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Marc Rius

Llicenciat en Dret i en Ciències Polítiques i de l'Administració per la UB. Professor associat de la Facultat de Dret de la UB. Director de la Fundació Nous Horitzons i responsable de comunicació d'ICV.

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Populisme o nostàlgia?

Commocionats pel Brexit, atemorits per Trump, angoixats per les eleccions franceses, vivim entre la incredulitat i l’estupefacció. Davant l’impacte, es van proposant interpretacions que ens poden ajudar a entendre el que està succeint. La por i el rebuig a la immigració, a les minories progressivament més visibles; la pèrdua de sobirania cap a poders ocults i globals, la desafecció cap als partits tradicionals, poden ser algunes de les causes que ajuden a perfilar el perquè de tot plegat.

Però, i si analitzem també el fenomen des d’una perspectiva d’història vital, d’experiència íntima viscuda pels votants? Quan mirem les nostres vides, quan ens pregunten com ens va, sovint repassem el passat, expliquem el present i projectem esperances per al nostre futur i el dels nostres. Avui, molts homes i moltes dones tenen una sensació real de present insatisfactori i de por al futur. És una combinació molt intensa emocionalment, que tindrà conseqüències també en el comportament electoral. Alguns no canviaran les seves fidelitats o seguiran sense participar, però hi haurà d’altres que poden decidir canviar de vot, arriscar, optar per allò que mai no havien previst fer.

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¿Populismo o nostalgia?

Conmocionados por el Brexit, atemorizados por Trump, angustiados por las elecciones francesas, vivimos entre la incredulidad y la estupefacción. Ante el impacto, se van proponiendo interpretaciones que nos pueden ayudar a entender lo que está sucediendo. El miedo y el rechazo a la inmigración, a las minorías progresivamente más visibles; la pérdida de soberanía hacia poderes ocultos y globales, la desafección hacia los partidos tradicionales, pueden ser algunas de las causas que ayudan a perfilar el porqué de lo que está pasando.

Pero, ¿y si analizamos también el fenómeno desde una perspectiva de historia vital, de experiencia íntima vivida por los votantes? Cuando miramos nuestras vidas, cuando nos preguntan cómo nos va, a menudo repasamos el pasado, explicamos el presente y proyectamos esperanzas para nuestro futuro y el de los nuestros. Hoy, muchos hombres y muchas mujeres tienen una sensación real de presente insatisfactorio y de miedo al futuro. Es una combinación muy intensa emocionalmente, que tendrá consecuencias también en el comportamiento electoral. Algunos no cambiarán sus fidelidades o seguirán sin participar, pero habrá otros que pueden decidir cambiar de voto, arriesgar, optar por aquello que nunca tenían previsto hacer.

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Cinco formas de reducir el coste de la campaña electoral

Estos días diferentes representantes políticos y opinadores de variada tipología defienden reducir las campañas electorales, por no decir directamente eliminarlas. Las campañas 'cansan' y cuestan dinero, por lo tanto, no es justo que el ciudadano 'pague' con tiempo y recursos de su bolsillo lo que no han sabido resolver los políticos.

Que un ciudadano pueda defender un argumento como este, fruto de la frustración, del cansancio y hasta de la irritación ante la inminente repetición de elecciones, es comprensible. Tiene argumentos y derecho a hacerlo. La no conformación de gobierno, es cierto, es de una manera u otra un fracaso. Pero que lo diga un representante político es un ejercicio de una hipocresía notable, puro postureo. Que lo diga Felipe VI ya se acerca a la provocación temeraria. Porque son precisamente los actores políticos e institucionales los que, con toda la autocrítica que haga falta, deben hacer pedagogía sobre la complejidad de las negociaciones, explicar que la política no son matemáticas, que los procedimientos de la democracia no pueden resolver siempre de manera rápida y sencilla escenarios retorcidos, aritméticas endiabladas. Pero vivimos impregnados de la cultura política de la antipolítica, la política como problema, la política de nivel tertuliano, del recurso fácil propio de cualquier conversación de bar llena de tópicos: "¡La política es un lío! ¡Fuera la política!" [Aplausos y una nueva ronda de cervezas].

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Cinc formes de reduir el cost de la campanya electoral

Aquests dies, diferents representants polítics i opinadors de variada tipologia defensen reduir les campanyes electorals, per no dir directament eliminar-les. Les campanyes ‘cansen’ i costen diners, per tant, no és just que el ciutadà ‘pagui’ amb temps i recursos de la seva butxaca el que no han sabut resoldre els polítics.

Que un ciutadà pugui defensar un argument com aquest, fruit de la frustració, del cansament i fins i tot de la irritació davant la imminent repetició d’eleccions, és comprensible. Té arguments i dret a fer-ho. La no conformació de govern, és cert, és d’una manera o altra un fracàs. Però que ho digui un representant polític és un exercici d’una hipocresia notable, pur postureig. Que ho digui Felip VI ja s’apropa a la provocació temerària. Perquè són precisament els actors polítics i institucionals els qui, amb tota l’autocrítica que faci falta, han de fer pedagogia sobre la complexitat de les negociacions, explicar que la política no són matemàtiques, que els procediments de la democràcia no poden resoldre sempre de manera ràpida i senzilla escenaris recargolats, aritmètiques endimoniades. Però vivim impregnats de la cultura política de l’antipolítica, la política com a problema, la política de nivell tertulià, del recurs fàcil propi de qualsevol conversa de bar plena de tòpics: “La política és un lío! Fora la política!” (aplaudiments i una nova ronda de cerveses).

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