Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

La pressió obliga el Govern a enviar noves ambulàncies a Eivissa davant el col·lapse sanitari

Presentació d’un dels vehicles arribats aquest estiu

Esther Cabezas

Eivissa —

0

La pressió mediàtica i sindical ha aconseguit que a Eivissa arribin dues ambulàncies per reforçar el servei, de les tres que la Conselleria de Salut va prometre. Després que elDiario.es publiqués el col·lapse del sistema sanitari per la pressió que l’illa pateix durant la temporada turística, sobretot després de l’obertura del club més gran d’Espanya, [UNRWS], amb capacitat per a unes 10.000 persones, el Govern mou fitxa. Les converses entre els sindicats i l’empresa pública GESAIB, que gestiona el servei d’ambulàncies, han aconseguit, a més, que s’equiparin, des d’ara mateix, les categories professionals dels TES (Tècnics d’Emergències Sanitàries) a les Illes Balears, una demanda que igualarà les condicions de tota la plantilla.

Després que mitjans de comunicació espanyols i internacionals (The New York Times, The Guardian i Corriere della Sera, entre altres) es fessin ressò de la notícia publicada per elDiario.es sobre el col·lapse del servei d’ambulàncies a Eivissa, agreujat pels milers de persones que acudeixen als centres d’oci que no disposen de servei privat d’ambulàncies, la Conselleria de Salut ha pres cartes a l’assumpte. Tot i això, la seva resposta ha estat tardana i incompleta, com lamenten els sindicats.

Des de la data de publicació del reportatge, el passat 4 de juliol, la Conselleria s’havia mostrat disposada a reforçar el servei assegurant que a l’illa arribarien tres ambulàncies immediatament. “Davant les incidències patides en diversos vehicles durant el cap de setmana, avui arribaran a Eivissa dues ambulàncies i demà una tercera (dues ambulàncies de suport vital bàsic i una de suport vital avançat) de recanvi per suplir les ambulàncies avariades”, concretaven fonts de Salut a preguntes d’elDiario.es.

Només dues d’aquestes es troben ja a la més gran de les Pitiüses. La primera va arribar a Eivissa el dilluns 28 de juliol i la segona al final d’aquella mateixa setmana. “Just acabem de fer la formació en el primer vehicle que ha arribat perquè la llitera és diferent de les que tenim normalment”, comentava José Manuel Maroto, delegat sindical d’USAE a les Pitiüses a aquest mitjà. “L’únic problema és que la llitera estava espatllada”, ha assegurat Vicente Nadal, de la UGT. Encara s’espera la tercera.

Festa en una macrodiscoteca de l’illa

Fins ara, a més, el servei públic d’ambulàncies continua atenent els serveis dels grans clubs d’Eivissa, cosa que, segons USAE, desborda el servei i provoca esperes molt llargues tant per als usuaris residents com per als turistes, tal com explicava aquest diari en el seu moment. Tanmateix, l’associació Oci d’Eivissa, que agrupa al voltant de 50 establiments del sector a l’illa, assegura que la responsabilitat del col·lapse del 061 no és seva: “Disposem de serveis sanitaris dins de cada club que eviten haver de trucar a una ambulància cada vegada que hi ha un incident, com passava abans”, explica a elDiario.es José Luis Benítez, gerent de l’entitat.

El sindicat USAE lamenta que el servei públic d’ambulàncies continuï atenent les necessitats mèdiques dels grans clubs d’Eivissa i que això el desbordi. Tanmateix, l’associació Oci d’Eivissa, que agrupa al voltant de 50 establiments del sector a l’illa, assegura que la responsabilitat del col·lapse del 061 no és seva

Des d’Ocio de Ibiza asseguren també que la iniciativa perquè els clubs disposassin d’un servei sanitari que pogués atendre els nostres clients va ser seva. “La vam prendre nosaltres mateixos quan existia Space, sense que cap llei ho exigís, tot i que després passés a ser una obligació legal. Som els primers que vetllem per les persones. En aquests moments es truquen menys ambulàncies des dels clubs que abans”, al·lega Benítez. Així mateix, el gerent de l’entitat ha assegurat que els seus associats no tindrien cap problema a acatar el que digui la llei: “Si cal contractar ambulàncies, se n’hi posaran, però no ens poden fer a nosaltres responsables del funcionament del servei. El que és impressionant és que, amb els milers de persones que tenim dins dels nostres establiments, mai no passi res. Ens feliciten per això”.

Som els primers que vetllem per les persones. En aquests moments es truquen menys ambulàncies que abans des dels clubs. Si cal contractar ambulàncies, se’n posaran, però no ens poden fer responsables del funcionament del servei

José Luis Benítez Gerent de l’associació Ocio de Ibiza

Així mateix, tot i que el servei d’ambulàncies 061 a les Pitiüses continua sent “molt deficient”, les pressions mediàtiques i sindicals han fet que l’empresa pública GESAIB, dependent de la Conselleria balear de Salut, i el Comitè d’empresa, constituït la setmana passada i integrat per representants de CCOO, UGT, CGT i USAE, arribin a un acord respecte a l’equiparació de la categoria professional de la plantilla com a TES, tal com reclamaven els sindicats. Molts dels treballadors encara treballaven, des que el Govern balear en mans de Francina Armengol va posar en marxa aquesta empresa pública d’ambulàncies de manera pionera a tot l’Estat l’any 2018, com a conductors sanitaris. Les categories professionals de la privada no es corresponien amb les funcions ni amb la formació del mateix lloc a la pública.

Noves ambulàncies aturades dues setmanes

“Tres dels cinc vehicles sanitaris amb què s’ha reforçat el servei d’ambulàncies a tot l’arxipèlag seran per a Eivissa”, confirmaven des d’USAE uns dies després de la publicació a elDiario.es. En aquesta informació, els representants d’USAE denunciaven la situació de col·lapse del servei d’ambulàncies a l’illa. La seva càrrega de feina augmenta exponencialment a l’època estival, ja que els grans clubs d’oci nocturn, que acullen cada nit desenes de milers de persones, no disposen d’aquest servei privat d’ambulàncies. Tot i això, no va ser fins al 28 de juliol que el primer vehicle va arribar a l’illa.

“Esperam que per divendres les posin a treballar, perquè no és possible un cap de setmana com el passat”, demanava Maroto. La situació era la següent: el dissabte 26 es va avariar l’aire condicionat d’una ambulància del 061 de suport vital bàsic a Sant Antoni. El Centre Coordinador d’Urgències Mèdiques va dirigir l’equip a l’Hospital de Can Misses per recollir una ambulància de reserva. En arribar, es van trobar el vehicle buit i van haver de muntar tot el material provinent del primer vehicle. Una vegada operativa la nova ambulància, “es va detectar una avaria greu a la direcció, cosa que va obligar a un segon canvi i al trasllat de nou de tot el material a un tercer vehicle”, expliquen des de la UGT.

“La manca de vehicles de reserva en servei, ja de per si deficitari, va fer que un dia després, el diumenge 27 de juliol, una ambulància amb base al Centre de Salut de Vila quedés immobilitzada per una punxada. La manca d’assistència mecànica pròpia per als vehicles a Eivissa i Formentera va endarrerir dues hores la solució i finalment es va haver de canviar la roda”, explica Vicente Nadal, d’UGT, a elDiario.es. “A més, un altre vehicle de suport vital bàsic va punxar entre les nou del vespre i la una de la matinada, sense vehicle de substitució que fes el servei”, remarca Nadal.

Una de les ambulàncies de l’illa, danyada

Després de dues setmanes, finalment aquest cap de setmana han entrat en funcionament els dos nous vehicles, sense que se sàpiga res de la tercera ambulància. Les esperes en el servei urgent són constants, tant en suport vital bàsic com en suport vital avançat (UVI mòbil). A més, això fa que els serveis programats es vegin afectats i s’estiguin endarrerint visites a rehabilitació, a cites mèdiques i proves diagnòstiques, imprescindibles per a la salut dels residents, segons denuncien els sindicats. “En el servei de programats hem estat tot l’estiu deixant serveis sense atendre i amb esperes molt llargues; en l’urgent no ho podem saber perquè desconeixem quan entra realment la trucada, però sí que hi ha gent que es queixa perquè hi arribam tard”, expliquen des d’USAE.

Nova contractació de vehicles

El problema, pel que fa a la infraestructura, no és nou. Segons informen a aquest mitjà fonts de la Conselleria de Salut, el passat mes de març es va adjudicar la nova contracta d’ambulàncies per cinc anys. En concret, un nou contracte/document de rènting de vehicles de transport programat i urgent signat amb l’empresa Fraikin Assets per 55,9 milions d’euros. Aquest entrarà en funcionament “després de l’estiu i posarà fi a les contínues avaries produïdes per l’acumulació de quilometratge”, encara que des de Salut no han sabut concretar la data.

El que sí que és cert és que la flota d’ambulàncies d’Eivissa es renovarà totalment, tot i que fins ara no es coneix quants vehicles aniran destinats a cada illa. Seran 120 cotxes de servei programat i més de 80 de servei urgent per a totes les Balears, indica la Conselleria. “El nou contracte permetrà comptar amb una ambulància de substitució per cada ambulància activa, mentre que actualment el servei té una ambulància de substitució per cada set ambulàncies actives”, concreten des de Salut.

La flota de ambulancias de Eivissa se renovará totalmente, aunque hasta el momento no se conoce cuántos vehículos irán destinados a cada isla. 'El nuevo contrato permitirá contar con una ambulancia de reemplazo por cada ambulancia en activo, mientras que actualmente el servicio cuenta con una ambulancia de reemplazo por cada siete ambulancias en activo', concretan desde el Govern

L’any 2018, el Govern balear va internalitzar el servei urgent, passant-lo de l’empresa privada a la nova empresa pública GESAIB, i es va renovar tota la flota. L’any 2022, la Conselleria de Salut, dirigida per Patricia Gómez, va fer el mateix amb el servei de programats. “Amb la internalització, que té per objectiu millorar el nivell de qualitat en l’assistència prestada als usuaris i l’eficiència en la gestió, GESAIB ha subrogat 245 professionals. GESAIB assumeix la posada en marxa de les 118 ambulàncies de transport programat que, sumades a les 68 de transport urgent, són 186”, explicava la Conselleria en aquell moment.

D’aquestes, 13 ambulàncies es van incorporar al servei de transport urgent i altres 13 al de transport programat a Eivissa, i dues d’urgents i una de programada més per a Formentera. “A aquestes 186 ambulàncies cal afegir-hi quatre vehicles de logística de GESAIB, per la qual cosa la flota ascendeix a 190 vehicles”, concretaven des del Govern. Fins aquell moment, el servei d’ambulàncies l’havien cobert empreses privades.

La primera comunitat autònoma a internalitzar el servei de transport sanitari va ser Balears. L’any 2018, GESAIB va assumir la gestió directa del SAMU 061, integrant tota la flota d’ambulàncies de suport vital avançat, suport vital bàsic, equips electromèdics i 300 professionals tècnics en emergències sanitàries i gestors telefònics d’emergències que desenvolupen l’activitat del Centre Coordinador d’Urgències 061. Abans, com succeeix a la majoria de les comunitats autònomes, existia un model externalitzat mitjançant concursos públics amb diferents empreses.

Balears va ser la primera comunitat autònoma a internalitzar el servei de transport sanitari l’any 2018

La consellera balear de Salut, Manuela García, es va expressar així en una visita a Eivissa el juliol passat: “La situació en què ens vam trobar va ser la d’ambulàncies de més de deu anys i més de 400.000 quilòmetres en l’àmbit global a les illes. El parc d’ambulàncies està molt envellit, molt obsolet, gairebé fora d’ús”, es referia la consellera respecte de l’herència de l’anterior equip del Govern balear, presidit per la socialista Francina Armengol. Des d’USAE insisteixen que l’actual model públic de gestió de les ambulàncies a les Balears és la millor opció davant d’un servei privat que prioritzaria l’econòmic per sobre de la salut dels usuaris.

Situació a la base de Sant Agustí, sense personal per recollir la roba de les lliteres

Desconvocada la vaga

Davant aquesta situació, els sindicats van decidir el passat mes convocar una vaga arran de la negativa de la Conselleria a equiparar les categories professionals d’aquelles persones que estaven contractades prèviament a l’empresa privada i que, mitjançant aquestes internalitzacions, passaven a formar part de l’empresa pública. La decisió es va prendre després d’una reunió entre la gerència de GESAIB i els sindicats el passat 30 de juny.

Tot i que des d’USAE es mostraven contraris a l’equiparació de tot el personal, des d’UGT sí que donaven suport a aquesta mesura, tal com finalment s’ha aprovat. “No ens semblava bé que s’equiparés personal que no tenia la titulació corresponent com a tècnic d’emergències sanitàries. Però finalment Funció Pública ha decidit equiparar tot el personal, segurament per la pressió que s’està fent a la premsa i la negociació dels companys”, ha explicat el delegat sindical d’USAE a aquest diari. Aquesta decisió de la Conselleria va fer que els sindicats desconvocassin la vaga que havien programat per al mes de setembre, a més d’alguns aturs puntuals al juliol i agost, que també s’han suspès.

No obstant això, els sindicats asseguren que la lluita per millors condicions de treball i el respecte a la feina dels TES no acaba aquí, ja que actualment hi ha nombrosos conflictes laborals oberts amb personal que treballa al servei desde fa trenta anys i no veu respectats els seus drets. “Estam esgotats, no hi ha prou personal, fem multitud d’hores extres perquè no hi ha ningú que les cobreixi, les condicions laborals són pèssimes, se’ns retallen els nostres drets amb les baixes”, expliquen des d’UGT i USAE, tal com va informar el diari. “Això no implica millores salarials, però sí un reconeixement laboral d’unes funcions que, en el fons, són les que estam exercint”, explica José Manuel Maroto d’USAE.

'Estam esgotats, no hi ha prou personal, fem moltes hores extres perquè no hi ha ningú que les cobreixi, les condicions laborals són pèssimes, se’ns retallen els nostres drets amb les baixes', lamenten els sindicats

Així mateix, des dels sindicats es demana la incorporació a Eivissa i Formentera del servei d’atenció mecànica ‘Lima’, una ambulància logística de suport a les intervencions que permet la instal·lació de tendes tèrmiques, per exemple. També, des d’USAE, José Manuel Maroto assegura que a les Pitiüses és necessari un servei mecànic mòbil que resolgui en el mínim temps possible les avaries i que permeti tenir els vehicles a punt, tal com succeeix a Mallorca. “No pot ser que depenguem dels tallers mecànics que estan totalment col·lapsats i que no ens poden atendre degudament. Tenim ambulàncies aturades pendents d’arreglar des de fa mesos”, afirmen des d’USAE. La Conselleria de Salut havia assegurat que la setmana passada estarien operatius altres dos vehicles procedents dels tallers mecànics, però aquesta circumstància, segons els sindicats, no s’ha produït.

Els sindicats recorden, a més, que a Eivissa no existeix una base d’ambulàncies des d’on atendre el servei. És a dir, no hi ha cap instal·lació oficial on poder aparcar les ambulàncies i evitar així les inclemències del temps per a la seva millor conservació. Tampoc no es disposa d’una àrea per al personal que treballa dia i nit amb càrregues de feina molt superiors a les estipulades.

Etiquetas
stats