Gairebé el 80% dels taxis de Mallorca operaran de forma conjunta a vuit municipis
LLEGIR EN CASTELLÀ
El 77% dels taxis de Mallorca prestaran servei de manera conjunta en vuit municipis de l'illa, tots situats entre la badia de Palma i la Serra de Tramuntana, com a part de la implantació de la zona de prestació conjunta impulsada pel Govern balear.
El conseller d'Habitatge, Territori i Mobilitat, José Luis Mateo, i la directora general de Mobilitat, Lorena de la Vall, s'han reunit aquest dimarts amb representants dels ajuntaments implicats per a coordinar aquesta nova fase del sistema de transport públic, emmarcat dins de la tarifa única.
Aquest dimecres començarà a aplicar-se el règim especial en quatre dels vuit municipis adherits: Palma, Calvià, Esporles i Valldemossa. Els altres quatre —Llucmajor, Deià, Puigpunyent i Bunyola— se sumaran progressivament una vegada obtinguin l'aprovació definitiva dels seus respectius plens municipals.
En la seva fase inicial, l'acord abastarà més de 1.450 llicències de taxi (un 73% del total a l'illa), destacant les 1.238 de Palma i les 214 de Calvià. Una vegada implementat en els vuit municipis, s'aconseguiran les 1.530 llicències, la qual cosa representa el 77% del total insular.
Servei durant tota la temporada i sense restriccions horàries
El nou règim permet que els taxis de qualsevol municipi adherit puguin recollir passatgers en un altre dels municipis integrants —sempre que no hi hagi taxis locals disponibles en la parada o hi hagi més demanda que oferta— i portar-los a qualsevol punt de l'illa.
Aquest sistema estarà actiu les 24 hores del dia, des d'aquest dimecres 30 de juliol fins al 30 de setembre de 2025, i tornarà a activar-se en 2026 entre l'1 de juny i el 30 de setembre. L'objectiu és reduir els trajectes en buit, millorar l'eficiència del servei i ampliar l'oferta a l'usuari.
A més, en zones concretes com el centre històric de Palma i punts de Calvià (Illetes, Magaluf o Peguera), els serveis també podran prestar-se a mà alçada. En el cas de Palma i Llucmajor, els taxistes podran coordinar-se mitjançant una aplicació informàtica compartida. Això sí, les llicències temporals no podran acollir-se a aquest règim.
El conseller Mateo ha destacat que l'objectiu del Govern és “facilitar que es presti el millor servei possible als usuaris i millorar la competitivitat del sector”. També ha valorat aquest acord com “un pas més” cap a la creació d'una zona de prestació conjunta en tota Mallorca, contemplada en la llei del taxi. En aquest sentit, ha avançat que un nou règim entre Artà, Sant Llorenç i Son Servera està “molt prop d'aprovar-se”, i es treballa en un altre que agruparia municipis del nord de l'illa.
Pujada de tarifes vinculada a l'acord
La posada en marxa del règim conjunt ve acompanyada de la implementació de la tarifa urbana única, aprovada a la fi de juny. Aquesta inclou una pujada de preus: 1,20 euros per quilòmetre, 2,50 euros de baixada de bandera i 4,65 euros de suplement per aeroport o port.
Des de la Conselleria s'ha remarcat que aquesta actualització permetrà “homogeneïtzar i actualitzar” preus, sobretot en municipis més petits on les tarifes estaven desfasades. “Gràcies a aquestes actualitzacions és possible parlar d'aquest règim especial de recollida”, ha subratllat Mateo.
Per part seva, el regidor de Mobilitat del Ajuntament de Palma, Toni Deudero, ha posat en valor el paper de Palma, el municipi que més llicències aporta, i ha assenyalat que el nou sistema neix de l'acord pilot iniciat l'estiu passat amb Calvià. “Amb aquest acord, el servei del taxi millorarà en benefici dels usuaris, del sector i de les administracions”, ha assegurat.
0