Les “punteres” i noves ambulàncies d'Eivissa no tenen conductors amb carnet vàlid per conduir-les
LLEGIR EN CASTELLÀ
Els vehicles de la nova contracta d'ambulàncies d'Eivissa, que havien d'arribar al novembre segons la Conselleria de Salut, no estan llestos. El motiu? “A l'últim moment, s'han adonat que la majoria dels tècnics no estan qualificats per conduir vehicles de més de 3.500 quilos, malgrat que els havíem avisat”, expliquen des dels sindicats UGT i USAE. L'ambient al servei d'ambulàncies és cada cop més complex, ja que UGT anuncia, a més, noves denúncies per assetjament en el servei de les Pitiüses, que se sumen a les presentades la temporada passada.
La bronca està servida després que la consellera de Salut, Manuela García (PP), hagi assegurat en el ple del Parlament balear que les promeses i esperades ambulàncies “amb tecnologia punta” arribaran finalment al desembre i no aquest mes, com ella mateixa i el director general del Servei de Salut balear, Javier Ureña, havien anunciat el passat 15 d'octubre a Eivissa i publica Diario de Ibiza. L'escull a salvar és que els vehicles que s'han comprat, a través de renting a l'empresa Fraikin, no poden ser conduïts per la majoria de la plantilla del servei no urgent. En concret, a les Pitiüses un “80% dels tècnics conductors no ho podrà fer”, assegura Vicente Nadal des d'UGT Pitiüses.
Per aquest motiu, que se suma a una sèrie de problemàtiques que els representants sindicals porten anys denunciant, tant UGT com USAE i els grups a l'oposició de PSOE i Podem demanen la dimissió de la consellera García i del gerent de l'empresa pública de gestió Sanitària i Assistencial de Balears (GESAIB), Sergio Rodríguez. “Fa ja més d'un any que advertim a la gerència del GESAIB, empresa pública dependent de la Conselleria de Salut, que la majoria de la plantilla del servei de programats no està qualificada per conduir certs vehicles; que ho tinguessin en compte de cara a la nova contracta”, addueix José Manuel Maroto (USAE) a elDiario.es.
La qüestió és que el requisit actual per accedir a un d'aquests llocs del servei no urgent estipula un carnet B que permet conduir vehicles fins als 3.500 quilos. Les noves ambulàncies superen aquesta tara a causa del gran pes de la rampa posterior, per la qual cosa és necessari un carnet C o C1. “La suposada tecnologia punta de la qual presumeix la Conselleria no és més que una rampa. El que tindrem són furgonetes de transport amb quatre seients al preu de vehicles amb tecnologia punta. A més, a l'ambulància cal treure-li un dels seus seients perquè no superi els 3.500 quilos”, explica Nadal. “Les modificacions a les ambulàncies es realitzen de forma improvisada”, afegeix, motiu pel qual augura que “l'eliminació de rampes hidràuliques, la reducció de seients o l'eliminació de sistemes de seguretat o ergonòmics tindran conseqüències greus, tant per a treballadors com pacients”.
La suposada tecnologia punta de la qual presumeix la Conselleria no és més que una rampa. El que tindrem són furgonetes de transport amb quatre seients al preu de vehicles amb tecnologia punta. A més, a l'ambulància cal treure-li un dels seus seients perquè no superi els 3.500 quilos
Des del Sindicat a Eivissa i Formentera asseguren que, a més, la Conselleria incorrerà en despeses extra de temps i diners perquè la companyia de renting retiri les rampes i els seients dels vehicles. “Per una banda, cal retirar aquests elements i passar la revisió obligatòria”, diu Nadal. A més, adverteixen que els tècnics sense carnet C necessitaran un temps per treure'l i suposarà una despesa extra per pagar l'autoescola. “Caldrà contractar treballadors per cobrir el temps dels qui estan a les autoescoles… Tant si tot això ho paga una Conselleria o es fa des de vàries, els diners surten dels ciutadans igualment”, especifiquen des d'UGT.
Per altra banda, tant UGT com USAE reclamen instal·lacions adequades per a l'estacionament de les ambulàncies mentre no estan operatives. “No comptem amb cap nau on guardar les ambulàncies, ni tan sols un sostre per a totes”, explica UGT. “El que passarà és que en dos anys estaran totalment cremades. Els vehicles estaran sotmesos a les inclemències del temps tant a l'estiu com a l'hivern, com ha passat fins ara”, assegura Vicente Nadal. La Conselleria no s'ha pronunciat sobre aquest assumpte malgrat la insistència d'aquest diari.
Tota aquesta situació es dóna després d'una altra temporada turística on els professionals de les ambulàncies de les Pitiüses han reclamat, una vegada més, millores en les condicions laborals, en el tracte als treballadors i en l'organització del servei, sobretot a Eivissa. A la major de les Pitiüses, els grans clubs d'oci han desbordat un any més, sobretot amb l'obertura del nou [UNVRS] amb capacitat per a 10.000 persones, les possibilitats del dispositiu, en no comptar aquests establiments amb el seu propi parc d'ambulàncies, tal com va informar en el seu moment en exclusiva elDiario.es.
Atenció a “tots” els programats
Per la seva banda, tant la Consellera de Salut com les fonts del departament consultades afirmen que la solució “serà senzilla” i que, a més, no suposarà una despesa addicional, tal com assegura UGT, ja que “serà assumit per l'empresa Fraikin”, a la qual Salut ha adquirit a través de renting els vehicles, explicava el passat dimarts Manuela García al Parlament. elDiario.es s'ha posat en contacte amb l'empresa a través del correu electrònic del departament de comunicació facilitat, però la sol·licitud d'informació no ha estat atesa.
La nova contracta d'ambulàncies, amb un cost de 56 milions d'euros, inclou 246 vehicles, dels quals 130 són del servei de programats que atenen el transport dels pacients als centres hospitalaris a tot l'arxipèlag, per assistir a cites mèdiques, diàlisi, tractaments o rehabilitació. “D'aquests 130 vehicles, 30 comptaran amb llitera i els altres 100 disposaran de seients perquè quan es van preparar els plecs tots els informes indiquen que el pacient del transport programat utilitza més els seients. Tots els vehicles del 061, el transport urgent, compten amb personal qualificat amb el carnet C de conduir i les ambulàncies són tecnològicament més avançades”, concreten des de la Conselleria.
Tanmateix, Salut admet que en el transport programat el C no és un requisit i, per això, no tots els tècnics disposen d'ell. “Les 30 ambulàncies que porten llitera pesen menys de 3.500 quilos. De les 100 que ens queden es modificaran 55 i quedarien 45 sense modificar”. Segons aquestes mateixes fonts, que fan referència a estudis realitzats en els quals s'han basat, “només el 8% dels usuaris van en cadira de rodes i més del 70% pugen pel seu propi peu a les ambulàncies de programats”.
Per altra banda, la Conselleria assegura que s'està treballant perquè els tècnics conductors adquireixin el carnet necessari al SOIB i no l'hagin de treure en una autoescola com asseguren des d'UGT. “Mentre això ocorre, les ambulàncies estaran al carrer i es podran conduir. Es programaran les rutes i les recollides i 45 vehicles atendran aquest 8%. No té per què haver cap problema. Les ambulàncies funcionaran quan vinguin amb la màxima tecnologia i prestacions, però algunes no portaran la rampa posterior”, addueixen aquestes fonts, malgrat que UGT insisteix que els elements “punters” només es refereixen a la rampa que es desmuntarà.
A pesar dels auguris dels sindicats sobre la manca de conductors per atendre les ambulàncies del servei no urgent, Salut insisteix que no hi haurà problemes assistencials: “La possibilitat que això li passi a algun pacient no existeix”. Respecte a les Pitiüses, la nova contracta preveu el mateix nombre d'ambulàncies de no urgents que existeix ara, és a dir, 14 per a Eivissa i una per a Formentera. “Però no totes funcionaran, perquè en comptes d'un de recanvi per cada set, com passa ara, n'hi haurà una per cada dos. Així, si han de passar revisió, que és cada sis mesos, o s'espatlla alguna hi haurà una altra per donar el servei”, afegeix la Conselleria.
La qüestió, reiteren els sindicats, és que no hi haurà conductors amb el carnet adequat fins que aprovin el carnet C i això “segurament derivarà en esperes dels pacients i estrès i més càrrega de feina per als tècnics amb el C mentre la resta de la plantilla es treu el carnet C”, puntualitzen des d'UGT. A Eivissa, dels 48 tècnics que atenen el servei de programats, només set tenen el títol C.
“Hi haurà noves denúncies per assetjament laboral”
UGT també alerta sobre la situació laboral de la plantilla que treballa per al GSAIB a les Pitiüses. “Deu tècnics d'emergències sanitàries han denunciat assetjament laboral, tracte vexatori, comentaris homòfobs i altres actituds discriminatòries per part de la responsable del servei a les Pitiüses. La Conselleria va comunicar que s'havia obert una investigació, però fins ara no s'ha informat sobre avenços ni s'han adoptat mesures cautelars per protegir aquests treballadors”, puntualitza Vicente Nadal. Així mateix, el sindicalista informa a elDiario.es que “en aquests dies hi haurà més denúncies de treballadors per la situació d'ambient hostil i de tensió que pateix el personal”.
El sindicat assegura que, després de les denúncies efectuades aquesta temporada, com va informar aquest periòdic, “no hi ha hagut moviment de la investigació a GESAIB per l'abús de poder a Eivissa”. Així mateix, l'ens reclama a la Conselleria que s'ha de comptar amb “la part social del sistema”, és a dir, els treballadors, perquè “són els que estem al carrer” i els que saben “com ha de ser el servei”. “Fan les coses des d'un punt de vista polític”, expliquen des d'UGT.
“El que havia d'haver fet el govern anterior és no haver subrogat al 80% de la plantilla”, va dir la consellera aquest dimarts al Parlament, o el que és el mateix, que haguessin acomiadat al 80% de la plantilla. “Em sembla penós que una persona que és la màxima mandatària digui aquestes coses”, denuncia Nadal, que insisteix que els motius polítics estan marcant el rumb de les decisions de Salut. “Ells diuen que no volen privatitzar i asseguren que la culpa és de Manuel Palomino [qui va ser nomenat el juliol de 2022 per l'anterior Govern progressista com a director general del Servei de Salut] per haver subrogat, des de l'empresa privada a la pública, als treballadors que no tenien el C. Però, aleshores, no era necessari, perquè els vehicles de l'antiga Conselleria no pesaven més de 3500 quilos”, afegeix.
Tant Nadal com Maroto asseguren que el model de gestió d'ambulàncies a través de l'entitat pública GESAIB, que es va posar en marxa l'any 2017 quan governava el Pacte Progressista, és l'adequat. Els dos dirigents sindicals porten dècades treballant al servei a les Pitiüses, quan aquest depenia de l'empresa privada SSG. “Algú hauria de fer un pas. Demanar perdó i dimitir”, conclou Nadal.
0