tarifes el triple de cares per a turistes britànics i amenaces a inspectors
LLEGIR EN CASTELLÀ
El caos per a accedir a l'aeroport d'Eivissa és palpable des de lluny. Fileres de taxistes, uns darrere d'uns altres, discorren gairebé en allau per la carretera reservada perquè el servei pugui descarregar i carregar turistes successivament. Com un ball en una temporada turística que ara mateix es troba al punt més àlgid. Al costat d'un dels taxis de Sant Antoni, identificat per la banda habitada del lateral, que acaba de canviar la llum de l'indicador d'ataronjada a verd en senyal de disponibilitat, avança silenciosa una furgoneta de color gris metal·litzada coberta per una fina capa de pols.
“Aquest, per exemple, ho és”, assenyala de seguida Ana, referint-se al fet que es tracta d'un taxista pirata. El conductor porta cobert el cap amb una gorra i avança de la manera que pot als vehicles de carrosseria blanca fins a aparcar en una zona pròxima. Simultàniament, un altre home amb actitud sospitosa s'endinsa a la terminal i parla amb un grup de turistes amb els quals tot seguit s'endinsa en un dels aparcaments coberts destinats a esperes més o menys llargues.
L'intrusisme en el sector del transport a Eivissa suposa una batalla gairebé perpètua, especialment en la terminal d'es Codolar, nucli de gent que entra i surt de l'illa i, per tant, font inesgotable de demanda. ‘Pirates’ és el malnom que ha rebut històricament tot aquell que opera fora del marc de la normativa vigent -responsabilitat del Govern-, la inspecció del qual, sanció i seguiment està en mans del Consell.
Aquesta última institució insular va celebrar dimecres passat la primera reunió del sector de Transport dins de la Mesa Insular de Lluita contra l'Intrusisme amb l'objectiu de coordinar accions entre les administracions, així com proposar noves mesures. La trobada va claudicar amb un considerable augment de les sancions que pretenen dissuadir aquestes activitats il·legals: fins a 15.000 euros de multa per a aquells que transportin passatgers des de l'aeroport o qualsevol altre punt de l'illa sense comptar amb llicència específica per a això. El control sobre el transport il·legal a Eivissa s'ha intensificat en els últims mesos, amb un total de 14 inspectors -entre instructors i auxiliars- desplegats en l'aeroport.
La normativa preveu fins a 15.000 euros de multa per a aquells que transportin passatgers des de l'aeroport o qualsevol altre punt de l'illa sense comptar amb llicència
L'operatiu es regeix per un protocol que estableix una cadena d'actuació enfront del transport il·legal: els inspectors treballen en rotació durant 14 hores els set dies de la setmana i tracten de detectar matrícules fraudulentes i identificar als infractors, que expulsa del recinte la seguretat privada. L'ofensiva es pot dur a terme gràcies a la injecció de vuit milions d'euros de l'Impost de Turisme Sostenible (‘ecotaxa’), quatre per al Consell i els altres quatre restants per als ajuntaments.
En cas de reincidència, la Guàrdia Civil pot intervenir i fins i tot obrir diligències penals. De fet, els ajuntaments de Sant Josep i Sant Antoni ja han aprovat en sengles plens municipals instar el Govern central a modificar el Codi Penal amb l'objectiu que es consideri delicte el transport de passatgers per terra sense el títol habilitant perquè la Policia Local pugui actuar en conseqüència.
És un dia de juliol i dos vigilants de l'empresa Trablisa controlen la situació en la zona pròxima a la cua de turistes que esperen ser traslladats des de la instal·lació aeroportuària. El reforç de vigilància és precisament el que ha dissuadit l'intrusisme en aquest punt calent, la porta d'entrada a l'illa, fins a un 75%, segons dades de la Policia Local de Sant Josep, municipi on es troba l'aeròdrom.
Amenaces i agressions
La fila per a disposar d'un taxi en ple estiu requereix de paciència. Els visitants nouvinguts passen abans de pujar-se als transports oficials per una garita on els atén Ángel, un treballador de l'aeroport que gestiona als passatgers a peu de carretera, abillat amb una armilla reflectora que a la seva esquena informa: “Taxi”. El que fa que el servei oficial sigui fàcilment recognoscible. “Quan els taxistes es topen amb els ‘pirates’ els criden l'atenció i, si poden llevar-los els clients, els hi lleven”, explica aquest empleat a elDiario.es. Aquesta manera de fer justícia els ha conduït a vegades a confrontacions amb els infractors.
“Jo, personalment, no he tingut problemes amb cap, però companys meus sí han rebut amenaces”, apunta Juan, un taxista de Sant Josep, qui posa en dubte que hagi baixat la presència de taxis pirata en l'aeroport, com han anunciat aquests dies les institucions. El vicepresident insular, Mariano Juan, ha denunciat públicament les “amenaces, agressions i fins i tot intents d'atropellament” soferts per part d'alguns conductors il·legals contra el personal inspector i ha informat que els fets ja han estat traslladats a la via penal.
Alguns d'aquests conductors sense llicència aparquen en el pàrquing exprés de l'aeroport -on es pot romandre un màxim de deu minuts- i altres condueixen als clients als quals acaben de captar fins una mica més lluny, en algun dels aparcaments interiors. “Operen des de fa anys i ara els controlen més amb les inspeccions, però continuen funcionant igual”, assenyala el conductor d'una VTC mentre observa, a tot just uns metres, com una furgoneta negra amb matrícula blanca (i no blava, la qual cosa indica que es tracta d'un servei públic legalitzat) arrenca, carregada de maletes fins dalt i un grup d'amigues angleses que acaba d'aterrar a l'illa.
Alguns d'aquests conductors sense llicència aparquen en el pàrquing exprés de l'aeroport -on es pot romandre un màxim de deu minuts- i altres condueixen als clients als quals acaben de captar fins una mica més lluny, en algun dels aparcaments interiors
No totes les matrícules blanques suposen forçosament un servei que no estigui regulat, sinó que poden tractar-se de serveis complementaris permesos a empreses d'allotjament de l'illa -normalment viles- per a transportar als seus clients. D'altra banda, moltes empreses eivissenques de VTC (Transport Privat Discrecional) han denunciat que aquestes companyies no compleixen a vegades amb les condicions legals que deurien, indica el president de la FITIE (Federació Insular del Taxi de l'Illa d'Eivissa i Formentera), Toni Roig.
Molt fàcils d'identificar
Els taxistes pirata són fàcilment detectables, molts porten gorra i persegueixen els grups de turistes a la porta d'arribades, amb una dissimulació que de poc o res serveix perquè la majoria de taxistes oficials els tenen ja més que identificats. Van, principalment, pels britànics als qui els cobren tarifes que tripliquen les habituals. Ana, que fa feina en el sector del taxi des de fa set anys, assegura que, dins de la terminal d'es Codolar, qualsevol persona amb maleta que porti esperant uns minuts rep l'esporàdica visita d'un d'aquests conductors il·legals: “Els pregunten primer cap a on van i, si és un viatge llarg, l'agafen ells encantats. Si és curt, els manen a la cua dels taxis”.
[Els taxistes pirates] demanen els turistes primer cap a on van i, si és un viatge llarg, l'agafen ells encantats. Si és curt, els manen a la cua dels taxis
Alguns porten un adhesiu amb la marca d'algun rent a car i al marge del servei que atorguen a l'aeroport les empreses de lloguer de cotxes, que tenen una àrea habilitada en l'aparcament per a recollir als seus clients, hi ha vehicles amb aquesta identificació que semblen sospitosos. “Qualsevol pot llogar un cotxe i tenir la capacitat de posar-se a oferir servei. És una pràctica molt vella”, assenyala Roig.
El problema, encara per erradicar
En el que va de 2025 s'han immobilitzat 34 vehicles i s'han incoat 244 expedients sancionadors, xifres una mica inferiors a les del mateix període de 2024, quan es van immobilitzar 52 vehicles i es van iniciar 350 expedients, en dades aportades pel Consell a elDiario.es. La baixada de denúncies, segons la institució, suposa una disminució d'aquestes pràctiques il·legals.
A més, la nova norma reguladora, que contempla un increment de les sancions, també estableix que per a fer efectiva la devolució del vehicle després d'haver estat immobilitzat, els conductors hauran d'abonar el 100% de l'import de la multa dins de termini si volen recuperar-lo. En cas contrari, el cotxe serà automàticament destruït.
Quant a aquestes sancions econòmiques, s'han tramitat de moment vuit de 15.000 euros i ja s'han cobrat tres. En aquest sentit, la recaptació total per part de la Tresoreria insular ascendeix enguany a 127.831 euros enfront dels més de 433.000 recaptats en 2024, afegeixen des del Consell.
Malgrat haver-se aconseguit una reducció del 75% a l'aeroport i del 80% al municipi de Vila mantenint les mateixes inspeccions que en 2024, el problema està lluny d'haver-se resolt. Fa a penes una setmana, un taxi de la ciutat de Barcelona va ser 'caçat' en ple centre de la ciutat operant de manera totalment irregular.
Una infracció recollida com “molt greu” en el reglament del servei municipal del Taxi de l'Ajuntament de Vila, la qual cosa suposa una sanció d'entre 1.001 i 6.000 euros. Durant el mateix operatiu, els policies també van detectar altres incompliments de la normativa, com una VTC sense llicència vigent i un conductor que va donar positiu en un control de drogues. Quant a Santa Eulària i Sant Joan, el problema no és tan latent, al no tenir zones d'oci nocturn ni disposar d'aeroport. A Sant Antoni, la Policia Local ha interposat -juntament amb el Consell- un total de 40 denúncies per transport il·legal de viatgers sense autorització en vehicles de fins a nou places en els últims tres anys. En el que va de 2025, s'han aixecat nou actes enfront de les 12 de 2024 i les 19 de 2023. Tant aquest any com el passat, la majoria d'infraccions s'han detectat en vehicles de lloguer.
El representant de FITIE assegura que se senten “molt satisfets” per la baixada de l'Intrusisme en el seu sector, sobretot en l'aeroport, on s'havien concentrat els esforços. Així i tot, afegeix que “no ha de decaure la voluntat” perquè el “problema no està totalment erradicat”.
0