Sanitat rectifica i torna a citar a València a les pacients derivades a Torrent per a fer-se mamografies

“Li recordem que el 23 de maig a les 13.00 té cita en la Unitat de Prevenció de Càncer de Mama (UPCM) de Torrent”. Aquest és el missatge que va rebre en el seu telèfon el 16 de maig passat una pacient, veïna del centre de València, que fins ara es feia les mamografies del programa de cribratge en el centre de la Font de Sant Lluís, a València.

Per a sorpresa seua, en esta ocasió la derivaven a la unitat de Torrent precisament en un moment en què no hi ha servei de metro perquè continua tallada la línia amb motiu de la DANA del 29 d’octubre passat: “Vaig telefonar dilluns passat perquè no entenia que em feren desplaçar-me fins a Torrent i, després de molt de protestar, vaig aconseguir que ho feren a l’Hospital General, que és el meu centre de referència. Sé que no és un cas aïllat, perquè a una amiga meua li va passar el mateix i, quan vaig telefonar, ja em van dir que estaven rebent moltes queixes”.

Sobre això, fonts d’UGT han assegurat que es va fer una reestructuració del pla de cribratge per la qual la unitat de Torrent va absorbir les pacients de quatre centres de salut de València: “Com que ja no va per districte, sinó per departament, atés que té quatre centres de salut més, augmentava la llista d’espera, així que per això i per la possible dificultat del transport per a arribar a Torrent, les usuàries de València s’han començat a derivar a l’Hospital General per a fer-se les mamografies”.

No obstant això, segons l’afectada, no sempre es fa aquesta derivació i, almenys, en el seu cas i en el de la seua amiga, només se les va redirigir quan van manifestar la seua queixa: “En cas contrari, ens hauríem fet la mamografia a Torrent, tal com estava previst, segur que com molta més gent que no s’hi deu haver oposat”.

Des de la Conselleria de Sanitat han atribuït a un “error” les derivacions de la Font de Sant Lluís a Torrent: “Amb la integració de les UPCM en els serveis de radiodiagnòstic d’hospitals (fins ara era una estructura independent adscrita a la Direcció General de Salut Pública) s’han reorganitzat les derivacions i les dones que anaven a Font de Sant Lluís se les cita en Hospital General. Que derivaren a Torrent degué ser per error”.

Tanmateix, UGT ha destacat que “l’important és un augment de professionals per a reduir les llistes d’espera i no una derivació de pacients, que l’única cosa que comporta és la saturació dels centres i dels i les professionals”.

Per part seua, el diputat de Compromís, Carles Esteve, ha lamentat que “aquests problemes en un programa de prevenció tan sensible com el de càncer de mama són molt greus, perquè el que fan és desincentivar que les pacients el seguisquen; com més facilitats es donen i més s’acosten les proves al pacient, més seguiment tindrà”. Esteve ha criticat que encara no se’ls haja facilitat els resultats del pla de prevenció de l’any passat per a avaluar quin resultat han donat els canvis organitzatius.