Yolanda Díaz, sobre l'ampliació del port de València: “Té un elevat cost mediambiental, cal frenar-la”

La vicepresidenta del Govern de Sumar, Yolanda Díaz, es va pronunciar este dimarts en el seu perfil de Bluesky sobre el dictamen del perit judicial que conclou que l'ampliació del Port de València requerix d'una nova declaració d'impacte ambiental (DIA), tal com van defendre abans de la seua aprovació en el consell de ministres del 19 de desembre de 2023. Precisament, l'absència d'esta DIA va motivar el seu rebuig al projecte. Díaz ha afirmat: “Ja ho advertim: el projecte d'ampliació del Port de València tenia un elevat cost mediambiental. La justícia ho confirma i deixa clar que s'han saltat un tràmit administratiu clau. Cal frenar-ho”

La vicepresidenta del Govern del Botànic, Mónica Oltra, va ser una de les autoritats polítiques que més oposició política va manifestar contra el projecte d’ampliació nord del port de València, juntament amb l’alcalde de València entre els anys 2015 i 2023, Joan Ribó, que va votar en contra del projecte en el consell d’administració de l’Autoritat Portuària (APV) de desembre del 2022. De fet, també hi va votar en contra Iván Castañón, el representant en el consell per designació de la vicepresidenta Oltra.

En els dos casos el motiu del vot en contra va ser la consideració que la declaració d’impacte ambiental (DIA) de l’any 2007 no podia emparar de cap manera el nou projecte impulsat per l’APV, llavors amb el socialista Aurelio Martínez com a president. Tant Oltra com Ribó, i per extensió Compromís, van defensar que la nova terminal tenia unes dimensions més grans i que, per tant, els seus possibles efectes nocius sobre el medi ambient, els accessos per carretera i sobre les platges del sud i l’Albufera no s’havien avaluat degudament.

Aquesta és precisament la conclusió a què ha arribat un perit independent en l’informe encarregat per la secció quarta de la sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV) i que ja s’ha remés tant a l’APV com a la Comissió Ciutat-Port, entitat veïnal i ecologista denunciant.

Com ha informat elDiario.es, el perit conclou que el projecte promogut per l’APV “és diferent de l’alternativa quatre seleccionada i aprovada mitjançant DIA favorable l’any 2007 i, per tant, no s’ha avaluat a efectes mediambientals”. L’informe dona una sèrie de raons: “increment dels volums i les àrees d’actuació dels dragatges necessaris; demolicions dels actuals contradic nord i molls de creuers; canvi d’ubicació de les esplanades i moll d’atracada i és molt probable que s’hagen conformat comunitats marines en el nou hàbitat d’esculleres a causa del temps transcorregut entre la primera fase del projecte i la segona”.

Després de publicar la informació aquest diari, Oltra va reaparéixer en les seues xarxes socials i va advertir que no volen una altra avaluació ambiental, “perquè saben que l’ampliació és una barbaritat ambiental i social”. A més, va afegir: “El que el bipartidisme ha unit que no ho separe un perit”, en referència a la foto del brindis del ministre socialista, Óscar Puente, amb el president del Govern valencià, Carlos Mazón, i amb l’alcaldessa de València, María José Catalá.

Després de conéixer l’informe pericial, la Comissió Ciutat-Port va presentar un recurs davant el jutjat en què sol·licitava la paralització cautelar de les obres d’ampliació, iniciades el mes de novembre passat. L’APV, per part seua, va informar que ha contestat el dictamen remetent abundant documentació. Preguntat el Ministeri de Transport per la situació del projecte, han preferit mantindre silenci i s’han remés a l’APV. Catalá, per part seua, va afirmar que estaran al que diga la justícia.

La Comissió Ciutat-Port va denunciar dimarts que l’Autoritat Portuària està operant sense haver fet els estudis corresponents d’impacte ambiental i les seues conseqüències són, ara mateix, imprevisibles. “Hem demanat la paralització immediata d’aquestes obres, perquè ja queda testificat que es coneixen els efectes perjudicials per al medi ambient que portarà aquesta ampliació i hem de parar aquesta atrocitat abans que siga massa tard”, han assenyalat des de la Comissió de Territori d’Acció-Ecologista Agró.