Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

La Federació Hotelera de Mallorca nega que l'illa sigui una destinació massificada

El president de la FEHM, Javier Vich (c), a la ITB de Berlín.

Europa Press

2

El president de la Federació Empresarial Hotelera de Mallorca (FEHM), Javier Vich, ha considerat que és “rotundament fals” que l'illa sigui una destinació massificada i ha augurat que la temporada turística serà similar a la de l'any passat.

Així s'ha expressat aquest dimecres en declaracions als mitjans de comunicació a la fira turística ITB de Berlín després de mantenir reunions amb diversos operadors turístics alemanys, a qui els ha traslladat que Mallorca “no és una destinació massificada, saturada o col·lapsada”.

“Tenim, com qualsevol destí del món, llocs concrets on sí que tenim una afluència turística a causa de la popularitat del lloc. Però hem d'enviar un missatge que no es pot generalitzar quan parlem de massificació, perquè no és la realitat, és rotundament fals”, ha dit.

Els operadors turístics, ha assegurat, no li han fet arribar la seva preocupació per una saturació que, ha insistit, es limita a “quatre, cinc o sis zones que sí que tenen una gran afluència turística”.

Una mica abans ha apuntat que aquesta sensació de massificació només es percep en “determinats carrers, per no dir quatre carrers de Palma ciutat”, de la mateixa manera que passa en visitar la Torre Eiffel a París o Central Park a Nova York.

“No ho podem negar”, ha concedit, i ha proposat solucionar aquestes problemàtiques concretes amb “gestió” i l'ús de tecnologies, com ja s'està fent en altres destinacions turístiques.

En aquesta línia, ha admès que entre els hotelers hi ha una situació de “cansament” pel fet que la saturació s'hagi instal·lat al debat polític. “És important que amb la nostra principal indústria -que l'any passat va deixar 22.400 milions d'euros, ha matisat- siguem molt prudents amb missatges que no corresponen a la realitat”, ha insistit.

Vich ha proposat centrar-se en les línies d'actuació proposades al document sorgit de la primera fase del Pacte per la Sostenibilitat, com la diversificació del mercat o reduir l'afluència de visitants en temporada alta per portar-la als “mesos vall”.

“Seguim parlant moltes vegades de la demanda i en allò que hem de treballar és en l'oferta. Deixeu-nos invertir, nosaltres actuarem en l'oferta, i el mateix mercat s'anirà regulant de manera natural els diferents mesos de l'any”, ha dit.

També s'ha referit a les “legítimes” reivindicacions ciutadanes sobre temes com l'accés a l'habitatge a la mobilitat, que ha atribuït al creixement demogràfic registrat a l'arxipèlag els darrers anys i ha demanat desvincular del turisme. “Són debats diferents”, ha defensat.

Pujada de l'ITS

Vich ha estat preguntat per les declaracions fetes aquest dimarts pel ministre d'Indústria i Turisme, Jordi Hereu, en què es mostrava favorable a incrementar l'impost de turisme sostenible (ITS) durant la temporada alta i rebaixar-lo durant els mesos de menor afluència per modular l'oferta i la demanda.

“M'ha sorprès perquè ha dit que modula l'oferta, és un concepte que no entenc. Suposo que feia referència a la demanda, perquè incrementant un impost no es modula l'oferta”, ha replicat el president de la patronal hotelera.

De tota manera, ha reiterat, com ha fet la FEHM els últims mesos, el seu rebuig a un possible increment de l'ITS. “No obeeix gens al que s'ha dit, que tindrà un impacte en la demanda. S'ha demostrat que no és així”, ha defensat Vich, que ha assegurat que no ha tractat aquest assumpte amb els operadors turístics.

Sí que ho va fer a la celebració de Fitur fa unes setmanes, ha incidit, on aquests li van mostrar el seu rebuig pel possible impacte que tindria en la visita de famílies durant els mesos de juliol i agost.

La propera temporada turística

El president de la FEHM ha augurat, sobre la base de les previsions d'aquest mes de març que manegen els operadors turístics, que la temporada vinent turística serà “similar, per no dir igual” a la de l'any passat.

“Cal destacar que l'hivern sí que està traccionant millor que l'hivern passat, això vol dir que hi ha entre un cinc i un sis percent més de turistes, i per tant més despesa que l'any passat”, ha puntualitzat. El model de turismes durant aquests mesos, ha afegit, està vinculat a la cultura, l'esport i la gastronomia.

Això, ha considerat, ha estat motivat per l'obertura primerenca dels establiments hotelers. Al febrer estava obert un 34% dels hotels, al març ho estan un 52% i al llarg d'abril s'espera que ho estiguin un 92%, per assolir el 100% al mes de maig, ha detallat el president de la patronal.

Aprofitant la seva presència a Berlín, Vich ha recordat que prop de cinc milions de turistes alemanys que el 2024 van visitar Mallorca van deixar uns 6.000 milions d'euros, un increment interanual del 5,85%.

Etiquetas
stats