Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
La guerra entre PSOE y PP bloquea el acuerdo entre el Gobierno y las comunidades
Un año en derrocar a Al Asad: el líder del asalto militar sirio detalla la operación
Opinión - Un tercio de los españoles no entienden lo que leen. Por Rosa María Artal
Sobre este blog

Este blog recoge la primera etapa de El Diari de l'Educació, ahora un medio con identidad propia, que forma parte de un proyecto de periodismo independiente comprometido en la defensa del Estado del bienestar.

Visita El Diari de l'Educació

También puedes leer algunas de las noticias de El Diari de l'Educació en castellano

Les universitats engeguen un grau d'educació infantil i primària que ha de sacsejar la formació dels mestres

Pau Rodríguez

Les conselleries d'Ensenyament i Economia han presentat aquest dijous el nou grau universitari que fusionarà educació infantil i primària, un pla de moment pilot que s'estrenarà ja el proper curs a sis facultats catalanes i que ha de servir, en essència, per elevar el nivell del professorat català. Quan la primera fornada de mestres formats en el Pla Bolonya tot just comença a graduar-se aquest curs, la Generalitat sacseja la formació docent segura, com sosté la consellera Irene Rigau, que la millor preparació dels mestres és la porta a l'èxit escolar, més que no pas la reducció de les ràtios, el cobriment de substitucions o altres factors perjudicats per les retallades del pressupost d'educació.

El disseny d'aquest doble grau, que durarà cinc cursos, està en mans d'un Consell de Coordinació format per dos experts de cada universitat implicada, per experts proposats per l'Administració -tant Ensenyament com Universitats- i estarà coordinat pel catedràtic en Teoria de l'Educació Miquel Martínez.

1. Sis universitats, però sense la UAB. El doble grau estarà actiu a partir del setembre als campus de la Universitat de Barcelona (UB), la de Lleida (UdL), la de Girona (UdL) i la Rovira i Virgili de Tarragona (URV) -en el cas de les públiques-, i a la Universitat de Vic (UViC) i a la Universitat Internacional de Catalunya (UIC). De la resta que oferten graus d'educació, se n'ha apartat la Universitat Autònoma (UAB), que aposta pel seu model propi d'introducció de graus amb l'anglès com a llengua vehicular, i les privades Ramon Llull i Abat Oliva.

2. Menys places; més nota de tall. Les places per aquests nous graus seran reduïdes. En total n'hi haurà 220 entre tots els centres, fet que comportarà que cada universitat tingui entre 30 i 50 estudiants de doble titulació. Amb la reducció de places es pretén, entre altres coses, augmentar la nota de tall per accedir-hi i, així, incrementar el nivell dels seus estudiants, segons els càlculs del consell de coordinació del programa. Actualment, la immensa majoria dels qui accedeixen a graus d'educació ho fan amb una nota d'entre un 5,5 i un 7 del batxillerat.

L'altre factor que influirà en l'augment de la nota de tall serà la reducció de 460 places d'estudis de magisteri, un 14% de la oferta respecte al curs 2012. Les universitats coincideixen amb la Generalitat que hi ha un “excés” de producció de docents. En l'actual curs s'han matriculat 3.265 estudiants en aquest àmbit; el proper n'hi haurà 2.805, i l'objectiu és arribar als 2.000 aproximadament.

3. Un currículum 'humanitzador'. Durant la presentació, ni els consellers ni Martínez han detallat quins seran els continguts i competències que hauran d'assolir els futurs mestres, però sí que n'han dibuixat les línies generals. La consellera Rigau ja ha havia avançat en altres ocasions que la intenció era formar el mestre perquè adquiereixi “un vast domini de la cultura”. Augmentar les competències en llengua -el nivell B-2 d'un tercer idioma-, matemàtiques i ciència i tecnologies és un dels principals reptes que es fixen els coordinadors del pla, a més de millorar, en el camp pràctic, les competències comunicatives i interpersonals. També es vol fomentar entre els estudiants la recerca i la innovació metodològica.

4. Cap a una prova d'accés personalitzada. En un context en què les proves d'accés a la universitat estan subjectes a canvis -el ministre Wert les vol centralitzar-, la doble titulació d'educació infantil i primària posa les bases per a un examen d'accés específic, en els que es podrien evaluar coneixements com les llengües o l'anglès. Aquestes proves es realitzaran a partir del 2014-2015, així que encara no s'ha detallat què s'exigirà a la prova o si l'elaboraran conjuntament les facultats o de manera separada.

5. En busca d'un estudiant amb vocació i treballador. El conseller d'Economia, Andreu Mas-Colell, ha dibuixat durant la presentació el perfil d'estudiant que es pretén atraure: “Amb vocació docent, amb bons resultats acadèmics -que pugui fer aeronàutica o medicina però que opti per magisteri- i amb actitut positiva cap al treball”. En no haver-hi proves individuals o entrevistes, Mas-Colell no ha especificat com es vol detectar la vocació o la predisposició al treball, per exemple.

6. Les primeres beques ad hoc. ad hocEls estudiants del grau d'educació infantil i primària seran beneficiaris potencials de les primeres beques d'excel·lència aplicades a uns estudis en concret. La secretaria d'Universitats garantirà 100 beques d'exempció de matrícula -és a dir, que paguen el 100% de la matrícula- a estudiants provinents de batxillerat amb notes iguals o superiors a un 8, i 10 beques a estudiants provinents de la formació de Grau Superior amb notes per sobre del 9. La dotació d'aquestes ajudes, segons Mas-Colell, sortirà de l'actual bossa de beques excel·lència -no suposaran cap despesa addicional.

7. Una estada obligatòria a l'estranger. Una altra de les novetats dels nous estudis serà l'estada a l'estranger obligatòria que hauran de cursar tots els estudiants. Falta concretar de quant temps serà. S'ubicarà fora del programa Erasmus, però els consellers han assegurat -sense concretar- que hi haurà cobertura econòmica.

8. Pràctiques: simultànies o consecutives? Una de les grans incògnites és si les pràctiques, “un tema central de la formació” segons la consellera Rigau, es duran a terme en combinació amb l'horari lectiu dels estudiants o, per contra, si es realitzaran un cop ja no hi hagi més classes presencials, és a dir, al final del grau. Pel que fa als centres que acolliran estudiants de pràctiques, la intenció de la conselleria d'Ensenyament és que siguin escoles de referència, tal com en principi ja hauria de succeir a dia d'avui.

9. Tot amb els mateixos recursos. “Els recursos no cauen dels arbres”, ha respost Mas-Colell a les preguntes de com es finançaria aquest pla pilot. La secretaria d'Universitats assegura que la redistribució de partides -tenint en compte que hi haurà menys estudiants en total- serà suficient per abastir la doble titulació. Assegura que no suposarà cap acomiadament i, en el cas de contractació de nous professors, no especifica com es farà. En el cas de les noves beques d'excel·lència, tampoc no haurien de suposar cap ampliació del pressupost.

La presentació d'aquest pla pilot, que s'engega al setembre, coincideix amb el període de preinscripcions universitàries -obertes fins el proper 3 de juliol-, de manera que els estudiants que vulguin cursar-lo i ja s'hagin preinscrit a altres graus, encara són a temps de canviar d'opció.

Sobre este blog

Este blog recoge la primera etapa de El Diari de l'Educació, ahora un medio con identidad propia, que forma parte de un proyecto de periodismo independiente comprometido en la defensa del Estado del bienestar.

Visita El Diari de l'Educació

También puedes leer algunas de las noticias de El Diari de l'Educació en castellano

stats